"מורה ומנהל ישיבה": כך הזדהה הרב צבי יהודה במפקד האוכלוסין הראשון של ירושלים

בשנת 1948 התבצע בירושלים מפקד האוכלוסין הראשון של העיר בכדי להתמודד עם האתגרים האזרחיים לקראת האפשרות שתפרוץ מלחמה. ארכיון המדינה חושף עתה 10,00 תיקים מהתקופה ההיא, כולל של אישי ציבור ידועים דוגמת יגאל ידין, בן גוריון והרב צבי יהודה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/06/24 09:43 כח באייר התשפד

"מורה ומנהל ישיבה": כך הזדהה הרב צבי יהודה במפקד האוכלוסין הראשון של ירושלים
המסמך של הרב צבי יהודה, צילום: ארכיון המדינה

לראשונה לרגל יום ירושלים: ארכיון המדינה חושף לראשונה מעל 10,000 תיקים של מפקד האוכלוסין שנעשה בירושלים על ידי ארגון "משמר העם" בחודשים מרץ עד אוקטובר 1948, בין הרשומים גם דוד בן גוריון והרב צבי יהודה הכהן קוק.

"משמר העם" הוקם בירושלים בספטמבר 1947, במקביל ליחידותיו האחרות שהוקמו בתל אביב, צפת וחיפה. ייעוד היחידה היה לשמור על הסדר בעיר ולהתמודד עם האתגרים האזרחיים לקראת האפשרות שתפרוץ מלחמה (בדומה למשימות פיקוד העורף כיום). כחלק מכלל הפעולות שביצע במהלך מלחמת העצמאות, ערך "משמר העם" הירושלמי מפקד אוכלוסייה פעם אחת בלבד בשנת 1948 במטרה לאסוף מידע מפורט על הבניינים והאוכלוסייה בשכונות היהודיות של ירושלים.

הפרטים של הרב צבי יהודה קוק

בתיקו האישי של הרב צבי יהודה למשל נכתב כי הוא "רב, מורה ומנהל ישיבה" בישיבה המרכזית בירושלים. מצויינות גם השפות גרמנית, צרפתית ורוסית אותם דיבר. בנוסף מצויינת שנת הולדתו, 1981 בעיירה זימל ברוסיה.

הרב צבי יהודה זצ"ל

הרב צבי יהודה זצ"ל, צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית CC BY-SA 4.0

100,000 תושבים ירושלמים

עם תחילת המפקד חולקה ירושלים ל-16 אזורים טופוגרפיים וכל אזור חולק לגזרות, יחידות-מפקד ונאמני בתים. בסך הכל, נפקדו 5,500 בתים ו-100,000 תושבים, שהיוו כ-80% מכלל האוכלוסייה היהודית בעיר באותה התקופה.

דוד בן גוריון

הפרטים של דוד בן גוריון צילום: ארכיון המדינה

במפקד האוכלוסין ישנם רישומים של עשרות אלפי תושבים, בהם ניתן לזהות גם אישי ציבור מתחומים שונים הכוללים: נשיאים, ראשי ממשלה ופוליטיקאים לשעבר, דוגמת דוד בן-גוריון, משה שרתוק, גולדה מאירסון ויצחק בן-צבי, רבנים ודמויות מהתנועה הציונית כמו הרב צבי יהודה קוק, הרב מאיר בר-אילן, הרב צבי פסח פרנק, אישי צבא וביניהם חיים הרצוג, יגאל סוקניק (ידין) ורחבעם זאבי.