מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

בחמאס מגיבים למתווה של ישראל: זה התנאי כדי שנגיע למשא ומתן

בכיר בחמאס מסר לערוץ הלבנוני אל-מיאדין כי משלחת הארגון לא נסעה לקהיר בשל התנגדותו לניהול משא ומתן ללא הסכמה ישראלית רשמית על המתווה האחרון. "מופתעים מדרישת ארה"ב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/06/24 14:12 כז באייר התשפד

בחמאס מגיבים למתווה של ישראל: זה התנאי כדי שנגיע למשא ומתן
יחיא סינוואר מארח פגישה עם הפלגים הפלשתינים בעזה, צילום: Atia Mohammed/Flash90

ברקע מתווה עסקת החטופים הישראלי שחשף נשיא ארה"ב במהלך השבת, בכיר בחמאס מסר לערוץ החדשות הלבנוני אל-מיאדין את עמדת הארגון והסביר כי משלחת של חמאס לא תגיע לקהיר עד לפרסום רשמי של ההצעה הישראלית לעסקת חטופים: "לא הסכמנו לקבל מה שהוצע לנו דרך המתווכים" אמר הבכיר.

התנאי הראשי - הסכמה ישראלית רשמית על המתווה האחרון

עוד הוסיף הבכיר: "לא רוצים להתחיל מנקודת אפס. התנאי הראשי שלנו עכשיו הוא הסכמה ישראלית רשמית על המתווה האחרון, או שלא יהיו משא ומתן ודיונים.הארגון מופתע מהדרישה האמריקנית המתמשכת מהמתווכים שנסכים ראשונים כאשר הישראלים עדיין לא מסכימים".

המתווה הישראלי לעסקה שהציג ביידן

כזכור, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הציג במהלך השבת את שלושת שלבי המתווה הישראלי להפסקת אש ולשחרור החטופים משבי חמאס. בישראל אישרו את דברי ביידן אך הבהירו כי לא תושג הפסקת אש קבועה בטרם תשיג את מטרות הלחימה.

שלבי ההצעה

ביידן חשף בנאומו את שלבי ההצעה הישראלית. לדבריו, בשלב הראשון כוחות צה"ל יצאו מאזורים מאוכלסים ברצועה והלחימה תיפסק למשך שישה שבועות. במקביל ישוחררו מאות מחבלים, 600 משאיות סיוע יכנסו מדי יום לרצועה, והפלסטינים יוכלו לחזור לבתיהם, כולל בצפון הרצועה. כל זאת בתמורה לשחרור הנשים, המבוגרים והפצועים בשבי חמאס.

בשלב השני יתר החטופים הישראלים שעודם בחיים יוחזרו לישראל, כולל החיילים. מחבלים נוספים ישוחררו, וכוחות צה"ל יצאו באופן מוחלט מהרצועה. לבסוף תוכרז הפסקת אש מוחלט וסיום הלחימה. בשלב השלישי, לאחר הפסקת האש, יוחזרו גופות החטופים ורצועת עזה תקבל מימון בינלאומי ותשוקם.

תגובת ישראל וחמאס

בלשכת ראש הממשלה הגיבו: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על-ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".