מחפשים מה לעשות בירושלים? 3 סיורים מומלצים בעיר הבירה

לקראת יום ירושלים וחגיגות שחרורה, מאיר דנא-פיקאר, רכז הדרכה במדרשת חברון, ממליץ על שלושה סיורי הליכה שיעזרו לכם להכיר טוב יותר את עיר הבירה שלכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/24 14:55 כה באייר התשפד

מחפשים מה לעשות בירושלים? 3 סיורים מומלצים בעיר הבירה
מסלול בירושלים, צילום: מאיר דנא פיקאר

השבוע נציין את יום ירושלים ונחגוג את שחרורה של עיר הבירה. אם גם אתם מרגישים שאתם לא מכירים מספיק את ההיסטוריה של העיר, עוד לא יודעים בעל פה את שביליה ויש לכם עוד מה ללמוד עליה - הנה שלושה סיורים שיעזרו לכם להכיר את העיר ולהתחבר אליה עם הרגליים והעיניים.

1. מכיכר הדוידקה אל כיכר דוד חפץ

את הסיור נתחיל מכיכר הדוידקה שבמרכזה אנדרטה דמוית כובע גרב פלמ"חי ועליה המרגמה שעשתה יותר רעש מנזק ממשי ובכל זאת סייעה בקרבות שונים. נלך על רחוב פינס ובפינת רחוב דוד ילין, חתנו של פינס, נראה מולנו את בית קמארה. נציץ אל חדר המדרגות ונראה את הזכר לחורבן הייחודי ובו הכתובת: "מקדש אור חמדתי זכור זכרתיהו ועל ראש שמחתי בין עיני שמתיהו ובכתלי ביתי ניכר כי שחרתיהו".

נמשיך על רחוב דוד ילין ונפנה שמאלה אל רחוב סולובייצ'יק. בקצהו נראה את בית הכנסת "אהלי יעקב", או בשמו העממי "שטיבלך זכרון משה" על שם השכונה בה הוא נמצא. השכונה הוקמה בשנת 1905 על ידי משכילי ירושלים ונקראה על שמו של משה מונטיפיורי. נמשיך אל רחוב ישעיהו ונחלוף ליד מאפיית אביחיל הוותיקה שהחלה כתנור שכונתי והפכה למאפיה פופולרית. נרד אל כיכר השבת שקיבלה את שמה בעקבות הפגנות השבת שהתקיימו כאן בעשורים הראשונים לאחר הקמת המדינה. מכיכר זאת יוצאים ימינה אל מאה שערים ובנותיה, שמאלה אל גאולה ובנותיה וישר אל שכונת הבוכרים לשם אנו ממשיכים.

מסלול בירושלים

ארמון המשיח צילום: מאיר דנא פיקאר

נפנה שמאלה ברחוב עזרא ומיד נזהה מבנה גדול ומרשים שנבנה על ידי משפחות יהודויוף וחפץ, מעולי בוכרה. המבנה זכה לכינוי ארמון המשיח וכפי שמציין עגנון בספר שירה: "גדול שבכולם היה הבית המפואר שנבנה לשם המלך המשיח, שכשיבוא משיח צדקנו יבוא לירושלים תחילה ויבואו האבות והזקנים והמלכים והשרים ואנשי כנסת הגדולה להקביל פניו ועמהם צדיקים רבים ונכבדים, והכינו להם אחינו עולי בוכרה בית גדול וטוב".

נרד ברחוב תלמודי ומולנו נראה בית מרשים נוסף, בית דוידוף, תעשיין כותנה מסמרקנד שבנה את ביתו המיוחד בלב השכונה. המקום שימש את הגימנסיה העברית בטרם עברה למשכנה ברחביה. בסמוך למבנה ישנה כיכר רחבת ידיים המנציחה את שמם של דוד חפץ, מראשוני עולי בוכרה, ושל הרב יעקב מאיר שתמך בעדה הבוכרית וסייע בהתיישבותם בארץ. כאן מסתיים סיורנו.

מסלול בירושלים

שטיבלך זכרון משה צילום: מאיר דנא פיקאר

2. הצנחנים בירושלים

בלילה הראשון של מלחמת ששת הימים הגיעו לוחמי הצנחנים לירושלים והתארגנו בשכונת בית הכרם. עוד באותו לילה יצאו לקרב ששינה את פניה של העיר. נתחיל את הסיור בתחנת רכבת קלה שמעון הצדיק ונלך מזרחה עד שנגיע לאנדרטה לזכרם של חללי טבח שיירת הדסה שהתרחש באפריל 1948. ממנה נרד דרך בתי השכונה אל מערת שמעון הצדיק, אתר בעל חשיבות גדולה ליהודי ירושלים במאות השנים האחרונות.

נצא ממתחם שמעון הצדיק ונתחבר לדרך שכם, שם נראה אנדרטה המנציחה את חללי גדוד 71 של הצנחנים שלחמו כאן ושחררו את שכונת שייח ג'ראח וסביבתה מידי הירדנים. נמשיך לטפס במעלה דרך שכם דרומה בדרך בה הלכו הצנחנים ונגיע לצומת בה ניתן לפנות שמאלה לרחוב צאלח א-דין או ימינה לדרך שכם. הכוחות שהגיעו לכאן המשיכו אל דרך שכם במקום שמאלה וכך חשפו את עצמם לאש כבדה מעמדות הירדנים.

מסלול בירושלים

אנדרטת גדוד 28 | צילום: מאיר דנא פיקאר

נגיע אל אנדרטת גדוד 28 שנלחם בשכונות הסמוכות אל שער שכם ובקרבת מוזיאון רוקפלר ונספר את סיפורי הקרבות והנופלים. משם נמשיך על דרך שכם ונחלוף ליד סמטת המוות, בה התבצרו חיילים ירדנים וירו ללא הפסקה אל עבר חיילי צה"ל. לאחר כמה הרוגים הגיע טנק והצליח להשבית את העמדה. לסמ"פ מרדכי פרידמן הוענק עיטור הגבורה לאחר מותו על התנהלותו בקרב.

נמשיך אל החומה וממנה מזרחה אל האנדרטה הסמוכה לשער האריות ממנו פרצו הצנחנים אל הר הבית. האנדרטה מנציחה את זכר הנופלים בקרב הלילי על גשר הקדרון ולמחרת בהסתערות על העיר העתיקה.

3. היציאה מהחומות

נפתח את הסיור במתחם התחנה בו פעלה עד שנות ה-90 תחנת הרכבת הירושלמית. התחנה נסגרה ולאחר כמה שנים החל לפעול במקום מתחם בילוי ופנאי וממנו יוצא מסלול פארק המסילה המגיע עד מלחה. נספר את סיפורה של הרכבת ונלך אל משכנות השאננים.

למרגלות טחנת הרוח נעסוק ביציאה מהחומות, במשה מונטיפיורי ויהודה טורא שתרם סכום משמעותי להקמת השכונה. נרד אל שער השכונה ונעסוק במאפיינים הייחודיים של השכונה, בתקנון ובסגנון הבניה. משם נלך צפונה ונטייל בין הרחובות וגרמי המדרגות של שכונת ימין משה. השכונה שהוקמה בשנת 1891 היא אחת מהשכונות שמנציחות את שמו של משה מונטיפיורי. ימין משה ספגה התקפות רבות במהלך מלחמת השחרור וכמעט ננטשה, עד שהפכה לשכונת תפר אליה הגיעו עולים מארצות ערב במהלך שנותיה הראשונות של המדינה.

מסלול בירושלים

מחנה ישראל צילום: מאיר דנא פיקאר

נעלה לרחוב המלך דוד ונמשיך אל שכונת מחנה ישראל. שכונה זו היתה השנייה מחוץ לחומות והיא הוקמה על ידי עדת המערביים של ירושלים בהנהגת רבי דוד בן שמעון, הצוף דב"ש. סיפורה של השכונה כמעט ונעלם מההיסטוריה ורק בשנים האחרונות עלתה מחדש לתודעה הציבורית. במרכז השכונה חצר המזכירה ארמון מרוקאי.

נחצה את גן העצמאות ונגיע אל כיכר מכבי מוצרי ולשכונת נחלת שבעה, השלישית מחוץ לחומות. היא הוקמה על ידי בני עדת הפרושים של ירושלים בהובלת יואל משה סלומון ויוסף ריבלין. השטח חולק לשבע רצועות אורך וכל אחד משבעת המקימים קיבל אחת מהן. בשנות ה-60 תוכננה הריסה של השכונה ולאחר מאבק נשארה השכונה על כנה ואף שוקמה. ביציאה מהשכונה נגיע אל כיכר ציון, הלב הסואן של ירושלים החדשה.

מסלול בירושלים

ימין משה צילום: מאיר דנא פיקאר

הכותב הוא רכז הדרכה במדרשת חברון מבית ארגון אשכולות, מרכזי הסיור והתודעה של ישראל