מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ראשי יישובים בעוטף נגד הממשלה: "לא נחתום על הסכם השיקום"

ראשי 9 יישובים וקיבוצים בעוטף עזה הודיעו כי לא יחתמו בשלב זה על הסכם שיקום עם מנהלת תקומה: "שנם פערים משמעותיים בין הצרכים לבין התכנית המוצעת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/24 14:03 כא באייר התשפד

ראשי יישובים בעוטף נגד הממשלה: "לא נחתום על הסכם השיקום"
בארי, צילום: Moshe Shai,FLASH 90

פורום יישובי העוטף "הביתה" המאגד 9 קיבוצים ויישובים הודיע היום (ד') כי לא יחתום על הסכם השיקום עם המדינה עם קיבוצי ויישובי העוטף וזאת משום ש"תכנית השיקום המוצעת ליישובים בתצורתה הנוכחית היא חלקית בלבד, והיוועצות נרחבת עם אנשי מקצוע רבים מהתחום מעלה שלא תספיק לכלל צרכי השיקום". היישובים החתומים על המכתב הם: בארי, כפר עזה, ניר עוז, נחל עוז, כיסופים, נירים, חולית, נתיב העשרה ורעים.

"פערים משמעותיים בין הצרכים לבין התכנית המוצעת"

במכתב שהוציאה הנהלת היישובים לתושבים נכתב: "ישנם פערים משמעותיים בין הצרכים לבין התכנית המוצעת. כנציגי ההנהלות אין באפשרותנו לחתום עליה ולדווח לקהילות שלנו בלב שלם שהיא תספיק לכל צרכי השיקום. על רקע הדברים אנחנו מבקשים לעדכן אתכם בשיח שאנו מנהלים במסגרת פורום הביתה מול מנהלת תקומה ולשתף בתשובתנו למתווה השיקום המוצע".

"יש להתחיל באופן מידי וללא תנאי בביצוע עבודות בישובים"

עוד נכתב במכתב: "חזרנו על דרישתנו, כי יש להתחיל באופן מידי וללא תנאי בביצוע עבודות בישובים כמו הריסה ופינוי, תכנון, מיפוי עבודות השיקום הנדרשות וכיוצא בזה, על-מנת לא להפסיד זמן יקר ולרכוש את אמונם של התושבים. בכל אלו ניתן וצריך לעסוק במקביל לעדכון המתווה. אנו מקווים שבקרוב הסוגיות שבמחלוקת יבואו על פתרונן, ונוכל לשוב ולעדכן אתכם שנחתמה תכנית שיקום".

מנהלת תקומה: אישרנו תקציב של 19 מיליארד לשיקום העוטף

ממנהלת תקומה נמסר: מנהלת תקומה אמונה על שיקום ופיתוח חבל התקומה על כל 47 ישוביו לרבות תשעת הישובים המצוינים במכתב המדובר. המנהלת אישרה במסגרת החלטת ממשלה תקציב בגובה 19 מיליארד ש"ח אשר יספק מענים לצרכי החבל ואוכלוסייתו. המנהלת קיבלה החלטה להשקיע תקציב בגובה של כ-1.5 מיליארד ש"ח אשר יוביל להליך בניית הבתים ומבני הציבור שנהרסו, הליך אשר יבוצע בתיאום מלא עם הקהילות. לשם השוואה בעשרת הישובים עם הפגיעה הקשה ביותר העריך מס רכוש את הנזק ב-253 מיליון שח. במתווה המנהלת אותם ישובים צפויים לקבל סכום שהוא גבוה כ- פי 4 מסכום זה של מס רכוש.

לאור האירועים שקרו והשפעותיהם פעלה מנהלת תקומה וגיבשה מתווה שיקום יעודיי ויחודי לחבל שנותן מענה גם לנזק הישיר וגם לנזק העקיף במטרה לאפשר שיקום הוליסטי ובצורה מרחיבה ובמקביל לאפשר לישובים להוביל את עבודת השיקום בעצמם ובליווי המנהלת. עד כה ניתנו מענקים ליישובי החבל בגובה של מעל 200 מיליוני שקלים ובהמשך ייתנו מענקים נוספים בגובה של 800 מיליון שקלים שיתחלקו בין ישובי החבל על פי קריטריונים שוויוניים לטובת שיקום ופיתוח המרחב הציבורי, התשתיות ומבני הציבור.