אושר סופית החוק שיגן על בנות הזוג של המילואימניקים מפיטורים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שנועד להגן על בני ובנות זוג של מילואימניקים מפני פיטורים. אם מעסיק יפטר שלא כדין - הפיטורים יבוטלו

מוריה פריש מוריה פריש, חדשות כיפה 28/05/24 18:56 כ באייר התשפד

אושר סופית החוק שיגן על בנות הזוג של המילואימניקים מפיטורים
מילואים וחיי משפחה, אילוסטרציה , צילום: שילת רוזנפלד

שבעה חודשים לתוך המלחמה, והיום (ג') אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק החיילים המשוחררים (החזרה לעבודה) (תיקון מס' 19 והוראת שעה), התשפ"ד–2024 של חברי הכנסת אופיר כץ ונאור שירי. 21 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

הגנה על בני זוג של מילואימניקים

במסגרת החוק מוצע להרחיב את ההגנה הקבועה כיום בחוק לגבי משרת במילואים, כך שבתקופת ההגנה של 30 הימים שלאחר תום שירות המילואים, יחול גם איסור לפגוע בהיקף משרתו או בהכנסתו בלא היתר מוועדת התעסוקה שבמשרד הביטחון (נוסף על איסור הפיטורים). כמו כן, מוצע לקבוע כי מעסיק לא יפטר עובד בשל שירותו במילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו, ואם פיטרו – בטלים הפיטורים. בהתאמה מוצע לקבוע איסור להפלות עובדים כאמור בשל שירות המילואים של בני זוגם.

עוד מוצע לקבוע כהוראת שעה עד סוף שנת 2025 (אותה ניתן יהיה להאריך לתקופות של עד שלוש שנים) כי מעסיק יידרש לקבל היתר מוועדת התעסוקה לשם פיטורים של עובד שיש עמו ילד עד גיל 14, בתקופת שירות המילואים של בן זוגו אם השירות הוא בצו 8 או שמשכו הוא 21 ימים רצופים לפחות, או לשם הוצאה של עובד כאמור לחופשה ללא תשלום כמפורט בהצעת החוק. מעסיק שיפטר עובד או יוציאו לחל"ת בניגוד להוראות אלה יישא באחריות פלילית וניתן יהיה להטיל עליו עיצומים כספיים.

מליאת הכנסת

מליאת הכנסת, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מטרת החוק: לעצור את מגמת הפיטורים של בני הזוג

עוד מוצע בחוק לקבוע כהוראת שעה עד סוף שנת 2024 (אותה ניתן יהיה להאריך בתקופות של עד שנתיים) תקופת הגנה של 14 ימים לאחר תום שירות המילואים של בן הזוג. לבסוף, מוצע לקבוע זכאות למענק חד פעמי לבני זוג של משרתים במילואים שיש עימם ילד ויצאו לחופשה ללא תשלום בתקופת שירות המילואים של בני זוגם, בתנאים הקבועים בהצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחרונה, ישנה מגמה הולכת וגדלה של הוצאה לחופשה ללא תשלום או פיטורים של בני הזוג של אנשי המילואים, דבר המותיר אותם ללא הכנסה, ללא אופק תעסוקתי וללא ודאות לחזרה למעגל העבודה. מטרת הצעת החוק היא לספק הגנה תעסוקתית לבני הזוג של אנשי המילואים. הצעת חוק זו תגן על בנות ובני זוג של משרתים במילואים בנסיבות חירום, ותמנע גרימת עוול להם בפגיעה במקום עבודתם כתוצאה משירות המילואים".