מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ההגבלה הביטחונית הוארכה: מחבלים לא יגיעו לבתי המשפט

בדיון בוועדת החוקה אושר להאריך ב-28 יום נוספים את ההגבלה על מחבלים, בכך שהדיונים בבית המשפט בעניינם ייעשו בשיחת וידאו מבלי שהאסירים יגיעו לבית המשפט, בשל הסיכון הביטחוני| בסנגוריה הציבורית מתנגדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/05/24 17:33 כ באייר התשפד

ההגבלה הביטחונית הוארכה: מחבלים לא יגיעו לבתי המשפט
אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל. ארכיון, צילום: חסן ג'די, פלאש 90

ועדת החוקה אישרה הארכה בפעם השביעית את ההגבלה ביטחונית, לפיה דיוני בית משפט בהשתתפות עצורים או אסירים החשודים או מואשמים בעבירות טרור, יתקיימו בשיחת וידאו בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר בהבאתם לבימ"ש בעת המלחמה. הארכת ההכרזה היא לתקופה של 28 יום, עד ל-25.6.24

ההארכה בסמכות שר הבט"ל ושר המשפטים

על פי חוק ההיוועדות החזותית, השר לביטחון לאומי ושר המשפטים רשאים להכריז יחד, כי לא ניתן לקיים דיונים בבתי המשפט בנוכחות עצורים או אסירים החשודים, נאשמים או מורשעים בעבירות ביטחון המנויות בחוק, למעט עצורים המוחזקים בתחנת משטרה.

מחבלים נכנעים בעזה, מלחמת "חרבות ברזל"

מחבלים נכנעים בעזה, מלחמת "חרבות ברזל", צילום: דובר צה"ל

להחלטה הגבלות רבות שכוללות סיכון חיים, או סיכון בטחוני שנשקפים מהבאתם לבית המשפט בשל מצב המלחמה המוכרז, ולאחר ששקלו את הצורך האמיתי אל מל פגיעה בזכויות האסירים, כמו כן על השרים להצטייד בחוו"ד מהגורם המוסמך לעניין מידת הסיכון הנשקף, ואת עמדות הנהלת בימ"ש והסנגוריה הציבורית.

משרד המשפטים: "יש דיונים שנועדו לבחון את צמצום החוק בתיקון חקיקה כולל"

עו"ד יפעת רווה, ממשרד המשפטים שהשתתפה בוועדה אמרה כי ישנה התלבטות אם להמשיך את המצב הקיים ואמרה כי ההחלטה הוארכה כרגע ב-28 ימים נוספים, "במקביל יש דיונים שנועדו לבחון את צמצום החוק בתיקון חקיקה כולל".

בית המשפט המחוזי בירושלים, 4 שופטים סרוגים חדשים

בית המשפט המחוזי בירושלים, 4 שופטים סרוגים חדשים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עו"ד אביב ישראלי, עוזרת משפטית ליועמ"ש המשרד לביטחון לאומי הסבירה את המצב המורכב של ההארכות המתמשכות ואמרה כי "מתקיימת הערכת מצב כל 28 ימים ועדיין קיים בסיס להארכה. השיח מתקיים בשב"ס וברמת השרים. קשה בעת הזו לומר לאן הולכים".

עוד הוסיפה כי הדיון מתקיים על דרכים שיתנו מענה למסוכנות ולהגדלת כמות המובאים לבימ"ש. ואמרה כי "כל הבקשות שהתקבלו ע"י הפרקליטות להוצאת אסירים לדיונים אושרו על ידינו".

ביחס למחבלי הנוח'בה קיים הסדר אחר

עו"ד אפרת חקאק מהייעוץ המשפטי לוועדה: "על הוועדה והשרים להשתכנע שאי אפשר להתמודד עם הסכנה בדרך אחרת. ככל שהזמן עובר הפגיעה מתעצמת וכמובן שיש לשקול יותר ויותר את הדרכים החלופיות. בדיונים קודמים דובר למשל על הגברת כמות היוצאים, הבאת השופטים לאזור בתי- הסוהר ועוד. הכמות התעצמה וייתכן שהפתרון הוא תקנים ומשאבים ועל הדיון הזה צריך להתקיים".

מחבלים בכלא הישראלי. ארכיון

מחבלים בכלא הישראלי. ארכיון, צילום: פלאש 90

עוד הבהירה כי ביחס לעצורי הנוח'בה וכל מי שקשור לאירועי 7.10, חל הסדר אחר. "פה מדובר על עצורים ביטחוניים אחרים".

הסנגוריה הציבורית מתנגדת: "מדובר בלמעלה מ-9000 כלואים ביטחוניים"

עו"ד גיל שפירא מהסנגוריה הציבורית הארצית: "אנחנו מצביעים תקופה ארוכה על הפגיעות המתמשכות וההשלכות המעשיות של ההכרזה. מדובר בלמעלה מ-9000 כלואים ביטחוניים, חלקם מוחזקים תקופות ארוכות במעצר מבלי שזכו לראות בימ"ש והמצלמה לא תמיד מעבירה את מה שמתרחש באולם. יש קושי לתקשר עם עוה"ד, עם המתורגמנים, יש רעש במתקני הכליאה, יש בעיות שפה ובעיות ביטוי מול בימ"ש. הגיעה העת לשקול פתרונות מדורגים ומדתיים יותר".

מחבלים משתלטים על טנק בגבול

ביחס למחבלי הנוח'בה קיים הסדר אחר, צילום: Abed Rahim Khatib,Flash90

מ"מ היו"ר ח"כ יצחק פינדרוס ביקש מהמשרד לבל"מ ומשרד המשפטים להציג תכנית בנוגע להוצאת האסירים והעצורים לבימ"ש לאור הימשכות המצב הביטחוני ואמר: "יש מעל 9000 אסירים ביטחוניים חלקם עם מסוכנות גבוהה והתנאים ידועים. אנחנו קצת עובדים על עצמנו כשאנחנו באים כל 28 יום ומאריכים. היה יותר נכון לבוא ולחוקק הסדר לתקופה ממושכת ככל שהמצב הביטחוני נמשך. עם זאת, לא אמנע מהשב"ס לעשות עבודתו אם זו האפשרות הקיימת".

ההארכה אושרה בקולו של מ"מ היו"ר ח"כ פינדרוס.