נחשף הסכום שמרוויחים פקחי התחבורה הציבורית על דוחות לנוסעים

בדיון בכנסת נחשף כמה מרוויחים פקחי התחבורה הציבורית על כל דוח שהם נותנים, בעוד באגד מתייחסים לכמות הדוחות כדי לקבל בונוס בחברת דן מעניקים 20 שקלים לכל דוח| ח"כ לוי מיש עתיד "הפקחים מנצלים את האוכלוסייה החלשה ביותר של החברה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/05/24 12:49 כ באייר התשפד

נחשף הסכום שמרוויחים פקחי התחבורה הציבורית על דוחות לנוסעים
פקח בתחבורה הציבורית , צילום: Roman Yanushevsky,Shutterstock

בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות חבר הכנסת פינדרוס מיהדות התורה, דנו היום (ג') בנושא מכעיס במיוחד, בונוסים אותם מקבלים פקחי התחבורה הציבורית בעד כל דוח שהם נותנים לנוסעים וכיצד המדינה תוכל להרוויח מכך.

על פי הנתונים בוועדה, כ- 60 קנסות בחודש מביאים פקח של חברת אגד לקבל בונוס חודשי, בחברת דן לעומת זאת הפקחים משלשלים לכיסם עד 20 שקלים על כל דו"ח שהם מחלקים. במשרד האוצר מעריכים כי המדינה מפסידה בכל שנה כ- 600 מיליון שקלים על אי תשלום בנסיעות בתחבורה הציבורית.

"כ- 60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי"

עוד הוסיף חבר הכנסת, "הגענו למסקנה שהפיקוח צריך לצאת מהידיים של חברות התחבורה הציבורית למכרז חיצוני. כיום חברות התחבורה הציבוריות מקבלות הכנסה לכיסם על כל דו"ח שהפקחים שלה מחלקים – זאת טעות במודל ההפעלה. מבנה העסקה של פקחים בתחבורה הציבורית הוא לא נכון. בצורת ההתנהלות כיום, לא יהיו סמכויות לפקחים בשטח.

"מבנה הפיקוח והמודל הכלכלי של הפעלת הפקחים לא יכול להמשיך להתקיים. כיום, האזרח משלם קנסות אבל המדינה לא משלשלת לכיסה את הכספים. אני לא חושב שהפקחים צריכים להיות עובדי מדינה, אבל הם כן צריכים להיות מופעלים ע"י מכרז לחברה חיצונית".

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

פקח מחלק בממוצע 2.5 דוחות ביום עבודה של 9 שעות

לפי הנתונים שנמסרו בוועדה מחברת אגד, פקח מחלק בממוצע 2.5 דוחות ביום עבודה של 9 שעות. גל הרשקוביץ, יועץ ביקורת וגבייה, חברת אגד: "לפי הנהלים של אגד, כ- 60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי. חלוקת הדו"חות נעשית עם מנגנון של איזונים ובלמים. יש מספר תנאי סף לכל פקח בתחבורה הציבורית והוא צריך לעמוד בקריטריונים.

זה שומר על האינטרסים גם של הלקוחות וגם של החברה. אנחנו מלמדים את הפקחים שלנו להפעיל אכיפה אפקטיבית וגמישה בעת הצורך. חברת אגד מפסידה כסף ממערך הפקחים שלה, אנחנו עושים את זה כדי למנוע מקרים של אי תשלום או אי תיקוף עתידיים".

בחברת דן - על כל דוח שכולל פרטים מלאים של האזרח מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים

בחברת דן הפקחים זוכים לתגמול על כל דו"ח שהם מחלקים. דו"ח איכותי שכולל פרטים מלאים של האזרח מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים. לעומת זאת דו"ח שאינו איכותי ללא פרטים מלאים של מקבל הדו"ח מזכה את הפקח בתגמול של 10 שקלים בלבד.

יניב אשכנזי, סגן מנהל פיקוח ובקרה בחברת דן: "הפקחים שלנו מתוגמלים לפי יעילות עבודה במספר פרמטרים. אחוז האי תיקוף אצלנו עומד על כ- 20%".

תחבורה ציבורית, אילוסטרציה

תחבורה ציבורית, אילוסטרציה, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

עידו אידלס, מנהל המבקרים הארצי של סופרבוס: "פקחים מתוגמלים לפי סל קטגוריות. בין היתר גם לפי כמות הדו"חות, לא ייתכן שפקח יעשה את עבודתו ויהיה מצב שהוא מחלק אפס דו"חות".

האוצר: המדינה מפסידה בכל שנה כ- 600 מיליון שקלים בשל אי תשלום של נוסעים בתחבורה הציבורית

לפי הערכות של משרד האוצר, המדינה מפסידה בכל שנה כ- 600 מיליון שקלים בשל אי תשלום של נוסעים בתחבורה הציבורית. שחר בר, אגף התקציבים במשרד האוצר: "חברות התחבורה הציבורית נפגעות מאוד ברגע שיש אי תיקוף של אזרחים בנסיעות. היעילות והיכולת של החברות הפרטיות לשים את הפקחים במוקדים הנכונים היא גבוה יותר מאשר חברה חיצונית שתיכנס פנימה. הפיקוח והתפעול של חברות התחבורה הציבורית נעשית ע"י משרד התחבורה, בתפיסה שלנו לא נכון להוציא את מערך הפיקוח למיקור חוץ".

ח"כ ירון לוי מיש עתיד: "הפקחים מנצלים את האוכלוסייה החלשה ביותר של החברה"

ח"כ ירון לוי (יש עתיד): "אזרחים מקבלים קנסות בגלל שפקחים רוצים לקבל פרמיות ולהעלות את השכר שלהם. לא ייתכן ולא נתפס שזה מודל ההפעלה של הפקחים. משרד התחבורה צריך להוציא הנחיות ביניים לגבי קנסות שמחולקים על חוסר תיקוף במיוחד לחיילים ואזרחים קשישים. הפקחים מנצלים את האוכלוסייה החלשה ביותר של החברה כי שם הכי קל להם לחלק דו"חות".