בחירות לרבנות הראשית

פרשנות הרב אריאל עקץ את החותרים נגד הוועדה אבל נתן להם פרס

על רקע המחלוקת בין הרב דוב ליאור לרב זלמן מלמד, חברי נשיאות הוועדה, הכריע הרב יעקב אריאל לבטל את בחירתו של הרב מאיר כהנא כנציגה הנבחר של ועדת הרבנים. סוף הסאגה הפנימית הזו הוא רק תחילתה של הסאגה האמיתית | פרשנות

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 27/05/24 20:45 יט באייר התשפד

הרב אריאל עקץ את החותרים נגד הוועדה אבל נתן להם פרס
הרב יעקב אריאל, צילום: מכון צומת

יום אחרי הכרעת ועדת הרב אריאל ניתחתי פה את חידת הניצחון המפתיע של הרב מאיר כהנא שהצליח לגבור על מועמדים חזקים ממנו בוועדה. והנה, שנה אחרי הניצחון, ועדת הרב אריאל מודיעה כי היא מושכת את ידיה מהליך הבחירות, מבטלת את בחירתה ברב כהנא ומחזירה את המנדט שניתן לה להכריע בסוגיה לשר סמוטריץ'.

ההתפייטות של סמוטריץ', שבירת הכלים של דרעי

מרגע ההודעה על הקמת הוועדה, עלו קולות שטענו כי היא תפורה למידותיו של הרב מיכה הלוי שהפסיד לרב כהנא. סמוטריץ' אולי ניסה לתפור, אבל הוא חייט גרוע. הרב מיכה לא השיג את הרוב הנדרש בכדי לנצח בסיבוב הראשון, ובסיבוב השני הרב כהנא גבר עליו. בצלאל נפגש עם הרב כהנא והתפייט: "האחדות המיוחדת של כל גווני הציבור הדתי לאומי בוועדת הרבנים הייתה מרגשת, וכשיש אחדות יש סיעתא דשמיא ותוצאות טובות". נו נו.

ועדת הרבנים יחד עם המועמדים

ועדת הרבנים יחד עם המועמדים. סוף עצוב צילום: מזכירות הוועדה

המהלך שטרף את הקלפים הגיע מגזרת אריה דרעי. פלונטר פנימי בין הרבנים שלטשו עיניים למשרת הראשון לציון, הרב דוד יוסף והרב יהודה דרעי, הוביל אותו לדחות את הבחירות שעד לרגע זה לא נקבע להן תאריך. אל הדחייה הראשונה הצטרפה המלחמה והשתנות התנאים, ולא רק הם, הביאו לקדמת הבמה ניסיונות לקדם שוב מועמדים שונים.

המהלך המורכב של הוועדה

המחלוקת אמיתית. הרב דוב ליאור, שכיהן בנשיאות הוועדה, פסק כי החלטת הוועדה מבוטלת וכל רב רשאי להתמודד. מולו עמד בנחרצות חברו לנשיאות הרב זלמן מלמד. מעליהם ריחפה חוסר ההכרעה של הרב יעקב אריאל. בשיחה עם "חדשות כיפה" לפני פחות משבועיים נשאל הרב בסוגיה ועמד בתוקף על כך שהוועדה לא שינתה את החלטתה. למרות הנחרצות, ואחרי שהבין כי בכל מקרה אין אחדות סביב הרב כהנא, כתב הרב אריאל לסמוטריץ' כי הוועדה "לא הצליחה להביא לתוצאה המיוחלת של הסכמה ציבורית רחבה וגיבוי מלא למועמד אחד מוסכם". למשפט הזה חיכו המפסידים.

הרב כהנא והרב אריאל

הרב כהנא והרב אריאל. לא הגיעו יחד לקו הסיום צילום: כיפה

מדובר במהלך מורכב מצד הוועדה, שמצד אחד מאשימה את החותרים תחתיה ("עדים אנחנו לערעורים רבים על תוקפה של ההחלטה, והם אף מלווים בפעילות מעשית עניפה") ומצד שני נותנת להם פרס בדמות ביטול הבחירה ברב כהנא. הנפגע הראשי הוא הרב כהנא, וגם סמוטריץ' נתון עכשיו בסד לחצים עצום מכל הצדדים. לצער כל המעורבים בדבר, סוף סאגת בחירת הרב כהנא על ידי ועדת הרב אריאל היא רק תחילתה של הסאגה האמיתית.