מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

בן למהגרים מפקיסטן ששימש כעוזרו של מזכ"ל האו"ם: זה תובע בית הדין הפלילי בהאג

בית הדין הפלילי יושב בעיר האג שבהולנד ופועל מכוח חוקת רומא שנחתמה בשנת 1998 ונכנסה לתוקפה בשנת 2002 | קארים חאן הוא תובע בית הדין, בעל דוקטורט במשפטים מאוניברסיטת אוקספורד ומומחה למשפט בין-לאומי וזכויות אדם

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/05/24 16:14 יב באייר התשפד

בן למהגרים מפקיסטן ששימש כעוזרו של מזכ"ל האו"ם: זה תובע בית הדין הפלילי בהאג
תובע בית הדין בהאג קארים חאן, צילום: lev radin,Shutterstock

תובע בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, קארים חאן, הודיע היום (ב') כי ברצונו להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט. באותה נשימה הזכיר כי בכוונתו לבקש גם צווי מעצר נגד מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה ומוחמד דף. מכוח איזה סמכות פועל בית הדין ומיהו קארים חאן? עושים סדר.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי: הוקם בשנת 2002, ישראל מחוץ לאמנה המכוננת

בית הדין הפלילי הבין-לאומי קרוי באנגלית International Criminal Court, ונהוג לכנות אותו בקיצור ICC. בית הדין יושב בעיר האג שבהולנד ופועל מכוח חוקת רומא שנחתמה בשנת 1998 ונכנסה לתוקפה בשנת 2002. לפי האמנה, סמכותו של בית הדין לשפוט בארבע קטגוריות של פשעים בין-לאומיים: רצח עם, פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ופשע תוקפנות. בקשתו של התובע תוגש בפניי בית הדין, ויש סיכויים קלושים לתרחיש בו בית הדין ידחה את הבקשה.

בית הדין הבינלאומי בהאג

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג צילום: shutterstock

נציין כי ישראל אמנם חתמה על אמנת רומא, אך בסופו של דבר לא אשררה אותה בשל התנגדויות למספר סעיפים בה. גם ארצות הברית, רוסיה, סין, אוקראינה ועוד אינן חתומות עליה. סך הכל 123 מדינות חתומות על האמנה, ביניהן גם הרשות הפלשתינית.

קארים חאן: עורך דין בריטי, ביקר בעוטף עזה

קארים חאן, התובע של בית הדין, הוא עורך דין בריטי בן 54 שנולד בסקוטלנד למהגרים מפקיסטן. משפחתו משתייכת לזרם האחמדיה באיסלאם, זרם המטיף לחידוש דת האסלאם, לנאורות, שלום ודאגה לזולת. לזרם ישנם מרכזים ברחבי העולם, בין היתר בחיפה. הוא בעל דוקטורט במשפטים מאוניברסיטת אוקספורד ונחשב למומחה לזכויות אדם. הוא כיהן במספר תפקידי מפתח בעולמות המשפט הבינלאומי, כולל כעוזרו הצמוד של מזכ"ל האו"ם.

תובע בית הדין בהאג קארין חאן

תובע בית הדין בהאג קארים חאן צילום: lev radin,Shutterstock

חאן ביקר בעוטף עזה אחרי השבעה באוקטובר. "צפינו באימה באירועי ה-7 באוקטובר בישראל. איננו יכולים להשאיר לילדינו עולם שבו שריפות, הוצאות להורג, מעשי אונס ומעשי רצח מתרחשים כאילו הם דבר רגיל, כאילו יש לסבול אותם, כאילו הם יכולים לקרות בלי תוצאות", אמר בהצהרה בקהיר אחרי הביקור.

בראיון ברשת BBC אמר חאן כי האישומים נגד נתניהו וגלנט כוללים "גרימת השמדה, גרימת הרעבה כשיטת מלחמה, כולל שלילת אספקת סיוע הומניטרית, ופגיעה מכוונת באזרחים בסכסוך". בישראל מתנהלים כעת דיונים קדחתניים בנושא הרגיש, שכל התפתחות בו תעסיק מדינה שלמה.

ההצהרה של חאן: