עמית רופא: התפקיד הנחשק שנפתח בישראל

משרד הבריאות הכריז על מקצוע רפואה חדש - עמית רופא. ועדה שדנה בצורך בעוזרי רופאים בישראל קבעה בהמלצותיה כי "קיימים צרכים המצדיקים יצירתו של תפקיד עוזר רופא"| כך תוכלו להתקבל לתפקיד

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/24 15:05 יב באייר התשפד

עמית רופא: התפקיד הנחשק שנפתח בישראל
עמית רופא, צילום: Suteren Studio,Shutterstock

האגף לרישוי מקצועות רפואיים, אגף רפואה כללית מפרסם היום (ב') על פתיחתו של מקצוע חדש בתחום הבריאות - עמית רופא, אשר מצטרף למקצועות הבריאות הקיימים במסגרת החוק שעוסק במקצועות הבריאות 2008, התפקיד - עמית רופא, ייכנס לתוקפו בתאריך 07.08.2024.

מה זה עמית רופא?

על פי החוק, עמיתי רופאים יהיו רשאים לבצע מגוון של פעולות רפואיות, שיקבעו רופאים מומחים, והן יפורטו בהרשאה אישית שתינתן להם. ההרשאה האישית תינתן על ידי הרופא או הרופאה המומחים לאחר ששוכנעו שעמיתי הרופאים הם בעלי הידע, ההכשרה והניסיון הנדרשים לשם ביצוע הפעולות הרפואיות שהתירו לו או לה לבצע, בצורה נאותה, וכן שביכולתם של הרופאים המומחים לפקח פיקוח הולם על עבודת עמיתי הרופאים כדי להבטיח את איכות הטיפול ובטיחותו.

אילוסטרציה

אילוסטרציה, צילום: pixabay

מי יכול להיות עמית רופא

בכדי להיות עמית רופא, נדרש על המועמד להיות בעל תואר אקדמי שני "עוזר רופא", שניתן על ידי מוסד מוכר להשכלה גבוהה או תואר אקדמי במקצוע הבריאות "עמית רופא", שניתן על ידי מוסד להשכלה גבוהה בחוץ לארץ ושהוכר על ידי המנהל, בהתאם להוראות כתואר שווה ערך לתואר אקדמי שני עוזר רופא.

תואר אקדמי ברפואה M.D. שניתן על ידי מוסד מוכר להשכלה גבוהה, או תואר אקדמי ברפואה M.D. שניתן על ידי מוסד להשכלה גבוהה בחוץ לארץ, ושהוכר על ידי המנהל לעניין מתן תעודת עמית רופא לפי חוק זה בלבד, כתואר שווה ערך, לפי אמות המידה המפורטות בסעיף

הדסה עין כרם

הדסה עין כרם, צילום: דוברות הדסה

תנאי הקבלה:

עמידה בבחינות שקבע המנהל, כמו כן המנהל רשאי להכיר בבחינה שנערכה בחוץ לארץ לשם קבלת תעודת עמית רופא לפי הדין החל באותה מדינה, במקום הבחינות שקבע כמו כן המנהל רשאי להתנות הכרה בדרישה להוכחת ניסיון בעבודה באותה מדינה או בדרישה להשלמת הכשרה מעשית או לעמידה בבחינה מעשית שעליה יורה.

Physician Assistance - תפקיד עמיתי הרופאים בעולם

המקצוע "עמית רופא" קיים במדינות שונות ומוכר בשם - Physician Assistance או בקיצור, P.A. עמיתי או עוזרי רופאים במדינות שונות בעולם, כמו ארצות הברית, קנדה, אנגליה, הולנד ואוסטרליה, הם אנשי צוות רפואי המבצעים פעולות רפואיות ואדמיניסטרטיביות בהנחייתם ובפיקוחם של רופאים, כבר במשך כמה עשורים.

בית חולים איכיליבוב, ארכיון

בית חולים איכיליבוב, ארכיון, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ה-P.A עוסקים ברפואה, כולל קבלת היסטוריה רפואית ממטופלים בעת קבלתם לטיפול, ביצוע בדיקה גופנית, אבחון וטיפול במחלות ובפציעות, הזמנה ופענוח של בדיקות מעבדה, ביצוע פעולות רפואיות, סיוע בניתוחים, חינוך לבריאות, מעקב אחר מטופלים באשפוז ובקהילה ואף מתן וחידוש מרשמים, ועוד. ה-P.A עובדים במחלקות השונות, ומהווים חלק מהצוות הרפואי בהן, בנוסף לרופאים ולאחיות.

עמיתי רופאים בישראל

הסיבה בגינה בישראל מקדמים את מקצוע "עמית רופא", היא התפתחות שירותי הבריאות, אשר מציבה אתגרים חדשים יומיומיים. מיסוד המקצוע עמיתי רופאים מסייע להתמודדות עם אתגרים אלה, כמו גם שיפור המענה המקצועי בבתי החולים ובשירותי הקהילה בישראל.

הידע העיוני-הקליני שיצברו עמיתי הרופאים בלימודיהם האקדמיים, ובהמשך תוך כדי העבודה, יאפשר לרופאי המחלקה להסתייע בהם להפחתת העומס במחלקות, ולשיפור משמעותי במתן שירותי הרפואה במדינת ישראל.

"קיימים צרכים המצדיקים יצירתו של תפקיד עוזר רופא".

הרקע להיווסדות המקצוע עמית רופא, בשנת 2012 הוקמה ועדה שדנה בצורך בעוזרי רופאים בישראל. הוועדה קבעה בהמלצותיה כי "קיימים צרכים המצדיקים יצירתו של תפקיד עוזר רופא". הוועדה הגדירה את מאפייני התפקיד:

- ביצוע שלבים בקבלה הרפואית של חולים (למשל במחלקה הפנימית)
- השגחה על חולים מורכבים (למשל במחלקת הרדמה)
- ריכוז הטיפול בחולים (למשל במחלקה הכירורגית)

כיום עובדים בישראל כ-100 עוזרי רופאים במחלקות לרפואה דחופה (מלר"דים) בתחום הרפואי הספציפי של רפואה דחופה. חברי הפיילוט מורכבים בעיקר מפרמדיקים שעברו הכשרה שקיים משרד הבריאות בעבר כחלק מפיילוט. עד להחלטה על קידום החוק הם היוו את הפיילוט ליצירת המקצוע לפי מתכונתו המוכרת בעולם.

העמיתים החדשים - 100 פראמדיקים שעברו הכשרה

עד כה התקיימו שלושה מחזורי הכשרה בהם השתתפו כ-100 פראמדיקים. ההכשרה התקיימה בקורס ייעודי שארך שנה וחצי, ובסופו שולבו הבוגרים במחלקות לרפואה דחופה בישראל. סמכויותיהם היו ביצוע פעולות רפואיות מצומצמות ומוגדרות בתקנות הרופאים, תחת פיקוח רופאים מומחים במסגרת המחלקה לרפואה דחופה בלבד.

כיום החוק דורש מעמיתי רופאים, בין השאר, להיות בעלי תואר שני בלימודי עוזר רופא ומאפשר להם לעבוד במחלקות נוספות.