רבה של שדרות נגד האיומים בעזיבת העיר: זה מה שחמאס רוצה

בימים האחרונים התראות צבע אדום רבות נשמעות בשדרות, ורבים מתושבי העיר שחזרו במהלך חודש מרץ עומדים בפניי מציאות בלתי נסבלת ועלתה קריאה להשבית את הלימודים ואף לעזוב את העיר בשנית | רב העיר, הרב דרור טוויל, מתנגד: "הדיבורים הללו מחלישים ומשחקים ליד אויבינו"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 16/05/24 15:14 ח באייר התשפד

רבה של שדרות נגד האיומים בעזיבת העיר: זה מה שחמאס רוצה
שדרות. התושבים החזרו, גם הרקטות, צילום: Arie Leib Abrams,Liron Moldovan/Flash90

ביום העצמאות לפני יומיים אלפי אזרחים הגיעו לעיר שדרות לאירוע תחת השם "צעדת עזה". בשיאו של האירוע פילחה את האוויר התראת צבע אדום, ואלפי הצועדים השתטחו על הארץ. הרגע הזה מסמן את הדילמה הגדולה של תושבי שדרות: מצד אחד הניסיון להביע אמירה ערכית של חזרה לעיר, ומצד שני החששות האמיתיים שטמונים בחזרה לשגרת הרקטות.

תושבי שדרות נשכבים על הרצפה לאחר מטח בעיצומה של הצעדה

משתתפי "צעדת עזה" נשכבים על הרצפה בזמן שיגור הרקטות לעבר שדרות

"זה בדיוק מה שהם רוצים, לזרוע בנו בלבול ופחד"

אתמול התרחשה עלייה דרמטית בשיגורים, ונשבר שיא מאז חזרת רוב התושבים בחודש מרץ לפני כחודשיים וחצי. בשעות תשע, עשר וחמש אחר-הצהריים נשמעו התראות צבע אדום. באחד מהמקרים נפלה רקטה על בניין, שבמזל היה לא מאוכלס. בקרב התושבים החלה תסיסה ועלו קריאות להשבית את הלימודים ואף לעזוב את העיר.

הרב דרור טוויל, רבה הראשי של העיר, פרסם מכתב ובו הוא טוען כי הדיבורים הללו מחלישים ומשחקים לידי האויב. "דיבורים על עזיבת העיר חלילה, אינם מוסיפים דבר אלא מחלישים, וחמור מכך שהם משחקים ליד אויבינו, הרי זה בדיוק מה שהם רוצים, לזרוע בנו בלבול ופחד, לשבש את שגרת החיים, לנטוש את בתינו, להפסיק את הלימודים במוסדות החינוך. זהו ניצחונם, ופשוט שאל לנו לתת להם על מגש של כסף את מבוקשם", כתב הרב טוויל.

הרב דרור טוויל

הרב דרור טוויל. "דיבורים על עזיבת העיר אינם מוסיפים אלא מחלישים"

הזעם של תושבי העיר: "ממשלת ישראל, מה את רוצה? לרוקן את שדרות?"

לעומת זאת, ברשתות החברתיות של העירייה פורסמה הקריאה הבאה: "אל תפקירו אותנו שוב! אנו מחכים לשמוע מהממשלה - מהי תוכנית הפעולה למיגור הירי על שדרות והעוטף? ואם לא נקבל תשובות, נעלה לירושלים ונדרוש אותן בכוח!". אלון דוידי, ראש העיר, כתב: "ממשלת ישראל, מה את רוצה? לרוקן את שדרות? התושבים שלנו שהחליטו לחזור לעיר ולשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך רוצים לראות את צה"ל מוחק את האויב".

בשנים קודמות, לפני השבעה באוקטובר, נתפסה עזיבת העיר כחולשה. אחרי המאורעות הקשים בשמחת תורה ההנחה הזו השתנתה. "הפעם אני במקום לא שיפוטי, אני מקבל ומבין את מי שבחר שלא לחזור. כל החלטה שהתקבלה, גם לא לחזור, היא לא מתוך פחד", אמר לי הרב ישראל אוחיון, ראש הישיבה התיכונית אמי"ת בעיר, במרץ האחרון.

בסופו של דבר, אחרי ישיבה של אגף החינוך וראשי ועד ההורים, החליטו בשדרות שלא להשבית את הלימודים ולהפעיל כרגיל את מערכת החינוך. הפעם ההורים ויתרו, אבל מישהו יצטרך למצמץ ראשון: התושבים שחוששים מחזרה למציאות המוכרת והבלתי נסבלת, או הממשלה והקבינט שנתונים בסד הלחצים עם הימשכות המלחמה.

(הרמטכ"ל באישור תכניות ללחימה עזה, אפריל 2024)