יפתור את בעיית כוח האדם במשק? הרפורמה החדשה של נתניהו שיושקע בה מיליונים

הממשלה אישרה רפורמה מבנית בענף העובדים הזרים, במטרה לשמור על רציפות תפקודית ולהוריד את יוקר המחיה. "החלטה מאוד חשובה לעסקים, לכלכלה שלנו וגם לביטחון שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/24 14:24 ז באייר התשפד

יפתור את בעיית כוח האדם במשק? הרפורמה החדשה של נתניהו שיושקע בה מיליונים
עובדים זרים, אכיון, צילום: Moshe Shai/FLASH90

בעקבות המחסור בידיים עובדות: אושר היום (ד׳) בישיבת הממשלה פה אחד את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה יואב בן צור לייעול המנגנון להבאת עובדים זרים, תוך מתן הקלה ברגולציה והקצאת משאבים משמעותיים לשמירה על זכויות העובדים הזרים.

בשל המחסור הקיים בעובדים בכלל ענפי המשק, בין היתר בענפי הבנייה, החקלאות, הסיעוד ועוד, ומתוך צורך של חיזוק היציבות במשק על רקע מלחמת "חרבות ברזל", הוחלט לייעל את הפיקוח והאכיפה ולשפר את תנאי עבודתם של העובדים הזרים במספר דרכים:

  1. להגדיל בצורה משמעותית את מספר העובדים הזרים שיוכלו להיכנס לעבוד בישראל עד לתקרה של 3.3% מכלל האוכלוסייה במדינה (מעל ל-300 אלף עובדים זרים).
  2. יתוגברו יחידות האכיפה במשרדי העבודה, המשפטים וברשות האוכלוסין וההגירה ב-422 תקנים ויושקעו מיליוני ש"ח לטובת חיזוק הפיקוח והאכיפה.
  3. ⁠שר העבודה יתקן את התקנות בכנסת כך שיחילו חובת פיקדון (פנסיה לעובדים הזרים) בכל תחומי העיסוק במשק.
  4. צפויה הפחתה משמעותית של האגרות ודמי ההיתר שמשלמים המעסיקים בכדי לאשר את העסקתם של העובדים הזרים, מהלך שצפוי להתגלגל אל הצרכן בתחומים שונים.
  5. תוגדל התחרות בין תאגידי כוח אדם זר לבניין באמצעות הוספת תאגידים, מהלך אותו מובילה רשות האוכלוסין. שר הפנים יבחן תוך חצי שנה את הצלחת התחרות, ובמידת הצורך יאפשר שיטות העסקה נוספות כמו העסקה ישירה. תתאפשר הבאת עובדים זרים לענף הבניין ללא מבחנים מעשיים בארץ המוצא, על בסיס הצהרת המעסיק שהעובד מתאים לתפקידו.
  6. תוקם ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי וחבריה יהיו מנכ"לי משרד העבודה, האוצר, רשות האוכלוסין והמשפטים. הוועדה תקבע את מכסת העובדים שתוקצה לכל ענף, את השכר המינימלי בענפים שונים, את מנגנוני ההבאה של עובדים זרים ועוד. כמו כן, הוועדה תקבל דיווח על פעולות האכיפה והפיקוח.

נתניהו: "החלטה מאוד חשובה לעסקים, לכלכלה שלנו וגם לביטחון שלנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "זאת החלטה מאוד חשובה לעסקים, לכלכלה שלנו וגם לביטחון שלנו. אני מבקש להודות לשר העבודה, לשר הפנים, לשר האוצר, לשר החוץ, לשר הכלכלה, לשר המשפטים ולמשרד המשפטים גם כן, וכמובן, למנהל משרדי, שעמלו הרבה זמן על ההחלטה החשובה הזאת".