ריאיון הבלוגר שחוסך לישראלים כסף: "יוקר המחיה מתחיל בבית בהחלטות שאתם עושים"

הוא נכנס במונופולים הגדולים בשוק: "המילה חזירות חייבת להאמר פה", מציע חלופות זולות לצרכן הישראלי: "יוקר המחיה מתחיל בבית" ולא חושב שהשינוי יגיע מהפוליטיקאים: "אין להם את הרצון להקל על יוקר המחיה". בלוגר הצרכנות גל קולוג כבש את הרשת ואומר ל"חדשות כיפה": "לא זכורה לי כותרת שבישרה על ירידת מחירים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 30/05/24 15:00 כב באייר התשפד

הבלוגר שחוסך לישראלים כסף: "יוקר המחיה מתחיל בבית בהחלטות שאתם עושים"
קולוג, "המלחמה הביאה את יוקר המחיה לשיא", צילום: באדיבות המצולם

"המלחמה עשתה את שלה, היא הביאה את יוקר המחיה למצב קיצוני ומקסימלי", אומר בלוגר הצרכנות ויוצר הרשת גל קולוג שבשנה החולפת הפך למעין גורו צרכנות וסחף אחריו אלפי ישראלים ברשת. בתקופה בה עליות המחירים שברו כל שיא והביאו את הצרכן הישראלי לבדוק טוב טוב מה רוכשים ואיפה, הוא אומר בראיון ל"חדשות כיפה": "יוקר המחיה מתחיל בבית בהחלטות שאתם עושים, אני מנסה להציע חלופות".

עליית מחירים טבעית או ניצול ציני של החברות?

מדי יום הוא מעלה לחשבונות שלו השוואות מחירים, תחקירים והמלצות איך להוזיל את סלי הקניות, לעיתים במאות שקלים ותוקף בחריפות את המונופולים הגדולים במשק. כשאני שואל אותו אם לדעתו מדובר בעליית מחירים טבעית או ניצול ציני של החברות, הוא משיב בנחרצות: "המילה חזירות חייבת לעלות פה".

"זה עובדתי. יש מקורות ואתרים שמראים שיש התייקרות גלובלית אבל היא לא משמעותית ועצומה כפי שמציגים אותה בארץ אנשים בעלי אינטרס" מסביר קולוג, "היא מינורית ולפעמים גם אפסית, אנחנו משלמים בנוסף על ריכוזיות יתר בשוק ואין מה לעשות, יש פה חזירות".

סופר

סופר, "יוקר המחיה מתחיל בבית". צילום: Yossi Aloni/Flash90

השינוי ההתנהגותי של הצרכן הישראלי

הוא מביא כדוגמא את הפרשי המחירים הבלתי סבירים במחירי רסק עגבניות טבעי כאשר יש הפרש של כמעט 50% בין כמה מהמותגים, הוא מסביר: "יש מי שרוצה לשמור פה על מעמד מסויים, דיווידנדים מסויימים, רווחים מסויימים והוא לא מוכן לוותר עליהם, מבחינתו הציבור ימשיך לשלם". קולוג שב וחוזר על טענת הבסיס שלו שיוקר המחיה מתחיל בהחלטות של הצרכן לאיזה מותג הוא מוכן לשלם וכמה: "זה מתחיל בבית בהחלטות שאתם עושים, אני מנסה להציע חלופות".

אתה מרגיש שאנשים מנסים לייצר שינוי ולהבין על מה הם מוציאים כסף?

"אני חושב שבחודשים האחרונים ובייחוד בגלל המלחמה זה הפך למשהו פרקטי. אנשים אומרים לעצמם 'אני אוהב אורז בסמטי שמגיע מהודו, האם יש אופציה שלא לצרוך את זה דרך סוגת או מאסטר שף של שסטוביץ' אלא במותג שהוא לא של מונופול ויעלה לי פחות'. אנשים פתאום מחפשים כלים פרקטיים ורעיונות יצירתיים איך להוזיל מחיר" אומר קולוג, "אנשים מחפשים פתרונות פרקטים וישימים וזה מעולה כי זה מעיד על שינוי התנהגותי של הצרכנים".

הטונה כמשל: להעלות מחירים בלי שתשימו לב

יוקר המחיה מתבטא לרוב בעליית המחירים המאסיבית אך לאחרונה נוקטות החברות בשיטה חדשה, להקטין את המוצרים במקום לייקר את המחיר, שינוי שלעיתים מתבטא בפער של עשרות אחוזים. אחת הדוגמאות הבולטות היא שמן הזית שהתייקר משמעותית בחודשים האחרונים, מה שגרם לחברות רבות להשאיר את המחיר אך להקטין את גודל המוצר.

לקולוג בטן מלאה על הטקטיקה הזו: "זה רוחבי. השיטה הזאת קיימת בטיטולים, מגבונים, שימורים, טונה ושמנת. המוצר משווק באריזה חדשה ובסוף מקטינים לנו את המוצר ומשאירים את אותה עלות. אפילו הסימון שהם מחוייבים לסמן על הקטנת המוצר נראה כמו איזה שינוי ברכיב תזונתי שנראה בכלל כמשהו חיובי. העין לא מתעכבת על זה, זה לא סימון אדום בולט, נתנו להם לסמן את זה איך שבא להם".

הקדשת לסטארקיסט פוסט מיוחד, מה הרגיז אותך?

"דיפלומט היא מונופול שמתעמר בציבור במשך שנים, אנשים רוכשים את המותגים שלהם ולא תמיד יודעים של מי הם. טונה למשל זה שוק יחסית רווי מותגים. שמענו יותר מפעם אחת שטעמן וסטארקיסט הביאו את הטונה בדיוק מאותו יצרן, רוב הטונות מגיעות מתאילנד או ויאטנם והפער הוא עצום".

אילוסטרציה

שמן זית, הבקבוקים קטנו.אילוסטרציה, צילום: j.chizhe,Shutterstock

אתה רואה מהלך באופק שיוכל להוריד פה מחירים? רפורמה חשובה?

"יש לי הרבה מה להגיד על המושכים בחוטים. המציאות מלמדת ששנים על גבי שנים יש פה רפורמות שבסוף מסתכמות לכותרות מפוצצות. בפועל אנחנו רואים מגמה ברורה של עליית מחירים, לי לא זכורה כותרת שבישרה על ירידת מחירים".

"המגמה היא חד כיוונית באופן מובהק" הוא ממשיך ומציע לא להיאחז בפוליטיקאים "לא משנה מאיזה צד, זה לא יבוא מהם, אין להם את הכלים וגם אין להם את הרצון להקל על יוקר המחיה בארץ, הם לא חושבים על האזרח במובן הזה. לסמן מוצרים במדבקה שחורה" הוא אומר כשהוא מזכיר את הצעתו של שר הכלכלה ברקת, "זו בעיני החלטה פרובוקטיבית כאחרון הצרכנים שקורא לחרמות".