מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

בדקו את עצמכם: עד כמה אתם מכירים את ראשי התיבות הצה"ליים?

בשנים האחרונות השתנתה תורת הלחימה של צה"ל. המושגים הצה"ליים שמאפשרים לכוחות המיוחדים להילחם יחד בהרמוניה בשדה הקרב למרות פערי ההכשרה בהסבר מפורט

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/11/23 14:46 ג בכסלו התשפד

בדקו את עצמכם: עד כמה אתם מכירים את ראשי התיבות הצה"ליים?
צה"ל בעזה, תיעוד הלחימה, צילום: דובר צה"ל

שיטת הלחימה של צה"ל: רבים מאתנו שמעו בשבועות האחרונים את שני המושגים צק"ח וצק"ג. מה עומד מאחוריהם ומה הם אומרים? צה"ל מסביר.

ראשי התיבות הצה"ליים

"צוות קרב חטיבתי", או בראשי תיבות "צק"ח", הוא שמה של תורת הלחימה לפיה פועלים בצה"ל בשנים האחרונות, ומטרתה לאפשר שיתוף פעולה יעיל בין החילות והזרועות השונים, מה שלבסוף - יכריע בקרב, כך פורסם השבוע באתר צה"ל. מושג זה נשמע בשבועות האחרונים לא מעט פעמים, מאז הכניסה הקרקעית של צה"ל לעזה.

המבנה הארגוני השתנה

למעשה, המבנה האורגני השגרתי המוכר לנו של חטיבות חי"ר, שריון וגדודי הנדסה - שונה בעת מלחמה. החלוקה היא אחרת, ואת החטיבה מחליף הצק"ח, שבנוי מגדוד או חטיבת חי"ר ושריון. אל הצק"ח מצטרפים כוחות הנדסה קרבית, פלוגות מהגדודים השונים וכוחות סיוע, המשתנים בהתאם למשימה.

בתוך הצק"ח, קיים גם הצק"ג (צוות קרב גדודי), שבנוי לרוב מגדוד שריון בו פלוגות טנקים שאליו מתווספים פלוגות חי"ר והנדסה. לכל חטיבה בצה"ל קיים אופי לחימה שונה, ומכך לכל אחת יתרונות שונים. מבצע "עמוד ענן" ומלחמת לבנון השנייה, הביאו להבנה כי שילוב הכוחות השונים, מייעל את הכוח ואת הלחימה. לאור זאת, הוקמו הצק"ח והצק"ד.

פעילות כוחות צק

פעילות כוחות צק"ח 401 במוסדות השלטוניים בעזה, צילום: דובר צה"ל

צוותים נקבעים מראש ופועלים יחד

במסגרת תורת הלחימה החדשה הזו, הצוותים נקבעים מראש והכוחות מתאמנים אחד עם השני טרם המלחמה. בנוסף, החילות השונים הוכשרו בתפעול משימות של חילות אחרים, באופן בו ניתן יהיה לעבוד בשיתוף פעולה צמוד ויעיל. על אופן הלחימה זה, קיימות מערכות בקרה המאפשרות לדרג הפיקוד והכוחות השונים לתקשר ביניהם, להעביר מידע וכן לשלוט במיקומי הכוחות - מה שמאפשר להביא בשדה הקרב תוצאות מבצעיות יעילות ומשמעותיות.