מבחן דרכים – ג'נסיס G80e חשמלית

בראשית הייתה ג'נסיס G80 מכונית מצוינת סלון עם מנוע בעירה פנימית. לפני קצת יותר משנה ברוח התקופה הצטרפה גרסת ההנעה החשמלית של יצרנית היוקרה הקוריאנית

חדשות כיפה מוטי שטרן 21/06/23 11:21 ב בתמוז התשפג

מבחן דרכים – ג'נסיס G80e חשמלית
ג'נסיס G80e, צילום: מוטי שטרן

בפעם הבאה שתעמדו בעוד פקק תנועה, הביטו בשותפכם לפקק ותראו שאחוז ניכר מהם מבלים בפקק ברכבי פנאי, זה הכיוון אליו צועד עולם הרכב החל מרכבי פנאי קטנים כמו סוזוקי איגניס וטויוטה אייגו X ועד רכבי פנאי גדולים כמו מרצדס GLS ו- BMW X7. המעבר לרכבי פנאי צמצם כמעט לחלוטין שתי קטגוריות: מיניוואנים ומכוניות משפחתיות גדולות (: רכבי מנהלים").

בזכות מסורת ארוכה ויוקרה, קטגוריית רכבי הפאר (מרצדס S Class, BMW סדרה 7) והסאלון (מרצדס E Class, BMW סדרה 5) מצליחה לשמור על מרכב הסדאן. למועדון היוקרתי של רכבים מקטגוריות אלה קשה להיכנס ולייצר מסורת ומורשת. אחד ממותגי הרכב המעטים שהצליח להיכנס לקטגוריה נחשקת זו הוא ג'נסיס עם רכב הסאלון G80 ורכב הפאר G90.

G80e משתייכת לקטגוריית מכוניות הסאלון האלגנטית והיוקרתית

G80e משתייכת לקטגוריית מכוניות הסאלון האלגנטית והיוקרתית צילום: מוטי שטרן

ה- G80  תוכננה כרכב עם מנוע בעירה ואת מנוע הבנזין בנפח 2.5 ליטר מחליפים צמד מנועים חשמליים היוצרים הנעה כפולה עם הספק משולב העומד על 370 כ"ס ומומנט מרבי של 71.3 קג"מ המתקבל כבר ביציאה מהמקום ומאפשרים להאיץ למאה קמ"ש בתוך 4.9 שניות בלבד ולהגיע עד למהירות של 225 קמ"ש. קיבולת הסוללה היא 87.2 ןהיא מאפשרת טווח נסיעה מרבי של 520 ק"מ.
משך הטעינה הביתית עומד על 9 שעות לטעינה מלאה וקצב הטעינה המרבי בעמדת טעינה מהירה הוא 350 קילו וואט המאפשרים לטעון את הרכב בקצת יותר מ- 20 דקות. על הגג הרכב מותקן פאנל סולארי המגדיל גם הוא את טווח הנסיעה.

פאנל סולארי בגג המכונית, הופך את ה- G80e לירוקה אמיתית

פאנל סולארי בגג המכונית, הופך את ה- G80e לירוקה אמיתית צילום: מוטי שטרן

עם אורך מכובד של 5 מטרים, צללית קופה 4 דלתות ו-147 ס"מ גובה נראית ה- G80 מכובדת ומרשימה. הצבע האפור כהה מטאלי של רכב המבחן מחדד את הרושם היוקרתי. כיאה לרכב אלגנטי, לא תמצאו כאן קימורים וזוויות מוגזמים, במקומם תמצאו משטחי מתכת גדולים ששפת העיצוב של ג'נסיס עם שתי קומות של יחידות תאורה צרות וארוכות בחזית, מאחור ובצדדים משייכות אותה כבר מרחוק למשפחת דגמי המותג. בחזית "גריל" (אטום בגרסת ההנעה החשמלית) כרום מחומש במרקם מעויינים ובנקודת המפגש בינו למכסה המנוע הארוך - סמל המותג. עיטורי כרום תמצאו גם בספי דלתות הצד ותחת הפגוש האחורי. מאחור, מתחברת השמשה האחורית לקצה מכסה תא המטען בשיפוע המסתיים בספויילר מובנה מעל יחידות התאורה אחוריות הכפולות וביניהן נמתחות אותיות שם המותג G E N E S I S. עם עיצוב המשלב קלאסיקה המתאימה למיצוב ואת שפת העיצוב של היצרן – משתלבת היטב ה-G80  בקטגוריית רכבי הסאלון היוקרתית. חישוקי 19 אינץ' מרובי החישורים תורמים למראה האלגנטי. במקום גג זכוכית פנורמי תמצאו פאנל סולארי ייחודי שמתמזג היטב עם צבע האפור כהה מטאלי של רכב המבחן.

ממדים נדיבים ועיצוב יוקרתי, קלאסי ואלגנטי

ממדים נדיבים ועיצוב יוקרתי, קלאסי ואלגנטי צילום: מוטי שטרן

את תא הנוסעים בהחלט ניתן לכנות סאלון. בסיס גלגלים הארוך (301 ס"מ) וממד הרוחב הנדיב (192 ס"מ)ממצבים את ה- G80 בקטגוריית רכבי הסאלון ובעיקר יוצרים תא נוסעים מרווח. ברכב המבחן, ריפודי העור בצבע אופ-ווייט תורמים לאווירה היוקרתית, לצד איכות חומרים גבוהה: פלסטיק עבה ורך, אלומיניום מוברש והפידבק המדויק מכל מתג וכפתור. המושבים הקדמיים עם כיוונון חשמלי (כל אפשרות לכוונון מושב הנוסע ממסך המולטימדיה), חימום, קירור וזיכרונות למושב הנהג בהחלט מתאימים להגדרה כורסאות וכך גם המושב האחורי, שללא ספק ניתן להגדירו כספה. יושבי ה"ספה" נהנים מווילונות צד אינטגרליים, יחידת בקרת אקלים עצמאית משלהם ומשענת יד גדולה ורחבה המכילה זוג מנשאי כוסות, תא אחסון גדול עם פתח גישה לתא המטען. 2 נוסעים יישבו שם בנוחות רבה, ובשעת הצורך גם נוסע שלישי. החלונות הגדולים וצבע הריפודים הבהיר הופכים את תא הנוסעים למקום נעים מאוד להעביר בו נסיעות ארוכות. תצורת הקופה 4 דלתות גובה מחיר במרווח הראש של יושבי השורה השנייה. את מחיר הסבה להנעה חשמלית משלמים בתא המטען שנפחו עומד על 354 ליטר בלבד, הרצפה שלו אינה שטוחה ובמפגש עם המושב האחורי תמצאו "גבעה" ההופכת אותו לפחות שימושי. לדלת תא המטען פתיחה חשמלית כמובן.

תא הנוסעים יוקרתי ומרווח, תא המטען, קצת פחות

תא הנוסעים יוקרתי ומרווח, תא המטען, קצת פחות צילום: מוטי שטרן

רשימת האבזור ארוכה מאוד ומעבר למושבים קדמיים עם כיוונון חשמלי, אוורור וחימום, חישוקי 19 אינץ' – מציעה ה-G80 החשמלית, מערכת מולטימדיה הכוללת קישוריות Android Auto / Apply CarPlay עם מסך 14.5 אינץ' עם ג'ויסטיק ומשטח כתיבה, בקרת אקלים עם 3 אזורים, כיוונון חשמלי להגה, פתיחה והנעה ללא מפתח, חלונות אקוסטיים ומנגנון סגירה רכה לדלתות לטובת בידוד רעשים, מצלמות וחיישני חניה היקפיים ותאורת LED.

אבזור הבטיחות העשיר מעניק ל- G80 את ציון הבטיחות המרבי 8 של משרד התחבורה והוא כולל 10 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, היגוי אקטיבי לשמירה על הנתיב, בלימת חירום קדמית ואחורית, ניטור שטחים בשטח מת כולל תצוגה של מצלמת השטח המת בלוח המחוונים הדיגיטלי בזמן איתות ומשמשת גם להתראה בפתיחת דלת צד בעת רכב חולף, התראה על שכחת ילדים וכל מערכת בטיחות הקיימת בשוק. אם כבר הזכרנו ציונים (אנחנו בסוף חודש יוני...) של משרד התחבורה – דרגת זיהום האוויר של ה- G80 החשמלית היא הנמוכה ביותר – 1.

הג'נסיס G80 מקבלת את הנהג בהזזה של המושב וההגה לכניסה בנוחות מרבית ולאחר שהתמקמתי במושב – החזירה את ההגה והמושב לכוונון האחרון שלהם. הדלת נסגרת ברכות ובהחלטיות ומבודדת את היושבים ברכב מרעשי הסביבה. בתחילת הנסיעה, חגורת הבטיחות מתהדקת סביב גוף הנוסע וביחד עם המכונית המסיבית והכבדה (2 טון ורבע) יוצרת תחושת בטחון. הנדסת האנוש טובה ובתוך זמן קצר, קל להתמצא בתפעול מערכות הרכב. תפעול מערכת המולטימדיה באמצעות הג'ויסטיק דורשת הסתגלות לא קצרה, אך לאחריה קל לתפעל את מערכת השמע המצוינת הכוללת 17 רמקולים, לחייג באמצעות ציור אותיות ומספרים על הג'ויסטיק וכו'.

ה- G80 מהירה מאוד וזריזה, צמד המנועים מזניק את הרכב הכבד במהירות המצמידה את גב הנהג למשענת המושב במצב ספורט, הופכת אותה לקרוזרית נהדרת במצב נוחות, ובמצב חסכון מפגינה תחכום ויעילות אנרגטית המסייעת להפחתת חרדת הטווח. את 75 הק"מ המפרידים בין אולם התצוגה של ג'נסיס בהרצליה עד ירושלים נסעתי בנהיגה במצב חסכון בעיצומו של יום קיץ המאפשר לנצל את הפאנל הסולארי בגג הרכב וכשהגעתי לעיר הבירה הפחתתי מטווח הסוללה רק 55 ק"מ, יש לציין שגם במצב זה ה- G80 זריזה למדי.

ביום שישי, בכביש פתוח בחירה במצב נהיגה ספורטיבי, לא רק צובעת את לוח המחוונים הדיגיטלי באדום אלא הופכת אותה למכונית ביצועים של ממש, היא מזנקת במהירות מסחררת (4.9 שניות מעמידה למאה קמ"ש) וההנעה הכפולה מצמידה אותה לכביש ומדרבנת לנהוג בה במהירות.
במהלך המבחן, צריכת החשמל עמדה על 5.3 ק"מ לקילוואט, כלומר, טווח נסיעה מעשי של 460 ק"מ.

רשימת אבזור הנוחות והבטיחות ארוכה, איכות החומרים מעולה כראוי למכונית סאלון

רשימת אבזור הנוחות והבטיחות ארוכה, איכות החומרים מעולה כראוי למכונית סאלון צילום: מוטי שטרן

ג'נסיס G80 מציעה נוסחה ייחודית של קלאסיקה וחדשנות, היא יקרה מאחיותיה עם מנוע בנזין בטווח מחירים של 50-140 אלפי ₪ המעניקים יחידת הנעה חזקה, שקטה וחסכונית יותר. החיסרון העיקרי הוא תא המטען צנום הנפח שבגרסה החשמלית מצומצם עוד יותר.

עבור מי שמחפש מכונית סאלון קלאסית ואלגנטית עם יחידת הנעה חשמלית, חזקה, ירוקה ויעילה.
499,000 ₪ הם סכום לא מבוטל, אך הוא נמצא נמוך בסקאלת המחירים של רכבי סאלון חשמליים עם פאנל סולארי ייחודי ההופך אותה למכונית ירוקה באמת הנוסעת גם באנרגיית השמש