"בשעה של משבר לאומי, עמדו לפני המנהיג שתי הצעות כיצד להמשיך"

בפוסט ששיתף הרב בזק מסביר את ההבדל בין עמדות הילדים למבוגרים במצב מדיני מורכב, ומראה למה הקשבה לצעירים עלולה להיות הרסנית ולהוביל לחורבן

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/23 09:31 ה בניסן התשפג

"בשעה של משבר לאומי, עמדו לפני המנהיג שתי הצעות כיצד להמשיך"
הרב אמנון בזק, צילום: ישיבת הר עציון

הרב אמנון בזק, ר"מ בישיבת הר עציון ומרצה לתנ"ך במכללת הרצוג, פרסם היום פוסט בפייסבוק, בו התייחס למצב הפוליטי המתוח בארץ - בימי המלך רחבעם. המלך שבמהלך כהונתו נקרעה ממלכת ישראל במלחמת אחים, ושהדילמות בימי כהונתו מתכתבות עם המחלוקת הסוערת בישראל של היום. בדבריו, הרב מצביע על הבדל מהותי בין העמדה המאפיינת את הציבור המבוגר, לעומת העמדה המאפיינת את הצעירים. 

"הזקנים, בעלי הניסיון במדינאות ובחברה, אמרו לו שעליו לנקוט בצעדי פיוס"

"בשעה של משבר לאומי, של חששות גדולים של חלק מן העם מן העתיד שאותם הביעו בפני המנהיג, עמדו לפני המנהיג שתי הצעות כיצד להמשיך הלאה", פתח הרב וכתב. "הזקנים, בעלי הניסיון במדינאות ובחברה, אמרו לו שעליו לנקוט בצעדי פיוס, בשפה נעימה ובהכלה, כדי שיוכל באמת להיות מנהיג מקובל על העם: 'אִם הַיּוֹם תִּהְיֶה עֶבֶד לָעָם הַזֶּה וַעֲבַדְתָּם וַעֲנִיתָם וְדִבַּרְתָּ אֲלֵיהֶם דְּבָרִים טוֹבִים וְהָיוּ לְךָ עֲבָדִים כָּל הַיָּמִים'".

כביש איילון הלילה |

כביש איילון הלילה, הפגנות | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

"הילדים, היהירים ושכורי הכוח שלא הבינו את מורכבות"

הרב כתב כי מן הצד השני עמדו הילדים והצעירים: "אולם הילדים, היהירים ושכורי הכוח שלא הבינו את מורכבות התמונה המלאה, חשבו להיפך: על המנהיג דווקא לשדר חוזק ועוצמה, להתעלם מכל הקולות ולהשיב למבקריו ביתר חריפות", וציטט מהכתוב: "יְדַבְּרוּ אֵלָיו הַיְלָדִים אֲשֶׁר גָּדְלוּ אִתּוֹ לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לָעָם הַזֶּה... קָטָנִּי עָבָה מִמָּתְנֵי אָבִי. וְעַתָּה אָבִי הֶעְמִיס עֲלֵיכֶם עֹל כָּבֵד וַאֲנִי אוֹסִיף עַל עֻלְּכֶם אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים".

לדברי הרב בזק, בכך שקיבל את הביא רחבעם למלחמת האחים שקרעה את הממלכה לישראל ויהודה,"המלך רחבעם בחר להתעלם מן הזקנים, לקבל את עצת הילדים, וכך הביא לקרע עצום בממלכה, להפיכת מלכות ישראל לשתי מדינות נפרדות שלפרקים נלחמו זו בזו, ולנתק שהמשיך עד לחורבן הבית ולגלות מן הארץ".