כנס מיוחד לציבור הדתי לאומי: חוק השבות וסעיף הנכד

לראשונה התקיים כנס ציוני דתי בנושא התפוצות ותיקון חוק השבות בכל הקשור לסעיף הנכד. המטרה: לפתוח את הדיון בנושא בתוך המגזר הציוני דתי הפועל בתפוצות

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/23 17:29 כז באדר התשפג

כנס מיוחד לציבור הדתי לאומי: חוק השבות וסעיף הנכד
הכנס, צילום: המרכז לשליחות ציונית לתפוצות

בפעם הראשונה התקיים אתמול (א') כנס ציוני דתי בנושא התפוצות ותיקון חוק השבות בכל הקשור לסעיף הנכד. במהלך הכנס הוצגו מגוון דעות בעד ונגד תיקון החוק. הרבנים יוסף צבי רימון, רב אזורי גוש עציון והרב שמואל אליהו, רבה של צפת כיבדו בהשתתפותם. 

את הכנס הראשוני בנושא תיקון חוק השבות פתח ד"ר נתנאל פישר, מהמומחים המובילים בסוגיית העלייה לישראל, שהסביר שלמעשה אין "סעיף נכד" בחוק השבות. לדברי פישר חוק השבות כולל בתוכו מתח פנימי בין ההגדרה הדתית-מסורתית של המונח יהודי לבין זכות השבות (סעיף 4א בחוק) המוענקת גם לבני משפחה של יהודים, עד נכדים ובני זוגם. דה פקטו, הסביר פישר, סעיף הנכד הוא "סעיף הנין" שכן החוק מאפשר גם עליית נינים הנכנסים יחד עם הוריהם. התוצאה של גלי העלייה הלא-יהודיים היא קיומה של קבוצה המונה למעלה מחצי מיליון אזרחים ישראלים. פישר סיים את דבריו בשאלה האם קיומה של קבוצה כה גדולה לא עלול להביא ליצירת "שבט חמישי" במדינת ישראל, שבט לא-יהודי שאינו ערבי. 

בהמשך הכנס הוצגו מגוון דעות בעד ונגד תיקון החוק. יעל בלנקי, מנהלת רשת "גיור כהלכה"  ומרדכי אסקין מארגון "לובי המליון" הציגו סיפורים אישיים כדוגמה לכך שחוק השבות מאפשר לאנשים ממוצא יהודי ובעלי זהות יהודית לעלות ארצה, להתגייר ולחזור לשורשיהם היהודיים. שלומית רביצקי טור-פז, ראשת התכנית לדת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה הציגה את מורכבת הסוגיה גם מהזווית של יהדות התפוצות. לטענתה ניתן להתמודד עם האתגר ולצמצם את העלייה הלא-יהודית בכלים אחרים שאינם חקיקתיים. ד"ר חנה פנחסי ממכון הרטמן הביעה תמיכה מסויגת בתיקונים בחוק תוך התניית השינוי בהוספת מרכיבים של הזדהות עם העם היהודי. 

לעומתן נפתלי קנדלר, מנכ"ל קרן ייעוד טען שישנם יהודים רבים יוצאי ברית המועצות התומכים בתיקון החוק, בין השאר לאור העובדה שהם שמרו על יהדותם ואילו חלק מהלא-יהודים הצטרפו וביקשו לעלות ארצה רק בשלבים מאוחרים ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. גם עו"ד יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה טען כי, בין השאר גם על סמך נסיונו כשליח עלייה, כי האינטרס של יהדות התפוצות הוא דווקא לשמר את זהותה של ישראל כמדינה יהודית ולכן יש לצמצם את העלייה הלא-יהודית. 

בחציו השני של הכנס הציגו רבנים את עמדותיהם בנושא. הרב ד"ר כתריאל ברנד, ראש מוסדות אור תורה סטון הציג את הצורך בהידברות בין ישראל ליהדות התפוצות כשלב מרכזי בהתנעת מהלך בנושא. הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול, טען שיש לקדם את תיקון חוק השבות בצד מהלכים נוספים כמו קידום הגיור. גם הרבנים יוסף צבי רימון, רב אזורי גוש עציון והרב שמואל אליהו, רבה של צפת, הביעו תמיכה בתיקון החוק ובצמצום העלייה הלא-יהודית.  

את היום חתם עו"ד רועי אבקסיס ראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות בדבר חשיבות השיח והעמקתו על מנת שניתן לגבש עמדה מגובשת ומעמיקה בנושא רגיש ומורכב זה.