15 שנות מאסר לנהג האוטובוס שהורשע בגרימת מוות בגיבוש צה"ל

נהג האוטובוס שהורשע בגרימת מוות ברשלנות שאירוע בו נהרג רו עובד ז"ל במהלך גיבוש צנחנים. באירוע, האוטובוס הידרדר על אוהל בו שהו מספר חיילים

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/22 11:25 יז בכסלו התשפג

15 שנות מאסר לנהג האוטובוס שהורשע בגרימת מוות בגיבוש צה"ל
אמבולנס, צילום: Gershon Elinson/Flash90

אסון האוטובוס שהדרדר: 15 חודשי מאסר ו-9 שנות פסילת רישיון נגזרו היום (א') על נהג האוטובוס איברהים אבו כף, שהורשע בהריגתו ברשלנות של רון אליהו עובד ז"ל במהלך גיבוש צנחנים ב-2019. כזכור, מותו של רון אליהו עובד ז"ל, נקבע לאחר שנהרג מפגיעת אוטובוס במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים ב-11 באפריל 2019.

הנהג הלך לשירותים מבלי שהרים את בלם היד כנדרש

הנהג, אבו כף חנה עם האוטובוס בסמוך לאוהל שבו שהו מספר נערים שהיו בגיבוש הצנחנים והלך לשירותים מבלי שהרים את בלם היד כנדרש. האוטובוס הידרדר ועובד ז"ל נלכד תחתיו ונהרג. הנהג אמר בעדותו כי הוא התניע את האוטובוס, ירד ממנו לרגע והבחין בו מתחיל להידרדר לעבר האוהל. לאחר שהאוטובוס החל להידרדר, קפץ אחד הנערים וניסה לבלום, אך מספר נערים כבר נפגעו ועובד ז"ל נהרג במקום.

"ראינו אוטובוס ובסמוך שכבו מספר צעירים"

"ראינו אוטובוס ובסמוך שכבו מספר צעירים, אחד מהם היה מחוסר הכרה וסבל מפגיעה רב מערכתית", סיפר פרמדיק מד"א יונתן פופקין שהגיע לזירה. "5 פצועים נוספים היו בהכרה מלאה וסבלו מחבלות בגפיים, בבטן ובראש. הם סיפרו שנפגעו מאוטובוס שהידרדר ונטה על צידו. הענקנו להם טיפול רפואי ראשוני במקום, 2 מהם העלנו למסוק מד"א שנחת בסמוך ופינינו אותם לבי"ח סורוקה והשאר פונו באמבולנסים שלנו. מצבו של אחד הפצועים היה אנוש ושאר הפצועים במצב בינוני וקל".

על אבו כף נגזרו 15 חודשי מאסר, 9 שנות פסילה ופיצוי בסך 6,000 שקלים למשפחת המנוח, נוסף על מעצר על תנאי ופסילה על תנאי.  

נגד נהג האוטובוס האזרחי הוגש כתב אישום בגין גרימת מוות בנהיגה רשלנית, לאחר שהשאיר את האוטובוס מונע בהילוך נסיעה ומבלי שהפעיל מערכת בלימה כלשהי. לאחר האירוע ובמקביל לתחקיר הפיקודי, נערכה חקירת מצ"ח מקיפה אשר הצביעה על מספר פערים באופן בו נוהל יומו הראשון של המיון. בחודש פברואר האחרון הורה הרמטכ"ל על הקמת ועדת חקירה שתרחיב ותשלים את בחינת האירוע ואת האופן שבו קוימו הפקודות והנהלים במסגרתו, לרבות הפערים שעלו בתחקיר הפיקודי.

לאחר המקרה, הרמטכ"ל הביע צער עמוק על מותו של המלש"ב רון עובד ז"ל. הרמטכ"ל קיבל במלואם את ממצאי ועדת החקירה שקבעו כי נסיעתו של האוטובוס האזרחי ופגיעתו באוהל בו שהה המלש"ב רון אליהו עובד ז"ל היא הגורם הישיר לתאונה. הועדה קבעה כי אין קשר ישיר בין התקלות והשגיאות עליהן הצביעה ביחס לניהול המיון, לבין מותו המצער של רון ז"ל.