עלות השחר צום תחת אש: הנחיות מיוחדות למבקרים בכותל ולמתפללים בתשעה באב

פיקוד העורף מפרסם הנחיות מיוחדות לשומרי המסורת שמציינים היום את צום תשעה באב, איפה ניתן לקיים את התפילות כרגיל ומה עושים כאשר נשמעת אזעקה בכותל המערבי

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/08/22 11:47 י באב התשפב

צום תחת אש: הנחיות מיוחדות למבקרים בכותל ולמתפללים בתשעה באב
תשעה באב, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעקבות מבצע עלות השחר, בפיקוד העורף מפרסמים את ההנחיות הנחוצות לימים אלו. על פי מה שכבר הורו גדולי ישראל, בעת כזו יש להיות ערניים ולהישמע להנחיות פיקוד העורף. ישוביי עוטף עזה, מערב לכיש, לכיש, מערב הנגב ומרכז הנגב נמצאים במדרג כתום המאפשר להם התקהלויות ושירותים בתוך מבנה – עד 50 איש ובשטח פתוח עד 10 אנשים.

בכל האזורים שאינם תחת הגבלות, תפילות תשעה באב יכולות להתקיים ללא מגבלות. במידה ומתקבלת התרעה כשאתם בבית הכנסת: אם מספר האנשים אינו רב ומאפשר יציאה מהירה ומסודרת למרחב מוגן בזמן ההתגוננות, עשו זאת. במידה ולא ניתן לעשות זאת, הישארו במקומכם, הישכבו על הרצפה והגנו על הראש באמצעות הידיים.

בנוסף, ישנה הנחיה ייחודית ליום תשעה באב לרגל המצב ועליית רבים לתפילה ברחבת הכותל:
במידה והנכם נמצאים ברחבת הכותל המערבי ומתקבלת התרעה, יש להישאר במקומכם ובמצבכם ולהגן על הראש בעזרת הידיים.

להלן סדר העדיפות לבחירת המרחב המוגן:

  1. ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) - הם הבחירה המועדפת.
  2. מקלט: מקלט בבניין משותף - בתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו, או ללא תלות אם ניתן להגיע אליו דרך חדר מדרגות פנימי. מקלט ציבורי - בתנאי שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותנו.
  3. חדר מדרגות פנימי - ללא קירות חיצוניים, חלונות ופתחים: בבניין מעל שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט - יש לשהות בגרם מדרגות שיש מעליו שתי קומות לפחות, ואין לשהות בקומת הקרקע. בבניין מעל 3 קומות, כל קומות חדר המדרגות מוגנות פרט לקומת הקרקע ושתי הקומות העליונות.
  4. בבניין בן שלוש קומות במבנה ללא ממ"ד, ממ"ק או מקלט - יש לשהות בגרם המדרגות של הקומה האמצעית. בבניין בן שלוש קומות, קומת חדר המדרגות המוגנת ביותר היא הקומה האמצעית (קומה שנייה).
  5. חדר פנימי מוגן - אם אין ממ"ד, ממ"ק, מקלט או חדר מדרגות פנימי, יש לבחור כמרחב מוגן בחדר פנימי מוגן עם כמה שפחות קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. אין לבחור במטבח, מקלחת או שירותים ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שיכולות להתנפץ. בעת קבלת התרעה, יש לשבת צמוד לקיר פנימי, מתחת לקו חלונות ולא מול הדלת.


חשוב לדעת כי יש מקומות שאינם יכולים לשמש כמרחב מוגן - אין לבחור מקלחת או שירותים ויש להתרחק מקרמיקה, חרסינות וזכוכיות שיכולות להתנפץ.