צחי הנגבי לכיפה: "לא יהיה פה מגזר שייקח על עצמו אסטרטגיה פרטית לטיפול בקורונה"

השר לענייני התיישבות תוקף בראיון לחדשות כיפה את המגזר החרדי על התנהלותו בזמן הקורונה, וקובע, לראשונה, כי תכנית המאה נתנה לגיטימציה אסורה למדינה פלסטינית: "להיות חתומים על חזון המפקיד בידי הפלשתינים 70 אחוז משטחי המולדת שלנו - זה לא דבר שאנחנו צריכים להסכים לו"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/10/20 13:04 יג בתשרי התשפא

צחי הנגבי לכיפה: "לא יהיה פה מגזר שייקח על עצמו אסטרטגיה פרטית לטיפול בקורונה"
שר ההתיישבות צחי הנגבי , צילום: Hillel Maeir/Flash90

לאחר ההחלטה של הממשלה להאריך את הסגר בימים נוספים, שר ההתיישבות ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) מסביר לחדשות כיפה שהממשלה החליטה להשוות את ההגבלות לכל המגזרים כדי לייצר אמון מחודש בציבור לגבי ההנחיות. הנגבי טוען שמלבד נושאי הקוורנה, בליכוד וכחול לבן עובדים בשיתוף פעולה טוב ופורה. ומה דעתו על הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. 

הממשלה החליטה להאריך את הסגר, אבל כל עוד החרדים לא מקשיבים להוראות אין לזה באמת השפעה. למה אתם נכנעים ללחצים של המפלגות החרדיות במקום לעבוד על המקום עם התפרצות התחלואה?

"החלטת הממשלה, על פי חוות הדעת של הגורמים המקצועיים, היא שתהיה אחידות לגבי כל המגבלות בכל המקומות כי הציבור ביקר בצדק את ההחרגות שיש למגזרים מסוימים. מותר מקווה, אבל אסור בריכה, מותר להפגין, אבל אסור להתקהל בבית כנסת כדי להתפלל - הדברים האלו הכניסו את הציבור לתחושה של חוסר אימון כלפי המערכת. אני מקווה שההחלטה של אתמול, שמורה שמותר להתקהל רק עד 1000 מטר מהבית, עשרה אנשים במבנה סגור ו20 במקום פתוח, תשים קץ לכל הוויכוחים האלו". 

אתה חושב שלא נכון לעבוד בערים אדומות, אלא לתת הוראה אחת כוללת לכולם? 

"יכול להיות שנחזור אחרי הסגר לשיטה הדיפרנציאלית, היום כל מדינת ישראל אדומה. התחלואה בכל עיר הגיעה לממדים כאלה שנדרשת החלטה כלל ארצית. ברגע שהסגר יישא את פרותיו נראה ירידה של תחלואה ברמה הארצית, עדיין יהיו איים שתידרש בהן נקיטת צעדים יותר מחמירה באופן נקודתי. זו תכנית הרמזור המפורסמת, שלמעשה מעולם לא יושמה". 

למה תכנית הרמזור לא יושמה עד לשלב שהתחלואה כל כך גבוה שצריך התערבות ברמה הארצית? 

"התכנית הזו טובה לאחר שהסגר יסתיים, נצא ממנו בהדרגה, נחזור לקיים שגרת קורונה ובכל מקום שנזהה התפרצות ננקוט בתהליכים שנוגעים לדיכויה של ההתפרצות הספציפית הזאת". 

בחלק מהחצרות החרדיות כבר מכוננים להתקהל בסוכות וטוענים שהמחיר הרוחני גדול מהמחיר הפיסי ומוכנים לעבור ל'חיסון העדר'. איך אתם פועלים נגד זה? 

"לא יהיה פה מגזר שייקח על עצמו אסטרטגיה פרטית נוכח המשמעות של החלטה כזו, ולכן המשטרה קיבלה את הסמכות לאכוף בצורה נוקשה. בנוסף, תבוא החלטה לממשלה על החמרת הענישה, אבל הכוונה היא לא להגיע לאכיפה. כי ברגע שהגעת לאכיפה זה אומר שנכשלת בהסברה. אני מקווה שלא נראה בסוכות מחזות מהסוג שראינו ביום הכיפורים". 

הממשלה שקמה לטיפול בקורונה לא מצליחה לקבל החלטות ברורות ואחידות שיצליחו למגר את המגפה. אתה סבור שהשותפות עם כחול לבן תמשיך?

"ראשית אני לא חושב שהממשלה קמה בגלל הקורונה. הממשלה קמה בגלל ששלוש מערכות בחירות הביאו למצב שאין אפשרות לכונן ממשלה יציבה בכנסת, לא לנו במחנה הימין ולא של יריבנו משמאל. הקורונה היוותה ההצדקה הציבורית שכחול לבן נדרשו לה כדי להבהיר לציבור שלהם מדוע הם סוטים מהמחויבות החד משמעית שלהם. הם קיבלו החלטה לא פשוטה, ואנחנו רואים את המשמעות של הדבר בקרב המצביעים שלהם. הם הצביעו להם מסיבה אחת -אנטי ביבי, הם לא באמת חשבו שלכחול לבן יש חזון חדש או השקפת עולם אלטרנטיבית. הם רצו לפיל את הממשלה וכחול לבן היו האמצעי. 

"הדימוי של הממשלה, לפחות בנושא הקורונה, שלא רואים הצלחה, אבל אני יכול לומר כמי שיושב בשש ממשלות ויותר מ-32 שנה בכנסת, בנושאים שאינם קורונה, ההרמוניה בממשלה מפתיעה בהישגיה. גם בנושא הביטחוני, גם בנושא המדיני וגם בנושא הכלכלי. בנושאים העיקריים, הביטחוני והמדיני, אני לא רואה בקרב כחול לבן גישה שונה מזו של ראש הממשלה". 

כחול לבן לא התנגדו להחלת הריבונות הישראלית ללא הסכמה האמריקאית? 

"לא, הם דווקא תמכו. מי שהתנגד, בצדק, לתכנית המאה אלו המתיישבים שהבינו שמשמעותה המעשית או לפחות התיאורטית של תכנית זה מתן לגיטימציה למדינה פלסטינית. ולכן אם היו לחצים על הממשלה, הם הגיעו מצד ימין וטוב שכך. אבל כחול לבן שמחו על יוזמת השלום מול איחוד האמירויות שמביא את הדוקטרינה החדשה של ראש הממשלה של שלום תמורת שלום, ולא יללו מידי שזונחים את הפלסטינים בצד הדרך".

האם אתה סבור שבגלל שתכנית המאה נותנת לגיטימציה למדינה פלסטינית, טוב שהיא ירדה? 

"היא לא ירדה מהפרק כי במידה וטראמפ ייבחר מחדש, ינסה לקדם אותה. היא לא תצא לפועל בעיקר כי גם הפלסטינים נדרשים לשורה ארוכה של תנאים, שעבורם זה יהרג ובל יעבור. מה הנטען בצדק נגד התכנית, מצדנו ומצד המתיישבים, זה שגם אם התכנית לא תיושם, עצם העובדה שאנחנו נהיה חתומים על חזון שמפקיד בידי הפלסטינים 70 אחוז משטחי המולדת שלנו - מיהודה ושומרון, זה לא דבר שאנחנו צריכים להסכים לו. אם ניתן היה להחיל את הריבונות ללא החזון הכללי של חזון טראמפ, זה היה עדיף - יכול להיות שזה יקרה בהמשך הדרך. אבל בעת הנוכחית, המתיישבים אמרו לראש הממשלה - אנחנו מוותרים בעת הזו על החלת החוק הישראלי וממשיכים ליישב את הארץ ולחזק את האחיזה שלנו בה, אבל אל תתחייב בשמנו על מדינה פלסטינית, שזה אחד העקרונות של תכנית טראמפ". 

המתיישבים טוענים שיש הקפאה דה פקטו של ההתיישבות ביהודה ושומרון, האם אתה מסכים איתם? 

"אני מסייר הרבה בהתיישבות מתוקף תפקידי ושומע את הטענות של המתיישבים על ההקפאה, הם מעגנים את התחושה הזו בנתונים, אלו לא דברים בעלמא. אחד הדברים שמוטלים עלי ועל חברי בליכוד שתהיה תנופת בניה על כל השטח. אם בעת הזו נגזר עלינו שלא לקיים את רעיון החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון, הדבר שמשפיע יותר מכל דבר אחר זה בניה בשטח. למתיישבים יש תחושה של הקפאה, בשטח אני רואה מנופים ובנייה. זו לא טענה מופרכת כי יש להם נתונים והם מביאים אותם לידיעתי, אני לא חושב שיש החלטה על הקפאה ואני לא מכיר החלטה כזה, אבל ינכול להיות שצריך לנער את הגופים הרלוונטים כדי שתהיה תנועה".