תשובת היועץ המשפטי לממשלה לבית הדין הרבני: שאלת ברית המילה איננה בסמכותכם

לבית המשפט העליון הוגשה עמדתו המשלימה של היועץ המשפטי לממשלה בנושא חיוב ברית המילה לילד בידי בית הדין הרבני. "לא ניתן לכרוך שאלה זו בענייני גירושין ולשם חיסול של יחסי בני הזוג".

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/03/14 13:50 ד באדר ב'

תשובת היועץ המשפטי לממשלה לבית הדין הרבני: שאלת ברית המילה איננה בסמכותכם
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הגיש היום (ה') את עמדתו המשלימה לבית המשפט העליון בנוגע לבג"ץ העוסק בסמכותו של בית הדין הרבני לדון בנושא ברית המילה של ילד, כשאחד מבני הזוג מבקש לכרוך מחלוקת זו בתביעת הגירושין.

כזכור, בעקבות תיק גירושין בין גבר אשר חזר בתשובה לאישתו, כרך הבעל את הגירושין בכך שבנו יעבור ברית מילה. בנובמבר האחרון החליט בית הדין הרבני בירושלים לדחות את ערעורה של האישה וקבע כי היא תשלם קנס כספי של 500 שקלים על כל יום בו בנה לא יעבור ברית מילה. לפני כחודש הגיש היועץ המשפטי לממשלה את עמדתו ואמר כי "ספק אם הכרעת הדין התקבלה בהתבסס על טובת הילד"

הבוקר (ה') כאמור, הגיש וינשטיין את עמדתו המשלימה ואמר כי הפורום המתאים להכרעה בשאלה הכללית הנוגעת עריכתה של ברית מילה לקטין, אשר הוריו חלוקים בה, הוא בית המשפט לענייני משפחה, וכי לא ניתן לכרוך שאלה זו ב"ענייני גירושין". הטעמים לעמדה זו, בתמצית, הם כי השאלה אינה מסוג העניינים ה"דרושים לשם חיסול יעיל של יחסי בני הזוג המתגרשים זה מזה", שהוא המבחן המנחה בפסיקה לעניין סמכות בית הדין הרבני.

כמו כן, הדגיש היועץ המשפטי לממשלה שעמדתו עוסקת אך ורק בפורום המוסמך לדון בעניין וכי בהחלט ייתכן שבמקרים רבים, כשבית-המשפט האזרחי ידון במחלוקת בין ההורים בשאלת ברית המילה, בית-המשפט האזרחי ימצא שטובתו של הקטין שבעניינו הוא דן, היא עריכת ברית מילה.

עוד הבהיר היועץ כי, למעשה, אין צורך להכריע במקרה המסוים בשאלה של סמכות בית-הדין הרבני לדון במחלוקת בין ההורים בנושא ברית מילה, שכן במקרה המסוים הברית אמורה להתבצע בהרדמה, ולכן העניין ממילא אינו מצוי בסמכות בית-הדין.