תבטיחו לא לחתום

אינפלצית מכתבי הרבנים, גרמה גם לאלישיב רייכנר לכתוב מכתב. הפעם מכתב לרבנים

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 10/03/11 00:00 ד באדר ב'

תבטיחו לא לחתום

לרבני המכתבים שלום

עכשיו, אחרי מכתב הרבנים נגד השכרת בתים לערבים, מכתב התמיכה במשה קצב ומכתב התמיכה בעובדים הסוציאליים, אני מבקש להחתים אתכם רק על עוד מכתב אחד קטן - מכתב שבו תבטיחו לנו להשתדל לא לחתום על עוד מכתבים פומביים בשנה הקרובה.


תבינו רבותיי, זה לא שדעתכם לא חשובה לנו. להיפך. היא חשובה לנו מאוד. ובדיוק בגלל זה אנחנו רוצים שתעשו קצת הפסקה עם המכתבים, כי מרוב חתימות כבר לא רואים תורה.


הרי ברור לכם רבותיי שהאינפלאציה של המכתבים החתומים הללו פוגעת קשות באפקטיביות של ההצהרות שלכם. אם מכתב רבנים הוא אירוע יוצא דופן שמתרחש לעתים רחוקות, יכולה להיות לו השפעה, אבל כשכל יומיים צץ מכתב רבנים חדש, כוח החתימות שלכם הולך ונשחק. בשלב מסוים הן כבר לא מרגשות, ואחר כך הן כבר ממש לא מורגשות.


וחוץ מזה, בינינו, גם אתם מן הסתם רוצים להפסיק את מחול החתימות המסחרר שנקלעתם אליו. הרי על מכתב התמיכה שלכם בעובדים הסוציאליים - שקשה לומר עליו מילה רעה - חתמתם בעיקר כדי לאזן את נזקי מכתב התמיכה בנשיא קצב. אם תתחילו לחתום עכשיו על כל דבר שחשוב לכם להראות שהוא חשוב לכם, לא יישאר לכם הרבה זמן להיות רבנים.


ועוד דבר רבותינו, אנחנו אוהבים ומעריכים אתכם יותר כשאתם מדברים אתנו ומלמדים אותנו ופחות כשאתם חותמים לנו. חתימה לא מאפשרת שקלא וטריא של בית מדרש. היא לא פותחת דיון אלא סוגרת. היא משאירה אותנו עם פה חתום או פעור מבלי יכולת של ממש לדבר אתכם ולנסות להבין.


וזה לא שאנחנו לא רוצים לשמוע את דעתכם בענייני דיומא. נשמח לשמוע אתכם מתייחסים לאירועי השעה במסגרת השיעורים והשיחות שאתם מוסרים ובאמצעות המאמרים שאתם כותבים. זו תהיה דרך נכונה יותר ויעילה יותר מהמכתבים הפומביים וגילויי הדעת למיניהם שהסגנון הפסקני שלהם לא מוסיף לנו הרבה דעת.


תנו לעט שלכם לנוח, הניחו מעט למקש סימן הקריאה במקלדת. במחילה מכבודכם אנחנו רוצים, אם אפשר, יותר תורה שבעל פה ופחות תורה שבמכתב.


ואגב, על המכתב הזה אתם באמת לא צריכים לחתום.


בכבוד הרב

אלישיב רייכנר


המכתב יפורסם בעיתון מקור ראשון