"רודפים את קצב - מפני שהוא דתי"

פרסום ראשון: הרב שלמה אבינר מסביר את תמיכתו בנשיא לשעבר משה קצב: "רודפים אותו מפני שהוא דתי, ימני וספרדי - מאז שהתמנה לתפקידו"

חדשות כיפה אורי פולק 08/03/11 00:00 ב באדר ב'

"רודפים את קצב - מפני שהוא דתי"
Arielhorowitz-cc-by, צילום: Arielhorowitz-cc-by

"התקשורת הישראלית שוטפת את המוח של הציבור. עוד לפני שהיה בדל מידע על פרשת קצב, כבר גזרו את דינו - וזה מפני שהוא דתי, ימני וספרדי" - כך טוען הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים", בשיחה שמסר השבוע לתלמידיו שתוכנה מתפרסם לראשונה בכיפה.

במהלך השיחה התייחס הרב אבינר לטענות שהופנו כלפיו בעקבות דבר הפרסום של מכתב הרבנים שתמכו בנשיא המורשע משה קצב, עליו חתום הרב אבינר. "כל כך מסובך לומר שאדם שהואשם לא בצדק - אכן הואשם? הרי קורה שלפעמים מאשימים בטעות. בית משפט טועה לפעמים ובית דין טועה לפעמים ואפילו סנהדרין יכולה לטעות", טען הרב אבינר.

לדבריו, התקשורת פעלה בסובייקטיביות לכל אורך סיקור פרשת קצב, זאת כדי להכתיב את המציאות בעניינו. "שוטפים לאנשים את המוח בתקשורת. עוד לפני שהיה בתקשורת פיסת מידע - כבר גזרו את דינו (של קצב - א.פ). זה דבר שאין לו שחר, הרי איך גוזרים את דינו של אדם בלי שום פיסת מידע? אם יש הרבה מידע, אפשר להתווכח לכאן או לכאן. אבל איך כבר החלטתם ללא שום מידע? הרי זה דבר שאין לו שחר", קבע הרב אבינר.


הרב אבינר: איך גוזרים את דינו של אדם בלי שום פיסת מידע?

(הנשיא לשעבר. צילום: אמיר גלעד-cc-by-sa)


עיתון "הארץ" - האובייקטיבי ביותר

הרב אבינר מתח ביקורת נוקבת על התנהלות התקשורת הישראלית, אשר לדבריו, לוקה בחוסר אתיקה אשר אין לו אח ורע בעולם. "רק בישראל, עיתונאי שאיננו אובייקטיבי - איננו פושע. כולם יודעים לחלק בין העיתונאים: זה שמאלני וזה ימני, ההוא בעד זה וזה נגד ההוא. כולם יודעים מראש מה הוא יכתוב. אז איך העיתונאי יכול בכלל להגן על האמת והצדק? אדם שאל אותי לפני מספר ימים ותהה באוזניי: לאיזה עיתונאי לפנות כדי שיכתוב בעדי? אז אני שואל, איזו עיתונות זו, אם מראש יודעים מה הוא יגיד?", אמר הרב אבינר.

באופן מפתיע, הביע ראש ישיבת "עטרת כהנים" תמיכה בעיתון "הארץ", זאת מפני שלדבריו מדובר בעיתון הישראלי האובייקטיבי ביותר. "עיתון "הארץ", למשל, אפשר להסכים או אי אפשר להסכים - הם לא משקרים. בכל פעם שבעיתון "הארץ" מצטטים אותי, מטלפנים אליי ומוודאים איתי אם אכן אמרתי את הדברים. פעם ציטטו לא נכון והתנצלו בפומבי. הם אכן נוקטים עמדות ומותר להם לפרש מה שהם רוצים, אבל הם לא משקרים ומשתדלים להיות רציניים ככל האפשר", אמר.

לשאלת אחד התלמידים, התייחס הרב אבינר לטענה כי עדיף היה שלא לומר דברים מפורשים התומכים בקצב, זאת מפני שהם גורמים לאובדן פופולאריות בציבור. "האם כך פוסקים הלכה, לפי מדד פופולאריות? איזה מין דבר זה? לפעמים אתה אומר דבר שאיננו פופולארי, אין מה לעשות - לא צריך למצוא חן בעיני כולם", קבע הרב אבינר.

אין לענות למי שמשמיץ אותי

עם זאת, הסכים הרב אבינר כי יש לחשוף כמה שיותר מידע לציבור בעניינו של קצב, כדי שזה יוכל לשפוט בעצמו. בשיחה עם תלמידיו חשף הרב אבינר כי הוא תומך בהקמת אתר אינטרנט, אשר יעלה בקרוב ויכלול את חומר הראיות בעניינו של קצב. "כל הציבור יוכל להיכנס ולשפוט בעצמו את הדברים. שלחתי 16-17 מאמרים של משפטנים כבדים ושם יתפרסם כל חומר הראיות", ציין הרב אבינר, אשר הדגיש כי "כל משפטן שקורא את גזר הדין של השופטים במשפטו של קצב, מרים גבה".

לשאלת תלמידיו אודות היחס כלפי מי שמשמיץ את הרב אבינר בעקבות פרסום דבר תמיכתו בקצב, השיב הרב אבינר כי "אין לענות למי שמשמיץ אותי, חבל על הזמן ועל הכוח". לטענתו, "התקשורת יותר חלשה מתלמיד אחד בישיבה. אם אי אפשר לנצח את התקשורת, אז למה הם כל כך נבהלים? למה הם צועקים לכל הכיוונים? הם מפחדים. הם יודעים שהם אומרים דברים שאינם נכונים, שלא לעולם חוסן".

הרב אבינר חתם את שיחתו בדעתו האישית כלפי מה שמסתמן בעיניו כרדיפה התקשורתית את קצב. "כשקצב התמנה לנשיא - כבר הכפישו אותו וכתבו שזה היום השחור במדינה. היו שכתבו שזה חמור כמו רצח רבין. יש לו שלושה תסמינים חמורים: הוא דתי, הוא ימני והוא ספרדי. בנוסף לכל זה, הוא מארץ ישראל השנייה - הוא לא מתל אביב. זה הרגיז הרבה אנשים. אני לא יודע למה בחרו בו לנשיא, אבל לכל אורך הדרך לא אהבו אותו".