רבנים בשומרון מסרבים להתייצב לחקירה

לדברי הרבנים לבנון, דודקביץ' ושמידט, החקירה נגדם הינה "חקירת הפחדה פוליטית". במכתב שהעבירו למשטרת ישראל דרשו "להבהיר הנוהל הנדרש לחקירת רבנים"

חדשות כיפה אורי פולק 12/12/10 00:00 ה בטבת התשעא

רבנים בשומרון מסרבים להתייצב לחקירה
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

שלושה רבנים מרכזיים בשומרון מסרבים להגיע לחקירת משטרה בטענה כי מדובר ב"מהלך הפחדה הולכת אימים על רבנים ההתיישבות".

הרבנים, הרב אליקים לבנון, רב היישוב וראש ישיבת אלון מורה ומי שנתמנה באחרונה לרב האזורי לשומרון, הרב דוד דודקביץ רב הישוב יצהר וראש כולל מרכזי באזור והרב יהושע שמידט רב הישוב וראש ישיבת שבי שומרון - זומנו לפני כשבועיים לחקירת משטרה הצפויה להתקיים השבוע, ללא נושא רשמי מוגדר.

לכיפה נודע כי הרבנים זומנו לחקירה בחשד לביצוע פעולות הסתה לאחר הפיגוע הרצחני בישיבת מרכז הרב בשנת 2008, בו נרצחו שמונה מתלמידי הישיבה. במשטרה חושדים כי בעקבות הפיגוע פרסמו הרבנים קריאות שלא להעסיק פועלים ערבים.

במכתב שהעבירו הרבנים אל פיקוד אגף החקירות במשטרת ישראל, הצהירו השלושה כי הם אינם מתכוונים להתייצב למה שנדמה בעיניהם כ"חקירת הפחדה פוליטית". במכתבם כתבו הרבנים כי "אנו החתומים מטה, שלושה רבני ישובים וראשי ישיבות, קיבלנו זימון לחקירה במשטרת ירושלים. נדהמנו לקבל את הזימון, עליו חתום רב סמל, ובו אנו מוזמנים ל"חקירה" מבלי לפרט את העניין בו מדובר".

לדברי הרבנים "דלתנו פתוחה בפני כל חוקר אשר יבוא אל לשכותינו או אל בתינו, ויציג את העניין עליו הוא מעוניין לחקור אותנו. הננו מצפים שבעתיד יהיה ברור לכל חוקר מהו הנוהל הנדרש לחקירת רבנים".

בעקבות זימון הרבנים העביר ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, מכתב דחוף לשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ, בו קבל על הזימון לחקירה. "נדהמתי לשמוע על הזימון לחקירה הלא ראוי והמאיים במשתמע על שלושה רבנים מרכזיים וראשי ישיבות. מדובר בצעד הנראה לא ראוי הן מצד מהותו, הנראית ניסיון הפחדה והולכת אימים פוליטית, והן מצד צורתו הלא מכובדת. האם שוטר זוטר היה מרשה לעצמו, בזמנו החופשי, לזמן כך לחקירה, שופט מחוזי, ארכיבישוף או קאדי בכיר? אני מצפה מכבודו שיורה על בדיקת התנהלות חמורה זו", כתב מסיקה.

גם יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, הגיב בתקיפות נוכח החקירה. "זימון רבנים לחקירות עוקבות במשטרה, יום אחרי יום, הוא צעד חמור בסגנון משטרים אפלים שכבר חשבנו ששכחנו מהם", אמר קצובר. לדבריו "מדובר בניסיון שקוף של הפחדה והולכת אימים על רבני ההתיישבות ובעקבותיהם על ההתיישבות כולה. שום חברה מתוקנת לא הייתה מסכימה למעשים כאלו מצד רשויות שלטוניות".