צרפת: שופט הורה לרב להסיר את כיפתו במהלך המשפט

הרב רפאל בנון נדרש להסיר את הכיפה שלראשו במהלך דיון בבית משפט בפריז – וסירב לעשות זאת, בטענה כי החוק הצרפתי איננו אוסר חבישת סממנים דתיים בפרהסיא

חדשות כיפה אורי פולק 05/06/11 10:07 ג בסיון התשעא

צרפת: שופט הורה לרב להסיר את כיפתו במהלך המשפט
ell brown-cc-by, צילום: ell brown-cc-by

שופט בצרפת הורה לרב שעמד לפניו לדיון משפטי - להסיר את הכיפה שלראשו במהלך שהותו בבית המשפט. מרסל פולון, המשמש כאב בית הדין לערעורים בפריז, דרש זאת בשבוע שעבר מהרב רפאל בנון, לשעבר הרב הראשי של טולוז, זאת כתנאי לכניסתו לאולם.

הרב בנון טען לעומת השופט כי הוא מסרב לעשות זאת וכי ההנחיה מנוגדת לחוק, אולם השופט עמד בדרישתו ואף הורה למשמר בתי המשפט להוציא אותו בכוח מהדיון. מהלך זה עורר סערה תקשורתית של ממש בצרפת, במיוחד על רקע העובדה כי דרישתו של השופט לא נומקה וכי הדיון פוזר בעקבות החלטת השופט.

לפי החוק הצרפתי, אין שום מניעה חוקית לשאת סממנים דתיים ברשות הרבים או במקומות ציבוריים, כמו גם במהלך משפטים המתקיימים באולמות השונים. הרב בנון טען, אפוא, כי הדרישה איננה חוקית וכי אין הוא מעוניין לכבד אותה. באותו משפט אמר השופט לרב בנון: "אדוני, תוריד את מה שיש לך על הראש" ואולם הרב בנון השיב: "אדוני הנשיא, אני מכבד אותך, אבל אני יודע מה החוקים ואני לא מוריד כלום".

עורך דינו של הרב בנון טען בעקבות האירוע כי "זה 55 שנה לא קרה מצב ששופט צרפתי מעז לקרוא לשומרים להוציא יהודי מאולם בית המשפט". עורך הדין ציין כי אמנם מקובל בצרפת כי עורכי דין אינם לובשים עליהם סממנים חיצוניים, אולם הדבר אינו נהוג כלפי המתדיינים או כלפי אורחים באולם בית המשפט.