ציפי לבני: הפתרון לסגירת המרכולים בשבת – שני ימי מנוחה בישראל

על רקע הסערה סביב סגירת המרכולים בשבת, חברי כנסת ממפלגות שונות השתתפו בכנס בנושא ´שבת במרחב הישראלי´. אורי אורבך: "צריך לנהל מלחמה בנושא כוחות השבת מול כוחות השוק"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/06/14 13:37 ב בתמוז התשעד

ציפי לבני: הפתרון לסגירת המרכולים בשבת – שני ימי מנוחה בישראל
דוברות רות קלדרון, צילום: דוברות רות קלדרון

הבוקר (ב') התקיים בכנסת כנס בנושא "שבת במרחב הישראלי" ביוזמת חברי הכנסת רות קלדרון,אלעזר שטרן ויצחק הרצוג, זאת על רקע הסערה שעורר שר הפנים גדעון סער כאשר החליט לסגור מרכולים בשבת בתל אביב.

"מספיק עם השיח הרדוד בין חילוניים אדוקים לבין חרדים אדוקים”, אמרה שרת המשפטים ציפי לבני בהתייחסה לסערה אמש (א'). "הצורך הזה לכבד את השבת הוא לא טובה שאנחנו עושים למאה שערים או לבני ברק”.

"סילבן שלום גייס אותי כשהייתי יו״ר האופוזיציה ליוזמת יום מנוחה נוסף, שיאפשר לכולם לנסוע לטייל ברחבי הארץ, למסע קניות או לבילוי בים או במסעדה”, אמרה לבני והוסיפה כי "דיברתי איתו הבוקר וסיכמנו: הולכים ביחד ובכל העוצמה על יומיים מנוחה בשבוע - שבת וראשון. כך נשמור על הסמליות והאופי המיוחד של השבתות והחגים שלנו שלהם גם ערכים סוציאליים, אבל נאפשר יום מנוחה שבו הכל פתוח, הכל נגיש ובא לציון גואל”.

"חבל שהשיח על השבת הפך לשיח על מרכולים”, אמרה חברת הכנסת רות קלדרון. "אל לנו להחמיץ את ההזדמנות ולעסוק במה שאסור במקום לעצב את העולם המופלא של השבת שעשויה להתקיים בערים בעיירות וברשויות המקומיות, בכל מקום על פי צרכי תושביו, ולהראות שוב לעולם כולו מהי תרבות יהודית ומהו יום מנוחה".

"שר ההיסטוריה יכל לסדר לנו דיון כזה אחרי אירועים משמעותיים שהתרחשו אתמול כגון תחבורה ציבורית בשבת, מרכולים שפתוחים בשבת ושל ברית מילה”, אמר ח”כ אלעזר שטרן. "אם אנחנו כמחוקקים נמשיך להשאיר לבית המשפט העליון חללים גדולים מדי שבין החוק לבין המציאות בהיבטים היהודים דמוקרטיים של מדינת ישראל אז יכול להיות שבית המשפט העליון יחליף את הכנסת והוא זה שיקבע את זהותה היהודית של מדינת ישראל. במצב כזה, קיימת סכנה שזהותנו היהודית תישאר בספר החלטות בית המשפט העליון וכשנרצה לדעת מה לעשות לא נלך למקורותינו היהודיים אלא להחלטות בית המשפט העליון כדי למצוא במה מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית. אני גאה להגיד שאני מחנך ילדי בתוך עולם ההלכה ובנוסף באותו זמן לחנך שזכותו של יהודי לחיות חייו היהודיים בדרך אחרת. טוב שיהודי יחיה את חייו היהודים בדרך אחרת מאשר לא יחיה בכלל חיים יהודים״.

השר אורי אורבך: "השיר שבת בבוקר מבטא את השבת של הילד החילוני. זה לא מוכר לאדם הדתי. כי לו יש את השבת שלו. צריך להכיר בחלקים במציאות אבל יש יחד עם זאת מלחמה שצריך לנהל והיא כוחות השבת מול כוחות השוק. צריכה להיות מלחמה מול הכוח האדיר של כוחות השוק שעלולים לנצל את העובדים. מול כוחות המסחר שאומרים "זה החופש" בשבת צריך כן לעמוד מנגד בשותפות חילונים דתיים כדי להגן על נושאים סוציאליים".

סגן שר החינוך אבי וורצמן: "נושא השבת כולל בתוכו גם שמירה על הזכויות הסוציאליות של העובדים. דבר זה בא לידי ביטוי בשני הכיוונים, גם במצב בו עסק שפותח בשבת לא יעסיק מישהו ששומר שבת".

ח"כ יצחק הרצוג: "ברל כצנלסון אמר שהשבת היא ההישג הסוציאלי הראשון של בן האנוש. יחד עם זאת, בתל אביב מתקיים סטטוס קוו יפה מזה מספר עשורים של חיה ותן לחיות. ראש העיר רון חולדאי ומועצת העיר הגיעו למתווה שתואם את אופייה המיוחד של תל אביב ועל שר הפנים לסמוך עליהם ולאפשר להם ליישם אותו. בני ברק סגורה בשבת, תל אביב לא, וירושלים היא משהו באמצע. לכל עיר השבת שלה שמתאים לאופייה ולאופי תושביה, וזה הדבר היפה ברב תרבותיות הישראלית. עלינו לשמור על כך ולהימנע ממלחמות סביב השבת שהיא ערך לאומי, שוויוני וחברתי מהמעלה הראשונה".