צדק חברתי- מזיז לך?

לקראת השקת התו החברתי בתל אביב, ערכה עמותת מעגלי צדק סקר בנושא "האם תחרים בית קפה שמנצל את עובדיו?" האם יצליח התו החברתי?

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/06 00:00 י בטבת התשסז

היום תשיק עמותת מעגלי צדק את התו החברתי המוענק למקומות בילוי בתל האביב. אירוע ההשקה יתקיים בהשתתפות מאות צעירים, אנשי אקדמיה רבנים ואישי ציבור.


בין המשתתפים: הרב ישראל מאיר לאו, הסופרת יוכי ברנדס, הרב יובל שרלו, אברי גלעד, , האלוף מיל עוזי דיין, פרופ ניסים קלדרון. שילוב מרתק בין דתיים לחילונים. מי שיבלטו בהעדרם הם "הרבנים הכתומים" שעד כה לא הביעו בגלוי את תמיכתם בארגון.


התו החברתי, שיפעל בתל אביב, בהשתתפות הישיבה החילונית של ת"א, יינתן למקומות בילוי אשר מקפידים על תשלום נאות לעובדיהם ומאפשרים נגישות מרבית לנכים. התו שניתן חינם מפוקח ע"י מתנדבי העמותה המקיימים ביקורות קבועות במקומות להם הוענק התו. עד היום הוענקו כ-200 תווים לבתי עסק שונים כשרובם ממוקמים בירושלים.


לקראת ערב ההשקה ערכה העמותה בעזרת חברת מותגים סקר בקרב מדגם מייצג של החברה הישראלית. הסקר מגלה כי רבים מהישראלים אומרים כי עוולות חברתיות כמו ניצול עובדים ואי נגישות נכים יגרמו להם להחרים את מקומות המזון אותם הם נוהגים לפקוד.


לשאלה מה הסיבה העיקרית שתגרום לך להחרים בית קפה או מסעדה ענו הנשאלים כך:

הקפה או המזון לא יהיו טעימים 36.64%
יוודע לך כי בעל בית הקפה או המסעדה מנצל-לא משלם הוגן-את המלצרים ועובדי המטבח 20.56%
השרותים יהיו מלוכלכים 17.86%
נכים לא יכולים להיכנס למסעדה או לבית קפה 10.72%
לא יודע/ת 7.10%
אף אחד מהם 7.12%



מהסקר עולה כי עדיין רוב הציבור (36%) ידיר רגליו מבית קפה בגלל מזון או קפה לא טעימים, אבל למעלה מ-30% יחרימו את המקום אם ייודע להם כי מנצלים שם עובדים או אין בו נגישות לנכים. עוד עולה בסקר כי דווקא בקרב צעירים (18-24) עניין ניצול העובדים הוא החשוב ביותר ו36% מהם מדווחים כי לא יכנסו למסעדה בה מנוצלים העובדים.


מספיק להתבונן בעבר הלא רחוק, בו היה נסיון כושל להפעיל מרד צרכנים נגד "ארומה" שנחשדה בגזענות, כדי להבין שלצערנו למרות הרצון הטוב של עמותות כמו מעגלי צדק, הציבור הישראלי עדיין מתקשה להפנים את כוחו כצרכן וכבעל היכולת לשנות את המצב הקיים.


לפרטים נוספים אודות הכנס