צדק היסטורי: הוקם אתר הנצחה להרוגי מלכות ואסירי ציון

לאחר עשרות שנים בהן לא הזכירו את הרוגי מלכות באתרי ההנצחה מכיוון שלא נרצחו בישראל, נפתח אתר אינטרנט להנצחת נרצחים ע"י שלטון זר. המשפחות: "יש להנציח את סיפורם למען הדורות הבאים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/04/14 14:56 ל בניסן התשעד

צדק היסטורי: הוקם אתר הנצחה להרוגי מלכות ואסירי ציון
CC BY-SA El Ghriba, צילום: CC BY-SA El Ghriba

עשרות שנים של עוול למשפחות הרוגי המלכות, יהודים אשר נרצחו על ידי שלטון זר בחו"ל, הסתיימו השבוע כשהתבשרו כי המשרד לביטוח לאומי הקים אתר מיוחד להנצחת יקיריהם.

בארבעת השנים האחרונות נאבקים בני משפחתו של הרב חיים כהן הי"ד להקמת אתר הנצחה, זאת לאחר שהמשרד לביטוח לאומי סירב להוסיפו, יחד עם שאר הרוגי פעולות האיבה, לאתר הזיכרון הרשמי לנפגעי פעולות האיבה, מכיוון שלא נרצח בישראל.

הרב חיים כהן, נרצח בפיגוע בבית הכנסת המרכזי של האי ג'רבה בתוניס ב1985, לאחר ששוטר אשר איבטח את המתפללים בשמחת תורה פנה לעברם ופתח באש. בפיגוע נרצחו שלושה מהמתפללים בהם הרב חיים כהן, זאת לאחר שאחת עשר שנים קודם לכן נרצחו אחותו ובנה בפיגוע במעלות. רק עשרים וחמש שנה לאחר מכן הצליחו בני משפחתו להעלות את גופתו לישראל בעזרת העברת שוחד נכבד אל הרשויות. הרוצח, אשר הרג את הרב כהן ושני ילדים שוחרר זמן קצר מאוחר יותר ממאסר בתואנה כי הוא לוקה בנפשו.

השבוע, בתזמון מושלם עם יום הזיכרון אשר יצוין ביום שני הקרוב, הודיע המשרד לביטוח לאומי על הקמת אתר הנצחה להרוגי מלכות. לאחר ארבע שנות התכתבויות הזויות עם שרי הרווחה לדורותיהם החליט השר כחלון להורות על הקמת אתר הנצחה להרוגי מלכות ואסירי ציון ב-2012. מאז אני ממשיכה להתכתב עם פקידי הביטוח הלאומי שלקח להם שנתיים להעלות את האתר לרשת", מספרת חייה כהן, כלתו של הרב חיים כהן.

צילום מסך

במשפחה מציינים כי הפיגוע בטולוז לפני השנתיים בו נרצחו הרב יונתן סנדלר ושני בניו אריה וגבריאל, היו טריגר להתעקשות על הנצחתם של יקיריהם מכיוון שהתעורר פולמוס בשאלה האם המדינה תממן את הבאת הנרצחים לקבורה בישראל. "הופתענו לגלות שלמדינת ישראל, שהכירה ברב חיים כהן כהרוג מלכות, לא היה אתר הנצחה להרוגי מלכות והם סירבו להכלילו באתר ההנצחה של המוסד לביטוח לאומי בטענה שמי שנהרג באדמת ניכר לא יונצח באתר של מי שנרצח בישראל", מספרת חייה כהן.

"פעלנו בעקשנות, ללא לאות מול כל הרשויות, למען הקמת אתר הנצחה בהבאת סיפורי חיים וגבורה לא נודעים להנחלת מורשת יהודית מפוארת ועל מנת שזכרם יתקיים לעולמי עד. אנו סברנו שיש להנציח את סיפורם של הרוגי המלכות, שסיפורם שישמש מקור ייחודי וגם יחיד לשימור הזיכרון למען הדורות הבאים. לדעת, לגעת ולחוש בהיסטוריה של בני עמנו שנרדפו, ושחייהם נגדעו באכזריות רק בשל יהדותם על אדמות נכר. אתר הנצחה להרוגי מלכות לכל הציבור כולו", היא מוסיפה ומברכת על העלאת האתר לאוויר. "אני שמחה על הבשורה הטובה שבשנת תשע"ד עלה לרשת אתר הנצחה להרוגי מלכות באתר של המוסד לביטוח לאומי, ראשון מסוגו בישראל, לעילוי נשמתם של הרב חיים כהן הי"ד ומרת ג'זאלה רליה כהן ע"ה ולזכות כל בני המשפחה הי"ו. בעינינו יש חשיבות לדבר מהמקום של ניצחון החיים, של ממשיכי הדרך מתוך כוח ועוצמה לקום אחרי האסון ולבנות", היא אומרת.