פרשת קצב - עונש על ההתנתקות

לטענת הרב אליקים לבנון, פרשת קצב אינה אלא עונש על אי התגייסותו, כנשיא המדינה, לבלימת יישום תוכנית ההתנתקות. "בתי המשפט אותם שיבח - יצאו נגדו והאשימו אותו"

חדשות כיפה אורי פולק 10/03/11 00:00 ד באדר ב'

פרשת קצב - עונש על ההתנתקות
ישיבת אלון מורה, צילום: ישיבת אלון מורה

הרשעתו של הנשיא לשעבר משה קצב, היא פועל יוצא של תמיכתו ביישום תוכנית ההתנתקות - כך קובע היום (ה) הרב אליקים לבנון, הרב אזורי לשומרון ורב היישוב אלון מורה, במאמר שמתפרסם בעלון תנועת "קוממיות".

בעלון השבועי היוצא לאור על ידי התנועה, קושר הרב לבנון את אי מניעת יישום תוכנית ההתנתקות על ידי קצב, דאז נשיא המדינה, לבין הרשעתו במעשים מגונים באחרונה. הרב לבנון מביא במאמרו את דעת הרמב"ם הגורסת, ביחס לזכות הבחירה החופשית שניתנה לאדם, כי "כאשר אדם בוחר בטוב הוא מקבל שכר על כך. ולעומת זאת, אם בוחר ברע, נענש".

"לפני כ-6 שנים, מספר חודשים לפני הריסת גוש קטיף וצפון השומרון וגירוש יושביו מביתם, זומנה חבורת רבנים אל הנשיא, והוא העלה על נס את חשיבותה של הדמוקרטיה והמשמעת לממשלה, לכנסת ולמערכת המשפט", סיפר הרב לבנון. "הוא נזף ברבנים על מחשבות רעות שהם חושבים על המערכות הללו, ותבע מהם ליישר קו: לא לסרב לבצע את ההרס, לא לדבר סרה על הממשלה והחלטותיה ולכוף ראש בפני מערכת המשפט".

לדבריו, קצב היה יכול למנוע את יישום ההתנתקות - אך חרף עמדותיו והשתייכותו לימין הפוליטי בישראל, הוא נמנע מלעשות זאת. "באותה תקופה נעשו ניסיונות רבים לעצור את הגירוש וההרס. עצרות, הפגנות, שרשרת אנושית, הפעלת לחץ על פוליטיקאים וכו. אולם כל הפעולות הושתקו בברוטאליות", ציין הרב לבנון וקבע כי "אדם אחד, שהציבור רחש לו אמון, יכול היה בהתגייסות מסיבית, למנוע את החורבן והגירוש. זה היה הנשיא!".

הרב לבנון מסביר כי "אמירה נוקבת שלו, נגד הפוליטיקאים ונגד ההזיות של אנשי הביטחון, הייתה מרימה את המאבק נגד הגירוש לרמה אחרת, עם אפשרות סבירה לבלום את המהלך". ואולם, למרות זאת וכפי שכבר ידוע, "התגייס הנשיא דאז לטובת העקירה".

לשאלת חפותו של הנשיא קצב, כפי שטוענים כמה רבנים מהציונות הדתית, מתייחס הרב לבנון בביטול. "אין כל חשיבות לשאלה האם הנשיא לשעבר הוא נקי כפיים או אכן ביצע מעשים מגונים. השפלתו והדבקת אות קלון עליו, איננה תלויה במעשים הללו, שעשה או לא עשה. מערכת המשפט, גם כ"עלמא דשיקרא" מתגייסת כולה לבצע את רצונו של מקום ולהיפרע מאדם שהיה בידו למחות ולא מחה".

"הרבה דרכים למקום - אותם בתי משפט ואותם פוליטיקאים שהוא שיבח, הם אשר יצאו נגדו והאשימו אותו במעשים מגונים", מסכם הרב לבנון.