"פסק ההלכה תואם את החוק"

בעקבות בדיקת היועץ המשפטי לממשלה בדבר חוקיות עצומת הרבנים נגד השכרת הדירות לערבים, טוען הרב שמואל אליהו: זו שעת מבחן לחופש הביטוי של הרבנים

חדשות כיפה אורי פולק 12/12/10 00:00 ה בטבת התשעא

"פסק ההלכה תואם את החוק"
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, הנחה את משרד המשפטים לבחון האם קיימים היבטים פליליים בעצומת הרבנים האוסרת מכירה והשכרת דירות לערבים. בתשובתו ציינה העוזרת ליועץ, עו"ד נועה מישור, כי וינשטיין "סבור כי על פני הדברים, האמירות המיוחסות לרבנים מעוררות בעייתיות רבה במספר היבטים, ועל פניו - לפחות בכל הנוגע לנושאי תפקיד ציבורי - אינן עולות בקנה אחד עם התנהלות ציבורית ראויה".

כזכור, בשבוע שעבר התפרסם גילוי דעת, עליו חתמו כ-50 רבני ערים ממטולה ועד אילת, לפיו "אסור מהתורה למכור בית או שדה בארץ ישראל לנכרי" וכי "המוכר או המשכיר לערבים דירה באזור שגרים בו יהודים גורם נזק גדול לשכניו". בין הרבנים הבולטים החתומים על העצומה: הרב דב ליאור, הרב שלמה אבינר, הרב יעקב יוסף, הרב שמחה הכהן קוק, הרב אביגדור נבנצל והרב יוסף שיינין.

התערבותו של וינשטיין בסוגיה הגיעה על רקע שאילתא שהגיש ח"כ אילן גילאון ממפלגת מר"צ, כמו גם פנייה שהעביר ארגון "קולך" בדרישה לפטר את הרבנים שקראו שלא להשכיר דירות לנכרים, ולהעמידם לדין פלילי. בתשובה נאמר כי "ההיבט המשפטי של הסוגיה מורכב יותר, והיועץ המשפטי לממשלה הנחה את הגורמים הרלוונטיים במשרדנו לבחון קיומם של היבטים פליליים ומשמעתיים העולים לכאורה מן האמירות המיוחסות לרבנים, כאמור במכתבך שבסמך, וזאת במהירות המתבקשת".

הרב אליהו: העצומה חוקית, שעת מבחן

לאור הדברים פרסם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת ומי שעומד מאחורי המהלך להחתמת הרבנים בעצומה, אגרת המבהירה את חוקיות החתימה על העצומה. לדבריו, החתימה על העצומה היא "גם קיום מצוות "לא תחנם", וגם "לא תגורו" שהיא מגלה ברבים כי רבנים צריכים לפסוק רק על פי דין תורה ולא לחשוש מפוליטיקאים ובעלי תקשורת שרובם מחזיקים בדעה כי מדינת ישראל צריכה להיות "מדינת כל אזרחיה" ולא "מדינה יהודית"".

על פי המכתב שהעביר הרב אליהו, קיבל הרב את חוות דעתם של המשפטנים הרב פרופסור דב פרימר - מרצה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים וד"ר אביעד הכהן - דיקן המשפטים במכללת שערי משפט, אשר לטענתו עיינו בפסק ההלכה וקבעו כי אין "שום בסיס או עילה לתביעה משפטית על גזענות, הסתה וכד ובודאי אין בו שום עילה לפיטורים".

"חשוב לציין כי פסק הלכה זה תואם את החוק. על פי תקנות הקרן הקיימת לישראל - אין למכור אדמות קק"ל לנכרים", מוסיף ומציין הרב אליהו אשר מזכיר כי "ממשלת ישראל שהקימה את "מנהל מקרקעי ישראל" קיבלה על עצמה באישור שר המשפטים את התקנון של הקק"ל כתקנון מחייב שאוסר עליה למכור אדמות קק"ל לנכרים. על פי אותו עקרון החליטה ממשלת ישראל לפני מספר שנים על "יהוד הגליל" תוכנית שמטרתה לחזק ולהרבות את ההתיישבות היהודית בגליל על חשבון התיישבות נכרים".

לדברי הרב אליהו "מעז יצא מתוק" ו"התקפות השמאל והנגררים אחריהם הביאה לתנופה גדולה של עשרות רבנים שמצטרפים לפסק זה". עוד הוא מציין כי החתימה על העצומה היא "שעת מבחן" בשאלה "האם רבנים יכולים לפסוק על פי דין תורה, או שהם לא יכולים לומר "דבר ה זו הלכה". לפי קצב ההצטרפות אנו מעריכים כי בשבוע הקרוב יחתמו מאות רבנים על פסק הלכה זה".