פדיון שבויים

כנס מיוחד לזכרו של הרב גורן זצ"ל, יעסוק בשאלה הקשה: כמה שווים חיי חייל חטוף

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 10/11/09 00:00 כג בחשון התשע

פדיון שבויים

שבועות אחדים לפני שועדת שמגר החדשה תפרסם את הקוד האתי לעסקאות שבויים, יתכנסו היום פוסקי הלכה דתיים לאומיים בכירים לדיון פומבי בשאלה הכואבת: האם מותר לשחרר מחבלים כדי לפדות שבויים?

שאלת שחרור מחבלים בתמורה לפדיון שבויים היא שאלה שרבנים ומנהיגים רבים מתחבטים בה כבר שנים רבות. נראה כי גם עמדת היהדות איננה חד משמעית. מצד אחד ערכו של פדיון שבויים הוא גבוה לאין שיעור, היה זה הרמב"ם שכתב כי "פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצווה גדולה כפדיון שבויים". ומצד שני במסכת גיטין מוזכר כי "אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהם, מפני תיקון העולם".

סוגיית חטיפתו של גלעד שליט העלתה מחדש את הויכוח הנוקב. הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב אומנם תמכו במשפחת שליט והתפללו עבור בנם, אך מעולם לא הביעו עמדה נחרצת בעניין המחיר הנדרש להחזרתו.

הדיון הנוקב בנושא יתקיים במהלכו של ערב עיון לזכרו של הרב הראשי שלמה גורן זצ"ל. בעבר הביע הרב גורן את עמדתו כנגד שחרור מחבלים, וביקר בחריפות את עסקת גיבריל במסגרת תשובה הלכתית שכתב לשאלתו של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין.

"זאת שאלה קשה מאוד, אני חושב שגם אבא שלי מאוד התלבט בה", אומר רמי גורן בנו של הרב שלמה גורן זצ"ל ואחיינו של הרב שאר ישוב כהן ששוחרר במהלך עסקת שבויים מהשבי הירדני. "לדעתי יש להפריד את המקרה של הרב שאר ישוב כהן ממקרה גלעד שליט. אז הייתה החזרת שבויים מסודרת בין צבאות סדירים, במסגרת מלחמה. לא דובר על טרוריסטים שחטפו חייל על מנת לסחוט דברים".

"כשבוחנים את התשובות של אבא רואים שלפני עסקת גיבריל רבין פנה אליו בשאלה מוסרית לגבי העסקה ואבא אמר נחרצות בשום פנים ואופן לא. אבל עם זאת לאחר מכן בספרו תורת המדינה הוא הוסיף פסקה לפיה לצבא יש בעצם חוזה עם החייל ולכן יש לו מחויבות כלפיו וזאת כדי שההורים שקיבלו את בנם בחזרה לא ירגישו אשמה מוסרית" אומר גורן. "השאלה הגדולה היא מה יעשו היום? העיקרון טוב ויפה, אבל יש שם חייל מה עושים איתו?. לאבא למשל נגע ללב סבל של יחידים. הוא יכל לעמוד בהמון דברים אבל לא בבכי של אימא. אני לא יודע מה הוא היה עושה, אני מניח שהחלטתי הייתה לשחרר את גלעד שליט כי התמריץ לחטיפה כבר התחיל לפני כמה שנים ולא רק מהאירוע הזה, אבל לתת החלטה גורפת של מדיניות מכאן הלאה להפסיק לשחרר. ולקבל את ההחלטה אחרי שחרור גלעד שליט".

הערב יתקיים היום בשעה 19:30 בבית הכנסת הגדול בירושלים. במהלכו יציג הרב חיים דרוקמן את עמדת הרב גורן בנושא, והרב שאר ישוב כהן יתייחס לשאלה מנקודת מבטו האישית כשבוי הלגיון הערבי הירדני שנפדה.