עכשיו זה רשמי: סעודת השבת הגדולה בעולם התקיימה בתל אביב

בצל הסערה סביב השבת בתל אביב, הגיעה תעודה רשמית של ארגון השיאים של גינס, הקובעת כי בעיר התקיימה סעודת שבת הגדולה בתבל בהשתתפות יותר מ-2000 בני אדם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/06/14 13:51 ב בתמוז התשעד

עכשיו זה רשמי: סעודת השבת הגדולה בעולם התקיימה בתל אביב
Shutterstock, צילום: Shutterstock

סעודת השבת הגדולה בעולם התקיימה בתל אביב, כך קובעת תעודה רשמית של ארגון השיאים של גינס שהגיעה הבוקר (ב') לידי וויט סיטי שבת (White City Shabbat). אנשי העמותה עשו את הבלתי-ייאמן וקבעו שיא גינס של סעודת השבת הגדולה בתבל. מדובר בחיזוק לא קטן לעיר אשר הרוחות סוערות סביבה ביממה האחרונה בנושא השבת.

האירוע התרחש אחרי כשנה שלמה של הכנות, שישים ימי מימון המונים, 800 בקבוקי יין, 80 בקבוקי וודקא, 50 בקבוקי וויסקי, 2,000 חלות, 80 שולחנות ארוכים, 1,800 חתיכות עוף, 1,000 נתחי בקר, 250 ארוחות צמחוניות, 2,300 נרשמים ומעל 3,000 אנשים ברשימת המתנה.

עד 23:00 הכריז מר פראבין פאטל, השופט הרשמי של ארגון השיאים של גינס שהוטס במיוחד מלונדון עבור האירוע, לקהל הצוהל שנספרו 2,226 משתתפים בארוחה, וזה המספר הרשמי שיצטרך להשיג הרוצה לנצח את וייט סיטי שבת ולקבוע שיא חדש.

מר פאטל, שופט רשמי מטעם ארגון שיאי גינס הטס מסביב לעולם כדי לשפוט קביעת שיאים, אמר "זו הפעם הראשונה שאני מבקר בישראל וזו הפעם הראשונה שאני חווה ארוחת שבת. זה היה מעולה רשמית! כל הכבוד לוייט סיטי שבת ולעיר תל אביב."

ארגון וייט סיטי שבת היה צריך לדאוג לא רק לארוחת בת +2000 משתתפים, אלא גם להלכות כשרות, שבת וגם הכללים הנוקשים של שיאי גינס כפי שנוסחו בחוזה המיוחד ל"ניסיון רשמי לקבוע שיא עולמי. כל +2000 המשתתפים היו צריכים להתיישב במקומותיהם ולקבל את המנה הראשונה תוך חמש דקות, ועוד לסיים את הארוחה כולה על חמש מנותיה תוך שעה בלבד. "קפטנים" מונו לכל שולחן כדי לוודא שכל המשתתפים ממלאים אחר ההוראות. היה חשוב לשופט מגינס לוודא שהארוחה תאמה למנהגים היהודיים המסורתיים, כגון תפילות, קידוש, ברכת 'המוציא' ושאין חילול שבת על ידי המארגנים. הוא עשה שיעורי בית לפני שהגיע לארץ.

הערב החל עם תפילת 'קבלת שבת' רבת משתתפים מחוץ להאנגר ולאחריה הדלקת נרות שבת. במרכז ההאנגר הוצבה במה קטנה כדי לאפשר למארגנים לנהל את האירוע, הן על ידי פקודות קוליות הן עם שלטים ענקיים שהודפסו במיוחד עם כיתוב כגון "שלום עליכם," "אנא לעמוד," "אנא לשבת" וכו'. רבות מהתפילות המרכזיות הוצבו על הקירות באמצעות מקרנים. אחרי הקידוש באדיבות יקב רמת הגולן הרים ג'יי שולץ, מייסד וייט סיטי שבת, חלה ענקית באורך שני מטר לתשואות הקהל לסמן את תחילת "המוציא" וכן התחלה הרשמית של הארוחה לפני השופט פאטל.

"הערב, כולנו באנו יחד לארץ ישראל לחגוג את השבת באחדות ובעוז. לעולם לא היה זמן כל כך קל בהיסטוריה היהודית לחיות פה, ותל אביב היא הדבר הכי מרגש שקורה בכל העולם היהודי. אני תפילה שקולנו המאוחד יגיע לכל עם ישראל ויעודד אותם, בכל מקום שהם, כדי שבקרוב הם יתברכו ויזכו לחזור הביתה. לשנה הבאה בתל אביב!" אמר ג'יי שולץ, יליד ניו ג'רזי ונשיא קרן עם ישראל המתגורר זה שמונה שנים בתל אביב.

בין 2,226 המשתתפים היו לא מעט אורחים חשובים, כגון הרב הראשי של תל אביב רב ישראל מאיר לאו, פרופ' אלן דרשוויץ, השגריר מייקל אורן, אגדת הכדורסל הישראל טל ברודי, חבר הפרלמנט הקנדי ארווין קוטלר וראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי. מספר שותפים אסטרטגיים סייעו לפרוייקט, וביניהם עיריית תל אביב-יפו, המשרד לשירותי דת, קהילת ROI וחב"ד בקמפוס ששלחו קבוצה של צעירים לעזור עם הנחיית המשתתפים.

דבורה דהן, מנהלת-משותפת של וייט סיטי שבת ציטטה את ההוגה הציוני תושב תל אביב אחד העם, "'יותר משהיהודים שמרו על השבת, השבת שמרה על היהודים.' זה יותר מסתם מוטו. חיים יהודיים תוססים הם המרקם של העיר הזאת. בוודאי אחת הסיבות שהתחלנו את וייט סיטי שבת היא ששבת לא יכולה להישאר רק בתחום של הדתיים."

משפחות, ארגונים, בתי כנסת, קבוצות ותיירים רבים הזמינו שולחנות מראש כדי לשבת ביחד, כולל נפש בנפש - חיילים בודדים, הלל אמריקה הלטינית, הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר וקבוצת הלקרוס של ישראל.

איתן וייט, מנהל-משותף של וייט סיטי שבת, אמר "הארוחה המדהימה הזאת היא תוצאה של חוצפה יפה. אין מאושר ממני. זה לא צירוף מקרים שהתאריך יוצא 613. כל כך יפה לראות יהודים כה מגוונים מקהילות שונות אוכלים, שותים ושרים ביחד. זה הקסם של וייט סיטי שבת."

וייט סיטי שבת היא עמותה ללא כוונת רווח שהוקמה לפני שבע שנים ומנוהלת על ידי מתנדבים. וייט סיטי שבת מהווה שער לחיים היהודיים בתל אביב המגלה את הרוחניות הטבועה בעיר הקדוש תל אביב ובונה קהילה יהודית חמה ומקבלת. הארגון משמש כשדכן בשביל ארוחות שבת המתאם אורחים עם מארחים כל שבוע. בנוסף, יש ארוחה קהילתית גדולה כפעם בחודש וגם בחגים. כמו כן, מתקיימת פעילות חינוכית כגון הרצאות, מניינים למתחילים ותכניות בין-קהילתיות.