ספר תורה למפוני הגוש

בסיוע המזרחי: ספר תורה חדש ייכנס היום ליישוב הקבע של מפוני גוש קטיף "בני נצרים".

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 06/10/09 00:00 יח בתשרי התשע

ספר תורה למפוני הגוש
יחצ, צילום: יחצ

אתמול (ב), במהלך ארוחת הצהרים השנתית של תנועת המזרחי העולמית, הושלמה כתיבתו של ספר תורה שישמש את יישוב הקבע של מפוני גוש קטיף - "בני נצרים".

ארבע שנים חלפו מאז פינוי גוש קטיף, אך עדיין רבים מהמפונים גרים בקראוילות ולא במבני קבע ביישובים. משפחות רבות לא זכו לקבל את כספי הפיצויים המגיעים להם ואחוז בלתי נתפס מן המפונים סובל מאבטלה קשה וממחסור. לאחרונה פורסם דוח הביניים של מבקר המדינה, לפיו "מאז הפינוי חלפו ארבע שנים, אך שיקום המפונים טרם הסתיים, ודומה שסיומו אינו נראה קרוב". הדו"ח הצביע על בעיות קריטיות בשיקום המפונים וניסה לקבוע לוח זמנים לסיומו המהיר של תהליך השיקום.

בשנים האחרונות עסקו בתנועת המזרחי העולמית בדרכי סיוע מגוונים למפוני גוש קטיף. מנכ"ל המזרחי העולמי, סולי סאקס הסביר כי התנועה בעולם הרגישה צורך להקדיש את מירב משאבי התרומות לשיקום התושבים והיישובים, "לצערנו התושבים נתקלים בבירוקרטיה ובקשיים רבים בקבלת דמי הפיצויים המגיעים להם כחוק" אמר סאקס, "אנו רואים עכשיו בדו"ח המבקר כמה צודקים המפונים בטענותיהם".


עוד שלב בדרך הארוכה ליישובי הקבע (צילום: יחצ)


תנועת המזרחי בקנדה גייסה לא פחות משניים וחצי מיליון דולר לטובת שיקום ובנייה מחודשת של יישובי גוש קטיף: הקמת ישיבה, בתי ספר ושיקום התושבים. לאחרונה החלו בסניפי התנועה לגייס כספים לטובת בית הכנסת הראשון שייבנה בחלוצה.

ספר התורה נכתב בשנה האחרונה על ידי אחד מתושבי יבול, אשר קיבל משכורת שנתית מסודרת הממומנת על ידי תנועת המזרחי העולמית. "היה חשוב לנו שדווקא אחד מאנשי הגוש יכתבו את הספר", ציין סאקס ונימק "כך סייענו לעוד מפונה במציאת עבודה".

האם העזרה למפונים מתנהלת שוב דרך ארגונים פרטיים ללא עזרה ממשלתית?

"הממשלה נכשלה פה כישלון מוחלט" אמר לכיפה סאקס. "פינו את התושבים באכזריות וזרקו אותם מבלי לטפל בהם. אנחנו עוזרים למי שבמצוקה, כי הכספים שהממשלה השקיעה בשיקום הם ממש כלום. כבר אחרי הפינוי התחילה שנת הלימודים ואף אחד לא חשב על זה שלכל התלמידים אין ילקוטים כי הם עדיין במכולות אז אנחנו שלחנו 1600 ילקוטים. וכך גם בסוכות שלחנו סוכות. אנחנו בקשר אישי איתם והיום נשמח ונשיר עם הספר תורה".

היום (ג) בשעה 15:30 בצהריים, יתקיים טקס הכנסת ספר תורה, בהשתתפות קרוב לאלף משתתפים מרחבי הארץ והעולם ביישוב בני נצרים שבחולות חלוצה.

"ארבעת המינים בחג הסוכות מייצגים את כלל עם ישראל, ואם מוציאים פרט אחד, הכלל לא יהיה מושלם, על כן חייבים את כל הגורמים בכדי ליצור אחדות." אמר אתמול השר הרשקוביץ בעת סיום כתיבת הספר. בדבריו התייחס גם למארגני האירוע והוסיף: "חברי תנועת המזרחי העולמית פועלים ימים כלילות בהעלאת עולים ארצה וחיזוק הקשר בין ישראל לתפוצות - זו תרומתה לעם ישראל, וללא תרומה זו, עם ישראל היה נראה אחרת".