נפטר חתן פרס ישראל פרופסור ראובן פוירשטיין

חתן פרס ישראל ויקיר העיר ירושלים פרופסור ראובן פויירשטיין נפטר בגיל 93. בעבר ייסד וניהל את מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה. הקדיש את חייו לאוכלוסיות חלשות בחברה ועל כך זכה בפרס ישראל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/04/14 20:19 כט בניסן התשעד

נפטר חתן פרס ישראל פרופסור ראובן פוירשטיין
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

חתן פרס ישראל ויקיר ירושלים פרופסור ראובן פוירשטיין נפטר בגיל 93. פוירשטיין הקדיש את חייו לאוכלוסיות חלשות בחברה ועל כך קיבל את פרס ישראל למדעי החברה לשנת 1992 וכן את פרס יקיר ירושלים באותה השנה.

פרופסור ראובן פוירשטיין נולד ב-1921 בבוקרשט שברומניה והוכשר בה להוראה. ב-1944 עלה לישראל ובמהלך השנה לאחר מכן הוכשר בסמינר למורים בירושלים. עד לקום המדינה עבד פוירשטיין כמורה לחינוך מיוחד בכפרי נוער בארץ ועבד עם ילדים ניצולי שואה.

במהלך השנים שימש כראש מערך ההדרכה והפסיכולוגיה של עליית הנוער וכן שימש בתפקיד דומה במוסדות של הסוכנות היהודית. בצד עיסוקיו בסוכנות היהודית, הוא ייסד בשנת 1965 מכון מחקר, במשותף עם ויצו וארגון הדסה. בשנת 1970 הוא השלים בסורבון דוקטורט בפסיכולוגיה התפתחותית. עיקר מחקריו נערכו בקרב ניצולי שואה, עולים חדשים וילדים עם לקות קוגניטיבית כגון אוטיסטים. משנת 1992 החל המוסד להיקרא על שמו ולהתרכז באופן רשמי בעבודה על פי תורתו.

פוירשטיין ייסד שיטת הוראה שנחקרה רבות. לבד מהספרים והמחקרים שלו ושל עמיתיו על אודותיה, התפרסמו עליה עשרות ספרים של חוקרים שאינם תלויים בו. תוכניות החינוך המיוחד בישראל מושפעות מאוד משיטתו של פוירשטיין ותכניה נלמדים בארץ בחוגי ההוראה לחינוך מיוחד.

פוירשטיין שימש כחבר כבוד בארגונים מקצועיים ברחבי העולם. כמו כן הוא שימש כפרופסור לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטת אוניברסיטת ואנדרבילט בטנסי. ב-2008 הוקם ברואנדה כפר לנוער בו מקבלים כ-500 החניכים השכלה בשיטתו. מימון הכפר, בו משתקמים בין השאר ניצולי רצח העם ברואנדה, הושג מארגונים יהודים כגון הג'וינט.

במכון המחקר שהקים ב-1965 ונקרא החל מ-1992 בשם "מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה", פותחו על ידו שיטות התערבות בחינוך. השיטות מיועדות לחינוך מיוחד כמו גם לשיפור החינוך לאוכלוסייה הכללית במסגרת החינוך הפורמלי ובמסגרות אחרות. שיטתו מיושמת, למשל, בקורסים להוראת אסטרטגיות למידה לסטודנטים ובמיזם "אמיר" בצה"ל.

במרכז פוירשטיין מועסקים כ-150 איש ומטופלים בו ילדים ואנשים מחוננים ובעלי צרכים מיוחדים. בין השאר מטופלים במכון נכי תנועה וחישה, לקויי למידה, אוטיסטים, נפגעיחבלה מוחית, בעלי לקות שכלית וקשישים. מטרתן העיקרית של כלל התוכניות, אשר נלמדות על ידי צוותים טיפוליים מרחבי העולם, היא בגישור על פערים קוגניטיביים. חוברות ההדרכה של המכון תורגמו לכעשרים שפות והודפסו גם בברייל.

ב-2006 נפטרה אישתו, ברטה ולשניים ארבעה ילדים. בין ילדיו יו"ר עמית ארגון רבני צהר הרב רפי פוירשטיין.

מארגון צהר נמסר כי הם אבלים ודואבים את פטירתו של פרופסור פוירשטיין ובנו ימשיך את דרכו כמנהל המכון אותו הקים. ההלוויה תתקיים מחר בשעה 12:00 ממכון פוירשטיין, רחוב הנרקיס 47 ירושלים, להר המנוחות.