ניסויים בחירויות הפרט

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הצעת-חוק לקריאה ראשונה נגד ניסויים בבעלי חיים. לכאורה, החוק נראה הומני, רצוי ומתבקש, אך אחרי ההתלהבות הראשונית ממנו עולה טעם מר.

חדשות כיפה מיה בודאי 19/06/07 00:00 ג בתמוז התשסז

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הצעת-חוק לקריאה ראשונה נגד ניסויים בבעלי חיים. על-פי הצעת החוק, ייאסר ייבוא מוצרי קוסמטיקה וטיפוח שבתהליך הכנתם נערכו ניסויים בבעלי-חיים.

משמעות הדבר היא כי לא יימצאו על המדפים מוצרי טיפוח רבים מאלו שנמצאים שם כעת. לכאורה, החוק נראה הומני, רצוי ומתבקש, אך אחרי ההתלהבות הראשונית ממנו עלה בפי טעם מר.

למען ההגינות אספר שאני משתדלת להקפיד לרכוש רק מוצרים הנושאים תווית המעידה שלא נעשו בהם ניסויים בבעלי-חיים. בעיניי, יש חשיבות לניסויים לצורך קידום הרפואה, אך אין שום סיבה או תירוץ מוסריים לערוך ניסויים בבעלי-חיים לצורך קידום השמפו.

אינני רוכשת מוצרים שלא נושאים את התווית משתי סיבות: המחשבה שסבון הידיים, למשל, בו אני משתמשת טופטף לעיני עכברים רק כדי לבדוק האם הוא צורב מזעזעת אותי. בנוסף, אני חושבת שיש להתנהגות הצרכנית השפעה על היצרנים והיבואנים. אמנם קשה לי לדמיין את מנכ"ל מפעל מוצרי הטיפוח בלונדון קורא את דו"חות הסופר-פארם הישראלי ומקמט את גבותיו נוכח היעדרי מרשימת לקוחותיו, אך אם יתרבו האנשים הנוהגים כמוני, נוכל להשפיע, גם אם לאט ובקטן. כמובן שאשמח מאוד לו ינהגו כמוני צרכנים רבים, אך אין לי עניין לכפות את ה(סמי) אידיאולוגיה שלי בכוח.

אמנם החוק, אם יתקבל, יעזור להעלות את הרמה המוסרית במדינה, אך לדעתי היא תעלה באופן מלאכותי בלבד. קשה לי להאמין שהאזרח הפשוט, (אותו אחד שלא קורא את עמוד עשרים ושמונה בעיתון), שלא ימצא את משחת השיניים הרגילה שלו בסופר יידע מדוע היא נעדרת משם וירגיש גאווה אנושית על-כך. אם רוצה הממשלה לעורר את האזרחים לרגישות כלפי בעלי החיים, דבר מבורך בעיניי, ניתן לערוך קמפיין, לעורר את דעת הקהל, לפרסם תשדירים בקול-ישראל. חוקים מסוג זה צריכים להגיע מלמטה למעלה, מדרישה אזרחית כלפי השלטון, ולא בכפייה.

מהצעת החוק הזו עולה ריח חריף של התערבות שלטונית גוברת בחיי היומיום של נו. חוקים המתערבים כך בהחלטות האישיות עלולים להיות מסוכנים לחירויות הפרט. יש להבין שהצעת החוק למעשה מעודדת התערבות בחיי הפרט עד רמת המקלחת. כדאי לחשוב קדימה לאן מהלכים כאלו יובילו (מה השלב הבא, טלסקרין מעל הכיור?). אולי אני מגזימה, אבל כדאי לזכור מה יש להיסטוריה לומר על מקרים כאלו.

אין ספק שהמחשבה שעומדת מאחורי ההצעה מבורכת. ברור שוועדת החינוך שואפת לערכים גבוהים במדינה. אך כדי לפעמים כדי לקדם ערכים יש צורך בערכים, ולא בחוקים.