נטיעות? לא בבני עקיבא

הורים שילדיהם יצאו לנטיעות של תנועת הנוער זעמו כשהתברר להם שהנטיעות הם למעשה טיולים בלבד. "אם היינו יודעים מראש היינו עושים נטיעות בבית". בני עקיבא בתגובה: "קק"ל לא מאשרת נטיעות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/01/14 12:18 יט בשבט התשעד

נטיעות? לא בבני עקיבא
alexindigo-cc-by, צילום: alexindigo-cc-by

בתור ילדים כל אחד מאיתנו היה יוצא בט"ו בשבט ונוטע עץ. רבים מהילדים זוכרים בילדותם כיצד היו מבקרים את העץ ומשקים אותו, אך מתברר שבשנים האחרונות הנטיעות נעלמו מהעין לטובת טיולים בלבד, דבר שההורים כלל לא היו מודעים אליו.

"הבנות שלי מאוד נהנו בשבוע שעבר ביום הנטיעות", מספרת חגית, אם לשתיים מאחת הקהילות הדתיות הגדולות במרכז. "שאלתי אותן אם הן נטעו והן ענו 'מה פתאום'".

לחגית הנזעמת ולהורים נוספים התברר כי ה'נטיעות' בבני עקיבא, עליהם הם משלמים כסף רב, הפכו בשנים האחרונות לטיולים בלבד בהוראת הקרן הקיימת לישראל. מסתבר כי בעקבות בעיות כלכליות של הארגון והעובדה שהילדים אינם יודעים לנטוע את העצים, יצאה הוראה שלא לבצע נטיעות אלא טיולים ברוח הטבע ונטיעות. הבעיה הגדולה היא שההורים לא ידעו על ההוראה כלל והמשיכו לשלוח את ילדיהם לנטיעות שאינן קיימות.

"אומנם המטרה היא אהבת הארץ אבל יש כאן פספוס. אם היינו יודעים מראש היינו עושים נטיעות בבית", אומרת חגית ומבהירה כי הבעיה היא לא רק קק"ל אלא העבודה שבבני עקיבא בחרו להצניע את העניין. "העלות של טיול ט"ו בשבט גבוהה מאוד ואנחנו בעד המיזם, אבל תהיו כנים", היא פונה לתנועת הנוער. "אם אומרים נטיעות אז שיהיו נטיעות, אם אין, לפחות שיגידו מראש. אל תתנו להם צ'ופרים בדמות מעדר אבל תוותרו על הדבר האמיתי".

בשיחה עם 'כיפה מאשימים ההורים כי בני עקיבא הצניעו את השינוי בנהלים: "אנחנו בטוחים שהם לא סיפרו לנו על המצב מראש כי היו נכנסים בהם חזק", הם אומרים. "אנחנו לא מרגישים מרומים אבל הם לא נתנו לנו את כל האינפורמציה הנכונה. אנחנו סומכים עליהם ומקווים שהם יסמכו עלינו".

"מחוז דן קנו שתילים באופן עצמאי וכל עשר בנות שתלו עץ", מספרת חגית. "כנראה שהיו יחידי סגולה שהתאפשר להם לשתול. נשמח אם קק"ל ירימו את הנושא, לא חסר להם תקציב ואין בעיה לשים מדריך כך שכל שבט ישתול עץ אחד עם הדרכה. בתור ילדים היינו הולכים לבקר את העץ שלנו וחבל שהתופעה הזו נעלמה".

מתנועת הנוער בני עקיבא נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות, בגלל מדיניות קרן קיימת לישראל אין נטיעות המוניות ולכן הקפדנו לא לפרסם את עניין הנטיעות בפרסומים לקראת הטיול. יחד עם זאת, ברבים מהטיולים השתתפו החניכים בנטיעות המקומיות ואנו שמחים לבשר כי 12,000 שתילים חדשים ניטעו ברחבי הארץ על ידי חניכי התנועה".