"מתנהלת מערכה על אופי היהדות והציבור לא יודע מה קורה"

אנשי אתר האינטרנט 'עין פקוחה' מנסים לשמור על האינטרסים של הציונות הדתית השמרנית בזירה הפוליטית. "כל החוקים הם בדיוק לפי הכתוב באתר 'נאמני תורה ועבודה' והציבור הדתי נסחב אחריהם. הציבור לא מבין על מה הרבנים צועקים"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 03/04/14 19:58 ג בניסן התשעד

"מתנהלת מערכה על אופי היהדות והציבור לא יודע מה קורה"
עין פקוחה, צילום: עין פקוחה

הצעות החוק בנושא הדת והמדינה נערמות על שולחן הכנסת בזו אחר זו. אחדות מהן אף ביוזמת אנשי הציונות הדתית הליברלית שמצליחים לאתגר את המחלוקת בתוך הציונות הדתית. בעוד ארגונים דתיים ליברלים פועלים כבר שנים בזירה הפוליטית של תחומי הדת והמדינה, רק לאחרונה החלו בציונות הדתית השמרנית לתת מענה לתופעה. אחת התשובות למתקפת חוקי הדת והמדינה הוא האתר החדש - 'עין פקוחה' - שמבקש לפקוח את העיניים למי שלא באמת מבין את הסכנה שמאחורי חוק הגיור או הפונדקאות.

'עין פקוחה' הוא אתר חדש שנוסד לפני ארבעה חודשים ביוזמתם של פעילים שהחליטו לעורר את הציונות השמרנית מהתרדמת. "הצעת חוק של עדי קול להטבות מס לחד מיניים הביאה בנו תחושה ראשונית שיש מאבק רציני על הדת ומדינה והייתה לנו תחושה שבצד הדתי יש גמגום בתחום וצריך להציג עמדה ברורה ולשדר מסר שיוכל להתקבל בציבור הדתי כולו", מסביר עודד איתם מנהל האתר וראש צוות המתנדבים.

עם העבודה על האתר גילו אנשיו כי המלחמה הקשה באמת אינה מחוץ לציונות הדתית אלא דווקא בתוכה, "גילנו שאנחנו נמצאים בהתקפה מכיוון אחר לחלוטין, כשכל מערכת החוקים מגיעה מהכיוון השני. הרושם הראשוני היה שכל נושא הרבנות הראשית הוא משני והמתח שם היה רק בגלל הבחירות, וגילנו שטעינו, שעיקר המערכה עברה לרבנות ודרך שם מנסים לבצע שינוי משמעותי בכל התחומים.

"מבחינתנו הרבנות הראשית עם כל הכשלים זו אמירה של אחדות, זו אמירה אמיתית שמדינת היהודים מזדהה עם התורה וזה החייץ המשמעותי ביותר בפני חדירת הרפורמים, ולכן חשוב לשמור עליה. זה הכניס אותנו לעמדה מסובכת כי זו התמודדות בתוך הציבור הדתי לאומי שלנו, וזה הרבה יותר קשה להציג אמירה מבלי לדרוך על אף אחד", מספר עודד.

הגולשים ב'עין פקוחה' לא יכולים לפספס את העובדה שמדובר על אתר שמרני שמציג את הכשלים החבויים בהצעות החוק החדשות, שחלקן נתמכות על ידי הציונות הדתית הליברלית. הפעילים המתנדבים באתר לוקחים הצעת חוק, לומדים אותה, פונים לגורמים משפטיים ופוליטיים כדי לחשוף את ההשלכות שעלולות להיגרם בעקבותיה. לאחר ניתוח מפרסמים הפעילים באתר את ניתוחם להצעת חוק.

"נתקלנו לא אחת שח"כים שחתומים על חוק לא יודעים מה נמצא בחוק עצמו. הם קוראים כותרת ורצים עם זה, ובסוף מביאים מוצר מאוד בעייתי", אומר אלעד פעיל בצוות. "אנחנו חותרים להיות גוף מקצועי ולא פוליטי שייתן עמדה תורנית בתחומי דת ומדינה. כמו שיש בצד השני גופים כאלה, כך צריך גם מהצד שלנו, בלי לפחד, להגיד אמירה ברורה".

"האתגר הוא לא רק עבורנו", מוסיף אלעד. "אם אני אומר מה כתוב בחוק שרבני צהר מובילים, זה אתגר לרבני הארגון, שיסבירו למה הם רוצים את החוק. כך הדיון הופך לרציני ומקצועי הרבה יותר".

"היום כשאני מדבר עם חברים שלי הם שמעו שיש איזו בעיה עם חוק הגיור למשל אבל אין להם מושג במה מדובר. האמת שעד שלא בדקתי גם אני לא ידעתי וכשפניתי ללא מעט רבנים גיליתי שגם הם לא יודעים, מתנהלת מערכה והציבור לא יודע מה קורה, אין נתונים ואין לציבור ידע", הוא מוסיף.

'עין פקוחה' עובדים בשיתוף פעולה עם גופים כמו 'פורום חותם' וגופים שמרניים נוספים שקיימים בשטח "אנחנו רואים בשיתוף פעולה דבר הכרחי ורוצים להגיש לציבור ידע ושהוא יחליט מה דעתו על כך, יש לנו אמון בציבור הדתי לאומי" אומר איתם.

לפעילים של האתר יש ביקורת חדה כלפי הציונות הדתית הליברלית אך גם ביקורת מרומזת כלפי הציונות הדתית השמרנית ורבניה שלדעתם נרדמו על המשמר, "יש לנו תחושה שהציבור הדתי התורני נמצא בלי כוחות פעילים הנהגתיים, בלי שום כוח פעיל שמזיז משהו" מסביר איתם "בשנה האחרונה מאז עליית הבית היהודי יש חולשה בשדר של הציונות הדתית שרוצה מדינה יהודית, שזה לא רק יהודים שגרים בה אלא שהיהדות בה משמעותית - שהערכים שלה זה ערכים יהודיים עם חוקים יהודיים. גורמים תורניים שמחזיקים בעמדה הזאת מגלים חולשה".

אתה אומר שהציונות הדתית השמרנית נחלשה או נמצאת בתרדמת. לאחרונה אנחנו דווקא רואים התארגנויות וכנסי רבנים שמרנים שמוחים נגד הציונות הדתית הליברלית, נגד בנט ונגד חוקי הדת והמדינה החדשים.

"יש כנסי רבנים אבל אין כוח פעיל, אין חיבור לשטח. אין כוח פעיל בציבור הדתי-תורני שמביע את דעתו, חוץ מרבנים שמדברים. כנסי רבנים זה לא דרך פעולה מספקת, זו לא פעילות, זו מחאה. אני אומר את זה בכאב. אז יש חברי כנסת שהם קצת מפחדים ממך ואתה מאזן אותם אבל אתה לא יכול להוביל אותם באמת, אתה לא מוביל אמירה ויש לציבור התורני הרבה מה לומר.

"הציונות הדתית נושאת חזון גדול ואמיתי, יש בה כוחות חיוביים לעם ישראל ויש לציבור הזה אמירה מאוד מיוחדת של עם ישראל וארץ ישראל ותורת ישראל, של החזרה לארץ ישראל אחרי 2000 שנה שאין ציבור אחר שמסוגל לומר. המצב הוא שכל החוקים הם בדיוק לפי הכתוב באתר 'נאמני תורה ועבודה' והציבור הדתי נסחב אחריהם. ויותר מכך, הציבור לא מבין על מה הרבנים צועקים.

"יש מי שמסביר לציבור מדוע הרבנים מתנגדים לחוק הגיור ? אתה יכול לצעוק אבל זה לא משנה דבר אם אי אפשר להבין את הצעקה. מי שאתך יגיב 'נכון' ומי שנגד אומר 'הם עוד פעם צועקים'. אין אמירה ברורה שאפשר לדון בה וזה מאוד מפריע לי. לכן האתר לא תחת שם של רב, אנחנו רוצים לשדר בשפה מובנת מה דעתנו ומה הבעיות. ואנחנו מקוים שעוד אנשים יצטרפו ויפעלו".

ומה הלאה?

"אנחנו לפעמים עוקצניים מדי, אבל אנחנו משתדלים להשתפר ולהיות יותר עניינים וכמובן להפוך את התכנים ליותר מקצועיים וידידותיים".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il