משרד האוצר והמשרד לשירותי דת מנהלים מגעים לביטול בדיקת כשרות למזון מיובא

נבדקת אפשרות כי הרבנות הראשית תסכים לקבל כשרויות מחו"ל ללא דרישה לכשרות ישראלית. כיום מוצר המגיע מחו"ל מחויב בכשרות ישראלית. ברבנות טוענים "צריך להגן על הישראלים מפני נוכלים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 27/04/14 10:28 כז בניסן התשעד

משרד האוצר והמשרד לשירותי דת מנהלים מגעים לביטול בדיקת כשרות למזון מיובא
cwbuecheler-cc-by, צילום: cwbuecheler-cc-by

משרד האוצר מנהל מגעים עם סגן השר לשירותי דן הרב אלי בן דהן בניסיון להגיע להסכמה על הקלת הדרישות לגבי ייבוא מזון כשר לישראל, כך מתפרסם הבוקר (א') בדה מרקר.

כיום, הרבנות הראשית אינה מקבלת את ההכשרים של רבנים בחו"ל ודורשת כי הכשרות תיבדק ותקבל חותמת כשרות ישראלית. על פי הטענה מדובר בדבר אשר מהווה חסם סחר משמעותי לייבוא מזון זול. משרד האוצר בודקת את האפשרות כי הרבנות הראשית תסכים לקבל כשרות מחו"ל ולא תוסיף את הדרישה לאישור כשרות ישראלי - היינו חותמת של הרבנות הראשית על המוצר.

ברבנות הראשית תוקפים את המגעים וטוענים כי אישור הרבנות הראשית מהווה חסם לזיופי כשרות ואין דבר בטענות כי מדובר בחסם לייבוא מזון זול בארץ. "לכשרות אין השפעה על יוקר המחיה מכיוון שאין תשלום אגרה על קבלת הכשרות על מוצר כשר, זאת למרות שעל פי חוק מותר לגבות כסף על השירות", לדבריהם "גם בחו"ל, כמו בארץ, יש עברייני כשרות וצריך שיהיה מי שיגן על הישראלים מפני נוכלים שיודעים לעצב סמל יפה".

ברבנות מוסיפים וטוענים כי "לצד הידידות ארוכת השנים בין הרבנות לOU, ישנה גם מחלוקת הלכתית מכובדת בעניין חלב נכרי. לרבנות הראשית יש זכות לעמדה הלכתית עצמאית". את הטענה לפיה עלות הייבוא גבוהה משמעותית בעקבות שליחת משגיחים לחו"ל על מנת לבדוק כל מוצר ומוצר, אומרים ברבנות כי "אנחנו לא שולחים אנשים לחו"ל. מדובר בהצגה לא נכונה של העובדות".

בשנים האחרונות מנסים במשרד האוצר לפתוח את שוק הגבינות על ידי ייבוא גבינות מחו"ל, אך כאמור מדובר בנושא סבוך מכיוון שכדי לקבל כשרות יש לשלוח משגיחים לחו"ל מכיוון שיש בנושא ניסיונות למעשי נוכלות ורמיה וכן מכיוון שיש בנושא גם היבט של חלב נוכרי. ברבנות מנגד טוענים כי ברוב מוחלט של המקרים אין שום צורך לשלוח משגיח לחו"ל אלא ניתן לקבל אישור ממשגיח מוכר בחו"ל, ולאחר מכן לאשר את המוצרים באופן פרסונלי.