משקיעים בהכשר הבד"צ

גוף חדש בשם "ועד הפיקוח להשקעות ופיננסיים" יעניק הכשר של בד"צ העדה החרדית להשקעות כלכליות

חדשות כיפה יאיר פלדמן 03/04/08 00:00 כז באדר ב'

בד"ץ העדה החרדית ירושלים הכריז היום על הקמת גוף פיקוח חדש, גוף שייתן כשרות לתחומי כספיים ופיננסיים. הגוף חדש שיקרא "ועד הפיקוח להשקעות ופיננסיים", אמור לתת מענה לרצון של אנשים מהציבור החרדי להשקיע כספים באופן בו הם יהיו בטוחים כי הם אינם עוברים על איסורי התורה. בראש ועד הפיקוח יעמוד הגאון רבי יעקב בלוי שליט"א מרבני הבד"צ של העדה החרדית ומראשי ועד הכשרות.


"מה שקרה הוא שתקנות הפנסיה החדשות ומבנה שוק ההון, החדש נתנו את האות לחיפוש אחר גוף שיתן הכשר לנושא ההשקעות", אומר ר חנוך הירשוביץ, מסוכני הביטוח הותיקים בשוק החרדי, האחראי על הקשר בין חברות הביטוח וההשקעות לבד"צ, "חוק הפנסיה החדש מחייב כל מעסיק חייב לפתוח קופת פנסיה לכל עובד, קרנות הפנסיה מתעסקות כולם בשוק ההון, וזה אומר שכולם במשחק. כיום, חברות משקיעות בעסקאות רכישה ישירה ובבעלות מלאה, כך גם נעשות עסקאות בחו"ל כאשר לא ידוע האם מעורבים בהם יהודים ואז יש בעיות ריבית, חילול שבת ועוד", מסביר ר הירשוביץ.


"בבד"צ טוענים כי כבר שנים שמופנות פניות ובקשות רבות לרבני הבד"צ להיכנס לתחום הכלכלי ולהורות הוראה לציבור על בעיות רבות הקשורות לתחום", מוסיף שוקי בטיסט, מנהל משרד הפרסום תובנות למגזר החרדי המשמש גם הוא כיועץ בתחום לבד"צ. "בחודשים האחרונים יצא לי ללוות ישיבות עם רוב חברות ההשקעה והביטוח במשק שמחפשות פתרון לבעיות ההלכתיות של שומרי המצוות. כל החברות מבינות שיש בעיה והם נמצאות במו"מ כזה או אחר ומחפשות פתרון".


בטיסט מספר כי עמד נדהם עם רבני הבד"צ בפיתחה של פגישה עם אחת החברות הביטוח המובילות, "בחדר פנימה התעכבה פגישה קודמת, ופתאם התברר שחברת הביטוח עוסקת בסיום של חוזה על רכישת מבשלות שיכר בחו"ל, והמדובר ברכישה ישירה - לא מניות, לא זכויות מיעוט. כך, חברות ביטוח והשקעות בכסף של יהודים, עשויות להפוך להיות בעלים על ייצור חמץ בפסח, וגם אם הם יהיו עירניים ויסדרו מכירת חמץ כדין - איזה מכירת חמץ מועילה על מפעל שממשיך לעבוד ולייצר חמץ במהלך חג הפסח?".


לדברי אנשי הועד, לאחר עבודת לימוד וקבלת חוות דעת מקצועיות, רבני הבד"צ גיבשו באחרונה את כללי הדרישות מהחברות השונות ואת המנגנון הפיקוח שהם דורשים להפעיל, שיתבסס על שלוש נקודות מרכזיות: קביעת כללים ברורים ללא פשרות וחששות, עריכת הסכמים מחייבים ופיקוח צמוד לאורך כל הזמן ולא רק בסופי שנה. "לא מספיק לנו לדעת מה יש ומה אין בסוף שנה", אומרים בועד, "הבד"צ דורש שלאורך כל השנה לא יעשו קניות ומכירות ומעורבות בעיסקאות אסורות, ולכן נדרוש המצאת דוחו"ת באופן קבוע ושיטתי בכל עת ובכל שעה".


יש לציין כי הכשר הבד"צ יצטרף לגופים נוספים העוסקים בהשקעות כשרות לציבור הדתי, כגון "הילת שוהם" ומערך הכשרות של הרב אריה דביר הנחשב מקורב לחצרו של הרב אלישיב.