משה שילת: לא רוצה לכפות חסידות על אף אחד

בראיון ראשון אי פעם מספר נציג הציונות הדתית בחב"ד, משה שילת, על חג הגאולה ועל החיבור של החסידות לדתיים הלאומיים. "הרבי הוא המנהיג של כלל ישראל"

חדשות כיפה יוסף ארנפלד, כיפה 10/12/14 18:18 יח בכסלו התשעה

משה שילת: לא רוצה לכפות חסידות על אף אחד
דוברות, צילום: דוברות

נדמה שבשנים האחרונות הפך יום י"ט בכסלו להיות חלק בלתי נפרד מלוח החגים של הציבור הדתי לאומי. ההתוועדות הגדולה בבנייני האומה המיועדת בעיקר לצעירי המגזר, צוברת תאוצה משנה לשנה וציבור המשתתפים בה הולך וגדל.

מי שעומד מאחורי ההתוועדות בפרט ומאחורי הפעילות בכלל, הוא משה שילת (38) נשוי + 7 תושב כפר חב"ד. בימים אלו מאתגר היה לתפוס אותו שכן הוא עסוק עד השעות הקטנות של הלילה בסגירת הפרטים האחרונים של האירוע הגדול.

"י"ט כסלו הוא היום בו, רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל התניא ומייסד חסידות חב"ד יצא ממאסר בכלא הרוסי”, מסביר לבקשתי שילת מהו בכלל י”ט כסלו ומדוע יום זה משמעותי כל כך לחסידות חב”ד. "המאסר היה בתחילת תקופת החסידות ועם קשר ישיר לזה שכך שהוא הפיץ חסידות. הוא היה 'נציג'של תנועת החסידות בישיבה בכלא, והמטרה הייתה לסבול על ההפצה ואז לצאת מהכלא ולהגביר אותה", הוא מסביר.

הכל טוב ויפה, אבל איך זה נוגע לכל אחד, במיוחד לציבור הדתי לאומי?

"החסידות רלוונטית ונוגעת היום יותר מאי פעם,היא הכוח להתמודד בהתלהבות מול עוצמות היצר הרע שפורץ גבולות, היא נותנת מענה שכלי ורגשי לבדידות ולבעיות בעבודת ה' וכן מוסיפה אור וחיות למי שמרגיש שכן טוב לו בעבודת ה'".

הציבור לא רואה את זה כאיום על ההשקפה שלו?

"מי שלומד חסידות יודע ומרגיש כמה אמת יש באימרה של גדולי החסידות שהיא לא'מפלגה'ושהיא שייכת לכולם. החסידות מוסיפה קומה בקשר של כל יהודי לקב"ה ומאירה כל 'השקפה'. בשנים הראשונות היו רבנים בציבור הדתי לאומי ש'חשדו'בנו שיש לנו מטרה להעביר בחורים לחב"ד. היום כשכולם רואים שזה ממש לא הקטע אלא עצם החשיפה לתורת החסידות ודרכיה - אנחנו כמעט לא שומעים על התנגדות משום סוג".

ובכל זאת, לרוב הדתיים יש השקפה אחרת בנושא

"מניסיון, חב"ד לא 'שורפת'. היא מרוממת ומעדנת. היא לא קיצונית,היא מכניסה אור.אפשר להשתמש בבית בלי אור אבל עם אור פשוט הרבה יותר נעים, באותו הבית. אין צורך לעבור דירה. כל העולם הוא הדירה של ה'.כל השיח התקשורתי של הבדלים בין גושים בין הדתיים בעייני הוא פשה. וגם לגופו של עניין הוא פשוט לא קיים ולרוב הדתיים והחרדים נמאס מזה או שימאס בקרוב".

(האדמו"ר הזקן)

לא הרבה יודעים, אבל משה שילת עצמו גדל בבית דתי-לאומי. אביו הוא הרב יצחק שילת, ממייסדי ישיבת ברכת משה במעלה אדומים. כנער מתבגר הוא נחשף לחסידות חב"ד ומאז מצא שם את מקומו. "ברמה האישית נמשכתי לחב"ד ולרבי מלובביץ' ברמה כזו שהביאה אותי לעבור לקהילת חב"ד. אני לא יודע זה אם מתאים לכל אחד, בטוח שבשביל לחיות לפי החסידות לא צריך להיות שייך לקהילה כזו או אחרת, זו באמת בחירה אישית", הוא מנמק. "אנשים מרגישים שזה עושה להם טוב. שלחסידות יש הרבה מה למכור בלי כפיה ובלי רצון לשנות שום דבר לא מהצורה החיצונית שלו ולא מהאופי והסגנון הפנימי של כל אדם מכל בית מדרש שממנו הוא בא".

איך ההורים שלך הגיבו למעבר שלך לחב"ד?

"הורי הגדולים והחשובים גידלו אותי על ברכי "מרכז הרב" ואני שמח בכך, זו חממה מדהימה. הם קיבלו בהבנה ובהמשך אפילו בהזדהות את המעבר של לחב"ד. האי נוחות של ההתחלה התחלפה בשמחה עם מה שאני עושה. גם ההיכרות שלהם עם הרבי מלובביץ' זצ"ל, דרך הדברים שהראתי וסיפרתי להם, נתנו להם את התחושה שהרבי הוא מנהיג של כלל ישראל שמי שמתקרב אליו לא נכנס לתוך 'חוג'וקהילה מצומצמת”.

אתה מרגיש שיש כיום התנגדות מצד ההורים, שילדיהם יפתחו לעולם החסידות?

"לא מאמין שיש כזה מושג היום של הורים שמפריע להם שהילד שלהם התקרב לחסידות, זה כבר ממש להוציא דברים מהבוידם המאובק.אסור גם לשכוח שאנחנו בדור שכל מי שיש לו משפחה גדולה וכל הילדים יראי שמים זה כבר ברכה גדולה אז באמת אין זמן לפריבילגיות על דקויות. אפילו שבאמת החסידות זה יסוד ולא דקויות", הוא אומר בחיוך.

בנוסף לארגון ההתוועדות הגדולה בבנייני האומה, משמש ביום יום שילת כראש תנועת 'תורת חב"ד לבני הישיבות', בעזרתו הוא פועל רבות על מנת להחדיר את תורת החסידות לציבור הדתי לאומי. לדבריו, תורת החסידות בהחלט רלוונטית גם לציונות הדתית.

"בעולםהיהדות יש שתי גישות, אחת של בריחה ויציאה מהעולם ואחת של 'יישור קו' עם העולם.חב"ד בעייני היא הגישה המאוזנת של ה'דירה בתחתונים' -דהיינו:להביא את הקב"ה לתוך העולם שאותו הוא ברא על מנת להתגלות בו ולא בשביל לברוח ממנו, וכל דבר בעולם אמור להיות הביטוי שלו ולנו נשאר רק לגרד קליפות חיצוניות ולגלות את זה. הרלוונטיות של דרך חיים כזו לציבור הדתי לאומי היא ברורה, כי הם לא בגישה של בריחה מהעולם, רק שצריכים כולנו - הדתיים לאומיים החבדניקים החסידים והליטאים להיזהר לא ליישר בטעות קו עם העולם".

אתה מרגיש שהעבר שלך, עוזר להנגיש את תורת החסידות אל הציבור הזה?

"בהחלט עוזר מאוד. השפה, הסגנון ובעיקר להבין איזה טעויות לא לעשות. הכי חשוב לא להתנשא. כשאתה שייך לחוג אחד ומדבר עם מישהו מציבור שהוא לא שלך,הרבה פעמים הוא מרגיש התנשאות אפילו אם אתה לא התכוונת, אבל כשאתה מכיר את המנטליות של הציבור האחר,בקלות תוכל להימנע מטעות לא נעימה זו".

"כמויות הגברים ונשים שמעוניינים להגיע לאירוע בבנייני האומה, גרמו לנו להרחיב ולאפשר עוד ועוד אירועים, כל אחד מהם מושקע ומדוייק. אנחנו מצפים ליותר מ-35,000 במגוון האירועים וזה צפי בהחלט ריאלי", מספר שילת על האירועים הצפויים ביממה הקרובה. "אירועי י"ט כסלו תמיד משאירים על משתתפיהם טעם טוב וטעם של עוד. מעבר לאירוע עצמו, יש לזה השפעה ציבורית עצומה, היות וזה הפך לאירוע הגדול של הציבור הדתי לאומי וההשלכות של זה ברורות. כמו שאתם מתארים לעצמכם האירוע לא רווחי במיוחד, בלשון המעטה, אבל המטרה שלנו היא להגדיל תורה ולהאדירה, 'יפוצו מעיינותיך חוצה', וזה מה שמוביל אותנו", הוא מסכם.