מרד בנח"ל החרדי

לוחמי גדוד "נצח יהודה" הביעו מחאה חריפה על כך שבמהלך תעסוקה מבצעית שביצעו, סייעו בדיעבד לפינוי מאחז. "בצה"ל לא יודעים להבדיל בין משימה פוליטית לביטחונית", כתבו. דובר צה"ל: המסמך מזוייף

חדשות כיפה אורי פולק 10/08/10 00:00 ל באב התשע

מרד בנח"ל החרדי
מתוך אתר הנחל החרדי, צילום: מתוך אתר הנחל החרדי

כ-40 לוחמים מגדוד "נצח יהודה" של חטיבת כפיר ("הנח"ל החרדי"), שלחו הלילה (ג) מכתב למפקד הגדוד ולרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, בו הביעו מחאה חריפה על כך שבמהלך תעסוקה מקצועית שביצעו, סייעו בדיעבד לפינוי המאחז גבעת רונן אשר בשומרון.

בפינוי בגבעת רונן, שבוצע על-ידי כוח מג"ב, נהרסו קראון ודיר עיזים. בעקבות הפינוי התפתחו עימותים בין מתנחלי האיזור לבין פלסטינים מהכפר הסמוך, במסגרתם אף נוקבו צמיגים של כמה כלי רכב צבאיים, כחלק מפעולות "תג מחיר". חיילי גדוד "נצח יהודה" הוצבו באזור ככוח אבטחה, כשבכך סייעו לביצוע הפינוי, מבלי ידיעתם.

"אנו רואים בחומרה רבה את המקרה ומוחים בתקיפות על השימוש שנעשה בגדוד למטרת ביצוע הרס בתי יהודים בשומרון" נכתב. "פוגעים בנו ובערכינו באופן ישיר שחצני ומחפיר. צר לנו שלא משכילים בצה"ל לכבד את ערכי המסורת היהודית, ולא יודעים להבדיל בין משימה פוליטית לבין משימה ביטחונית", הוסיפו.

לטענת החיילים, מפקדיהם הטעו אותם באשר למטרת הפעילות המבצעית שקיימו באזור. לדבריהם "מדובר בפגיעה אנושה באומנם במערכת הפיקוד הצבאית שיכולה לבוא לידי ביטוי בכל המישורים השונים של ההתנהלות הצבאית בשגרה ובחרום", התנהלות שעלולה להביא חלק גדול מחיילי הגדוד לסירוב פקודה עתידי.

גדוד "נצח יהודה" הוקם על ידי צה"ל בשיתוף משרד הביטחון ובפיקוח הדוק של עמותת "רבני נצח יהודה", זאת על מנת לאפשר לחרדים שיצאו מעולם הישיבות, לשרת שירות צבאי קרבי תוך שמירה על אורח חייהם המיוחד. עם זאת, חלק גדול מהמשרתים בגדוד משתייכים למגזר הדתי-לאומי והחרדי-לאומי ואינם בהכרח על רקע חרדי.


בדובר צה"ל מכחישים כי מדובר במסמך שנכתב על-ידי החיילים. "על פי בדיקה שערך פיקוד המרכז עם החיילים התברר כי שמם שורבב למסמך שלא ברשות ושלא בסמכות ובניגוד לדעתם, למרות שביקשו עם היוודע המעשה להשמיט את שמם", נמסר לכיפה. "בצה"ל דוחים את הכתוב במסמך, חיילי גדוד נצח יהודה מבצעים את עבודתם באופן מקצועי ומשמשים כח חשוב בהתמודדויות המבצעיות בפיקוד המרכז".