מעמד בתי המשפט הצבאיים ביו"ש יועגן בחוק

אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק המבקשת להשוות את מעמד בתי הדין ביהודה ושומרון למעמדם של בתי המשפט האזרחי

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 23/12/15 16:43 יא בטבת התשעו

מעמד בתי המשפט הצבאיים ביו"ש יועגן בחוק
shutterstock, צילום: shutterstock

הצעת חוק של חברת הכנסת ענת ברקו, לעיגון מעמדם של בתי המשפט הצבאיים בישראל, אושרה היום (ד') בקריאה טרומית במליאת הכנסת. ההצעה ביקשה להשוות את מעמדם של בתי המשפט הצבאיים לבתי המשפט האזרחיים.

בתי המשפט הצבאיים של ישראל, פועלים באזור יהודה ושומרון ועיקר עיסוקם הוא בעניינים פליליים-ביטחוניים. כיום ישנו פער בין הדין הניתן בבית משפט ישראלי אזרחי לבין דין הניתן בבית משפט צבאי בנושאים פליליים זאת בשל העובדה כי מדינה ישראל טרם החלה את ריבונותה ביהודה ושומרון, ועד כה מבחינה חוקית הריבון הוא השלטון הצבאי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי ההצעה מבקשת להשוות את פסקי הדין הפליליים שניתנים על ידי ערכאת השיפוט באזור יהודה ושומרון לפסקי הדין שניתנים בשאר האזורים בישראל. "זוהי ערכאת שיפוט פלילית מכובדת, אך החקיקה הישראלית, בהקשר של דיני ראיות, חוק העונשין והמרשם הפלילי, הדירה אותה והותירה ספק בדבר תוקפם של פסקי הדין ובכלל זה גזרי הדין על ההסדרים הקיימים בה."

חברת הכנסת ברקו אמרה כי מדובר בערכאת שיפוט שעומדת בכל המבחנים של ערכאה עצמאית מקצועית ורצינית. "בתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון עומדים בכל הסטנדרטים של מערכת המשפט הישראלית. אין בהצעה כל סיפוח של בתי המשפט באיו"ש אלא הכרה בתוצרי השיפוט".

שרת המשפטים אילת שקד, הוסיפה ואמרה כי מערכת המשפט יכולה להכריע את הטרור באמצעות כוחה ביהודה ושומרון "רק לאחרונה שמענו על דברי הבלע של פרופ' מכובד שהחרים כנס כי השתתפו בו שופטים צבאיים. את הטרור מכריעים באמצעות כוחות הביטחון אבל לא חשוב מיכך באמצעות מערכת חזרה של בתי משפט צבאיים".

בהצעה תמכו 53 חברי כנסת ו - 46 התנגדו.