מעירים את הציונות הדתית

ח"כ אורי אורבך מגיע ביוזמה חדשה שמטרתה להחיות את הציונות הדתית מבחינה פוליטית ולשקם את המפלגות הדתיות.

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 12/11/09 00:00 כה בחשון התשע

מעירים את הציונות הדתית
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

המצב הפוליטי של המפלגות הדתיות, והניתוק בין המפלגות לבין הציבור גרמו לח"כ אורי אורבך להציע יוזמה חדשה: הקמת ועדת מפקד שתחזק את הקשר בין הציבור לבוחרים, והחלת שיטת פריימריז לבחירת המועמדים לכנסת.

"הכול נאמר כבר על מצבה הפוליטי של הציונות הדתית ועל הפער בין ההישגים והעוצמה של הציבור לבין הייצוג הפוליטי הדל. כולם מבינים שכך זה לא יכול להימשך. כולם מבינים שצריך לעשות משהו" כותב ח"כ אורבך לחברי סיעתו.

אורבך מציע להקים ועדת מפקד על מנת שהציבור יתפקד למפלגה. בוועדה יהיה ייצוג משמעותי לנשים וצעירים, אך לא רק בוועדה - ייצוג מוגבר לנשים וצעירים יתקיים בכל רמות הייצוג. המתפקדים יוכלו לבחור באופן ישיר את המועמדים שלהם לכנסת, וכך ההתפקדות תבטיח השפעה על הנציגים בכנסת.

מתוך התפיסה כי צריך שיהיה ארגון שדרכו הבוחרים יוכלו להביע את דעתם, מציע אורבך גם את הקמתה של מועצה זמנית. "מפלגה אינה יכולה להתקיים כראוי בלי מוסדות" הוא כותב. "יש להקים מוסד זמני שינהל את המפלגה בהיבט היומיומי וכן יכין את התשתית האידיאולוגית למוסדות הקבע. מוסד זה (המחליף את הלשכה של המפד"ל) יפעל בצורה רצופה עד הקמתם של מוסדות קבועים" בכך מנסה אורבך להשיב את הקשר שניתק בין המצביעים לנציגים בכנסת, ואת הימים בהם היו מוסדות המפד"ל חלק בלתי נפרד מהציונות הדתית, לקדמותם.

בשולי דבריו מציין ח"כ אורבך כי בציונות הדתית אין מקום לשתי מפלגות וכותב על איחוד עתידי ובניית רשימה אחת לכנסת.

"מטרת המהלך היא לבנות מפלגה עדכנית, תאבת חיים ותוססת המייצגת גם כוחות חדשים בציבור הציוני-דתי ומסורתי בישראל. צריך להסיר את שכבות האבק, לנער קצת את ההרגלים הישנים ולהעיר את היפהפיה הנרדמת - הציונות הדתית שלנו. ניתן לציבור להתפקד ולבחור, להשתתף בקבלת ההחלטות ולראות את השדה הציבורי כמקום של שינוי ותקווה. מיואשים הרי יש לנו כבר מספיק".


"אני שמח על הניסיון לשנות" אומר בתגובה לכיפה חבר במרכז המפלגה. "עם זאת, אני לא רואה איך ניתן באמת להזיז גלגלים במפלגה הנוכחית. אשמח להיות מופתע ולגלות שטעיתי, אך אני פסימי לגבי עתיד המפלגה"