מנכ"ל ישיבות ההסדר: לא סביר להקים משטרת ישיבות

איתן עוזרי מגיב בראיון ל'כיפה' על תחקיר 'המקור' אודות בני הישיבות. "עיוותו את הנתונים ויצרו מצב שווא. כל מי שמבין בעולם הישיבות יודע שהמצב מצוין. תמיד יש מה לתקן אבל התחקיר מגמתי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/02/14 00:22 כ באדר א'

מנכ"ל ישיבות ההסדר: לא סביר להקים משטרת ישיבות
יחצ, צילום: יחצ

פחות מ-12 שעות לאחר פרסום התחקיר של רביב דרוקר ורזי ברקאי ב'המקור' בערוץ 10, אמש (ד') אודות ישיבות ההסדר מגיב מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר לדברים בראיון ל'כיפה'. "ברור לחלוטין שהתחקיר היה מגמתי", הוא אומר. "הם באו עם עמדה ברורה ומצאו את מה שחיפשו. השתמשו בנתונים מעוותים ובנו תיאוריה מופרכת".

בתחקיר 'המקור' אשר שודר אמש (ד') בערוץ 10 חשפו, לכאורה, רביב דרוקר ורזי ברקאי התנהלות מתמיהה של ישיבות ההסדר. על פי התחקיר בישיבות רבות נרשמות היעדרויות משמעותיות של תלמידים המגיעים עד כדי 50% נעדרים והציגו מספר ישיבות אשר נכשלו לחלוטין בביקורות של משרד החינוך, משרד הביטחון וצה"ל. בין היתר הציגו בתחקיר מספר תלמידים, בהם עורך nrg לשעבר ועיתונאי מעריב צביקה קליין, אשר טענו כי לא למדו בישיבות והפיקוח היה רופף באופן משמעותי.

עוזרי לא מתנער מהאשמות נגד ישיבות ההסדר אך טוען כי מדובר בנתונים מגמתיים ובתמונת מצב אשר כוללת ישיבות מעטות בלבד. "מוסד ישיבות ההסדר קיים חמישים שנה. אפשר לראות אותם בכל מקום במדינת ישראל ואי אפשר ליצור תופעה כזו עם ישיבות חפיפניקיות. זה לא עובד", הוא אומר. "אין גוף או מוסד שלא צריך ביקורת וכמובן שגם ישיבות ההסדר צריכות לקבל ביקורת. בוודאי שצריך לתקן אבל מכאן ועד לקיחת מספר דברים שליליים והפיכתם לכלל הסיפור הדרך ארוכה".

"הרבה לפני התחקיר ישבו ראשי הישיבות והעלו בעיות ודרכים לפתרונם", הוא מוסיף. "אנחנו מכירים את הבעיות ולא צריכים שתחקירן יגיד לנו את הדברים. נמשיך להתמודד עם הבעיות, הם לא התחילו פה ולא מסתיימות בתחקיר".

עוזרי מפנה אצבע מאשימה כלפי דרוקר וברקאי אשר פרסמו את התחקיר דווקא בימים אלו, כאשר ועדת שקד מצביעה על נושא ישיבות ההסדר. למעשה, תחקירם פספס רק במספר שעות את ההצבעה על עתיד אורך שירותם של ישיבות ההסדר, אשר נקבע על 17 חודשים בשעות הבוקר המאוחרות של יום רביעי. על פי גורמים המעורים בעבודה על התחקיר, התוכנית מוכנה כבר מספר חודשים והראיונות נערכו לפני כמעט חצי שנה, כך שהעיתוי אכן מעורר סימני שאלה. "אין ספק שהוציאו את התחקיר דווקא בתקופה זו. מי שפרסם עכשיו את התחקיר פרסם אותה בשביל להשפיע על המהלכים בפוליטיקה ובדעת הקהל", אומר עוזרי.

נקודה נוספת אשר עלתה בכתבה אך לא זכתה לכותרות מכיוון שהדבר שיחק לידי התחקירנים היה גודלם של ישיבות ההסדר. במהלך התחקיר בדקו ב'המקור' מספר ישיבות אשר בהן אחוז הנעדרים היה גבוה. בתוך כך התגלה כי חלק מהישיבות, אשר ההיעדרות בהן עמד על קרוב ל-50% עומדות על מספר מגוחך של תלמידים כשלרוב מדובר בעשרות בודדות בלבד. עוזרי לא מסתיר כי דעתו אינה נוחה מישיבות אלו.

"אנחנו לא אוהבים את העובדה שיש ישיבות קטנות. בשנים האחרונות ניסינו להתנגד לישיבות הסדר נוספות ולצערי משרד הביטחון לא שיתף פעולה והכיר במספר ישיבות שלא המלצנו עליהם. יש מקום לעשות בדק בית ולנסות לשפר את המצב בתוך הישיבות".

בתשובה לשאלה האם בכל זאת יש מקום להעלות את מספר חודשי השירות ובכך להושיט יד לעבר הדורשים שוויון בנטל גם מישיבות ההסדר, אומר עוזרי כי הדבר אפשרי באופן עקרוני אך יחד עם זאת בסופו של דבר בני הישיבות מצביעות ברגליים לטובת המתכונת הנוכחית.

"לצערי אני לא רואה עשרות שעומדים ומחכים לישיבות הששסדר, אשר מאפשרות שירות בישיבה של שש שנים לצד שנתיים בצבא. לא בטוח שזה מתאים לכל התלמידים, מדובר במסלול ארוך. הקמנו בישיבות ההסדר את מסלול 'שילובים' שמשלבת תקופת שירות קצרה יותר בישיבה, ארבע שנים של לימוד, לצד שנתיים, 50 אחוזים, של שירות צבאי בפועל. בסופו של דבר התלמידים הולכים למקומו אליהם הם רוצים ללכת".

בהמשך הריאיון שב עוזרי ודוחה את הטענות לפיהן ישנם אחוזים גבוהים של תלמידים אשר בפועל אינם לומדים ונעדרים מהישיבות ושהישיבות אינן עושות דיין על מנת לסנן את הבעייתיים מתוכם. לדבריו "גם אם יש תופעה כזו התלמידים לא מצליחים לעמוד בלימודים בישיבה. הנתונים מוכיחים ש-1800 בחורים מתחילים את חמש שנות השירות בישיבת הסדר ורק 900 מתוכם מסיימים בפועל את התקופה. רבים עוזבים לפני החיול, רבים אחרי החיול. לא כל מי שנכנס לשערי ישיבות ההסדר גם מסיים חמש שנים במקום".

"אין ישיבה שבה לא לומדים", הוא מוסיף. "ישיבה קמה כדי שילמדו בה. הרבנים מתפרנסים מכך שהם מלמדים. יש דברים שצריך לדבר עליהם ואולי צריך לקבוע כללים אחידים לכולם. אולי להגביר את המודעות לתופעות שנוצרות מהחופש הלימודי בישיבה אבל לבוא ולומר שצריך להקים משטרת ישיבות שתבדוק כמה תלמידים לומדים בכל רגע זה לא דבר שמתקבל על הדעת", הוא תוקף.

"נתוני הביקורות האמיתיים של הצבא ומשרדי החינוך, בניגוד לתחקיר, הם נתונים מצויינים שמוכיחים שישיבות ההסדר לומדות ועובדות בסדר גמור. כל מי שמבין בעולם הישיבות ורואה את התוצאות מבין שהמצב טוב. הם לקחו נתונים לא נכונים, עיוותו אותם ויצר מצב שווא".

"בישיבות ההסדר ימשיכו ללמוד ולעסוק במשימה ברצינות גמורה, ימשיכו להתגייס לצבא ליחידות הקרביות ביותר", מתחייב עוזרי. "צריך לעשות בדק בית ולנסות לשפר הדברים בתוך הישיבות וראשי הישיבה אכן מתמודדים עם הדברים. בסופו של דבר ישיבה היא מוסד חינוכי וצריך למצוא דרכים חינוכיות כדי שהתלמידים ילמדו".

"נמשיך להשתדל להבליט את הצד הנכון והיפה של ישיבות ההסדר ואנו מקווים שהציבור יחזור להבין את הדברים בצורה הטובה ביותר", הוא מסיים. "בתחקיר ביקשו מדרוקר לבדוק את התרומה של ישיבות ההסדר ואנחנו יודעים שאפילו היום יש ראשי ערים שרבים בכדי לקבל ישיבת הסדר לעירם".