מי בכלל צריך איחוד?

הרב אמנון בזק שמע את הצעתו של כצל´ה לפתור את בעיית המסתננים בירי באש חיה - והתייאש מאחדות בין מפלגות המגזר

חדשות כיפה הרב אמנון בזק 04/01/11 00:00 כח בטבת התשעא

מי בכלל צריך איחוד?
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

ראש מפלגת האיחוד הלאומי, יעקב כ"ץ (כצלה), מצא את הפיתרון לבעיית הסתננות הפליטים למדינת ישראל. בכנס שנערך בכנסת אמר כ"ץ, שצריך "להשכיב צלפים ולהוריד עם כדור בראש את הבדווים שמובילים את השיירות... יהרגו שלושה-ארבעה בדויים שמובילים את השיירות - אין יותר שיירות!".

אלמלא הדברים נשמעו מפיו ממש, לא הייתי מאמין שכך התבטא אדם במעמדו של כ"ץ. שלוש בעיות מרכזיות יש בדברים שאמר: בראש ובראשונה, אמירה זו עומדת בניגוד מוחלט להלכה ולמוסר. כיצד ניתן להתבטא בצורה כזו ביחס לחיי אדם? האם התייעץ כצלה עם רב כלשהו לפני שהתיר בפומבי להרוג אנשים? סבורני שהתשובה לשאלה זו שלילית. קשה לי להאמין שישנו פוסק כלשהו שהיה אכן מתיר להרוג את מובילי השיירות הבדוויים, ודומני שגם רבני תורת המלך לא יעשו זאת.

מבלי לזלזל בחומרתה של בעיית המסתננים, ובאכיפה שצריכה להיות ביחס למובילי שיירות המסתננים, הרי שלא מדובר בעבירה שעונשה מוות, לא מבחינה הלכתית ולא מבחינה מוסרית. אם אכן אני טועה, מן הראוי שכצלה יפרסם מי הוא הרב שפסק לו כך, ושיעמוד אותו רב מאחורי אותו הפסק. אולם אם אכן אין רב כזה, הרי שקשה להאמין כיצד מנהיג מפלגה דתית-לאומית יכול להתבטא בצורה כה נחרצת בענייני הלכתיים חמורים, בלי לקבל גיבוי הלכתי רציני לדבריו.

שנית, אמירה זו בעייתית מבחינת הסגנון האלים והתוקפני שהיא משדרת. אם כך מתבטא מנהיג ציבור, כיצד יתבטאו או יתנהגו האנשים שבחרו בו? בחברה אלימה כמו המציאות המצערת של החברה הישראלית בימינו, ביטויים מסוג זה רק משדרים רף נמוך עוד יותר של אלימות. אין ספק, שכצלה יכול לרכוש לעצמו תומכים בודדים בהתבטאות זו, שיאמרו "איזה תותח!", "גבר גבר" וכד. אולם אדם בתפקיד כה חשוב בעולם הציונות הדתית, חייב לרסן את התבטאויותיו, ולחשוב היטב על ההשלכות שדברים בוטים שיאמר עלולים לגרום.

ולבסוף, דברים אלו מצטרפים למסכת הולכת ומתרחבת של חילול שם שמים, שאנו עדים לה בתקופה האחרונה. מנהיג מפלגה דתית מצטייר - ובצדק - כנושא דברה של התורה וההלכה, ושוב נוצר רושם שהתורה היא מיליטנטית, תוקפנית וחסרת רגישות לחיי אדם. דומה, שהכרזה כגון זו מבטאת למעשה ייאוש מניסיונות הידברות עם חלקים נרחבים בחברה הישראלית. אחרת קשה להבין בשביל מה לשחרר שוב ושוב אמירות בעייתיות ומתסיסות, שאינן מקרבות רבים מישראל לדרך ה ולתורתו.

לאור המציאות העגומה, ספק רב אם יש טעם באיחוד בין שתי המפלגות הדתיות-ציוניות. טוב יעשו חברי הכנסת של מפלגת "הבית היהודי", אם ישכילו לבנות מפלגה שתציג אלטרנטיבה ערכית, מוסרית ותורנית למפלגה שכך מתבטא מנהיגה.