מי אוהב את השבת?

בקיבוץ גבעת חיים זועמים בעקבות החלטתם של תושבים דתיים להקים עירוב בקיבוץ, זאת מפני שלטענת חלק מהחברים מדובר ב"פגיעה בצביונו החילוני"

חדשות כיפה אורי פולק 03/03/11 00:00 כז באדר א'

מי אוהב את השבת?
מיכאל יעקובסון-cc-by, צילום: מיכאל יעקובסון-cc-by

סימונו של "תחום שבת" בקיבוץ גבעת חיים איחוד והקמת עירוב במקום, עורר סערה מקומית בין חברי הקיבוץ - שהגיעה לכדי מלחמה על צביונו החילוני.

באחרונה, לאחר שתושבים דתיים בקיבוץ החליטו לסמן את תחום השבת ולהקים עירוב בשלושת שערי הישוב, הם פנו אל מנהל הקהילה, אייל ניסן, כדי שיאשר את הצבת העמודים במקום. הבקשה הועברה לידיעת המועצה הדתית עמק-חפר, שהתחילה את העבודות בשטח. אך בשלב זה פנו מספר חברים והתנגדו למהלך, בטענה כי הוא פוגע בצביונו החילוני של הקיבוץ.

כדי לחזקת את טענתם, נימקו המתנגדים להקמת העירוב את החלטתם בכך שמדובר, בנוסף, גם במפגע בטיחותי. "גילוי דעת" המתנגד למהלך נתלה על לוח המודעות בחדר האוכל והוביל לקיומו של מפגש חברים אשר ידון בנושא זה.

"מה שנעשה מרגיז אותי מאוד. אנחנו חיים בחברה חילונית, חופשית, ותחום שבת הוא צעד קיצוני מבחינתי", הסביר חבר הקיבוץ, ליונל מייקלס, בשאילתה שהגיש למזכירות הקיבוץ בנושא. "בגבעת-חיים איחוד עדיין אפשר לנסוע בשבת ברכב. המרכולית, אותה אני מנהל, פתוחה כרגיל, והעסקים עובדים. אני חושש כי מדובר בצעד ראשון שאחריו יוכנסו לקיבוץ עוד סממנים דתיים", כתב.

מייקלס אף ציין כי הצבת העמודים ללא התייעצות מוקדמת או קיומה של אסיפת חברים, היא צעד חריג אשר לא מאפיין את האווירה השיתופית. "המועצה הדתית עמק-חפר פשוט קבעה עובדות בשטח. תקוותי היא שלאחר הדיון הפתוח תכונס אסיפה שבה יוחלט להסיר את העמודים", אמר.

מהקיבוץ נמסר לכיפה כי "מדובר בנושא פנימי הנמצא כעת בדיון בין חברי הקיבוץ - וטרם התקבלה החלטה מפורשת בנושא".