מחטף ברבנות בירושלים

עוד ניסיון למחטף בדרך לבחירת רב ראשי ציוני לירושלים. עו"ד אביעד הכהן: נעתור לבג"צ

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 05/01/10 00:00 יט בטבת התשע

מחטף ברבנות בירושלים
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

אמש התכנסה ועדת הבחירות לרבנות העיר ירושלים על מנת לדון בבתי הכנסת שנציגיהם ישתתפו בגוף הבוחר, זאת למרות שטרם התבררו כל הסוגיות המשפטיות הנדרשות אצל היועץ המשפטי לממשלה. הועדה התכנסה על בסיס חוות דעת שניתנה לה מעו"ד במשרד המשפטים, תוך ניסיון לעקוף את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז.


הנוכחים מינו ברוב קולות 24 חברים לוועדה כנציגי בתי הכנסת בעיר, בהם 19 חרדים ורק 5 דתיים לאומיים. ניר ברקת, ראש העיר, נמנע מלהשתתף בהצבעה והביע את מחאתו על המחטף שביקשו חברי הוועדה לעשות. למרות שברקת עזב את החדר במחאה ובכעס, עזיבת ראש העיר לא הפריעה לוועדה לבחור את רשימת בתי הכנסת שישתתפו בגוף הבוחר. שלושת חברי הועדה שנותרו, כולם נציגי ש"ס, השלימו את כתיבת דו"ח הישיבה וחתמו על אישורה.



עזב את הישיבה במחאה (ניר ברקת, צילום: אלנתן גוטווירט)


רחל עזריה וח"כ אורי אורבך פנו באמצעות עו"ד אביעד הכהן, המייצג את תנועת נאמני תורה ועבודה, לשר הדתות וליו"ר ועדת הבחירות לרבנות העיר ירושלים, בדרישה לפרסם את המידע עליו התבססה ההחלטה כמו גם את הנימוקים לבחירת כל אחד מבתי הכנסת. כמו כן דורשת התנועה מהשר ומהוועדה להימנע מקיום כל פעילות בנושא שתביא עמה תוצאות בלתי הפיכות תוך פגיעה בעקרונות היסוד של שוויון ושקיפות.

"כרגע מדובר רק במכתב אבל אם לא תהיה ברירה נאלץ לפנות לבג"צ" אמר לכיפה ד"ר אביעד הכהן. "נבחרו בתי כנסת מאותם שכונות כאשר לשכונות שלמות אין כלל ייצוג והחלוקה אינה שוויונית בכלל. חברי הועדה הם חמישה אנשים בלבד כאשר השלושה שנותרו הם נציגי ש"ס. ראש העיר ביקש התייחסות לבעיות המשפטיות הקיימות והם לא היו מוכנים לחכות והצביעו מיד, לא סתם הוא עזב את הדיון". עו"ד אביעד הכהן מוסיף כי "אנחנו מצטערים על כך שנעשה ניסיון לערוך את הבחירות בצורה לא שוויונית וחורגת מן הדין. וחבל שככה מבקשים למנות רב ראשי לירושלים. לדעתנו הרב הראשי צריך להיות לא רק אדיר במלוכה אלא גם בחור כהלכה, תרתי משמע".


היום נודע כי גם ברקת מאיים לעתור לבג"ץ נגד המשרד לשירותי דת, בעקבות מה שכינה "מחטף" של שר הדתות מש"ס, יעקב מרגי. "אני סבור כי רב ראשי מן הזרם הציוני הוא הכרח בעיר בה 70% מהאוכלוסייה היהודית איננה חרדית ובעלת צרכים ייחודיים משלה , ועל כן ראוי שאחד מהרבנים שייבחרו יהיה מהזרם הציוני" אמר. לדברי ברקת "לרב תפקיד משמעותי בייצוג העיר ותושביה, במעורבות בסוגיות הקשורות לעיר ובניהול ענייני הדת בעיר לצרכי האוכלוסיות השונות בה. ראוי כי רבניהם הראשיים של בירת ישראל ייבחרו בצורה דמוקרטית אשר משקפת את הרכב אוכלוסיית העיר".


המחטף מקטין את סיכוייו של הרב שטרן (צילום: אלנתן גוטווירט)


סגנו של ראש העיר, דוד הדרי, התיחס גם הוא בחומרה לדברים. במכתב שכתב הדרי לשר הדתות מזהיר סגן ראש העיר כי בכוונתו לפעול בכל הדרכים החוקיות, על מנת לעצור מחטף חרדי זה. הדרי הסביר כי לא ייתכן שהציבור הציוני שצורך את כל שירותי הרבנות בניגוד לציבור החרדי לא יקבל חלק בקביעת זהותו של הרב הראשי הבא.

"אצלנו" הוסיף הדרי "משרת הרב הראשי איננה סידור עבודה אלא מהות החיים הדתיים שלנו בירושלים, אשר על כן נאבק בכל כוחנו כדי לוודא כי לפחות אחד משני הרבנים הראשיים לעיר ירושלים יבחר מקרב הציונות הדתית".

הרב אריה שטרן, ראש מכון הלכה ברורה ומועמד הציונות הדתית לרבנות העיר ירושלים, אמר היום לכיפה "צר לי שמנהיגי הציבור החרדי רואים בי איום. אני רואה עצמי גשר בין הציבור הדתי לחרדי לחילוני. בסופו של יום אף שאני משתייך לציבור הדתי לאומי, אני מכיר ומוקיר את הציבור החרדי וכואב לי לראות את המלחמות המתוקשרות היטב הנעשות על גבי. חשוב שרב העיר יהיה אדם שמכיר את כל הצדדים ומוכן לשמוע את דעותיהם, תוך מציאת פתרונות לגישור בין הצרכים השונים, כך שכל הצדדים יוכלו ליהנות משירותי דת תקינים שיספקו את דרישותיהם ורצונותיהם של כלל הציבור, מבלי שהאחד יראה עצמו נפגע מהשני. אך את זאת אני מבקש לתושבי ירושלים הדתיים, החרדיים, והחילונים".