מועצת רבני צהר: יש לאפשר לרבני הערים לקבוע את הרכב בתי הדין לגיור

צהר קובעת כי יש לאפשר לרבני ערים לקבוע הרכב בתי הדין לגיור, זאת בניגוד לדרישת הבית היהודי אשר מבקשת שהרבנות הראשית תקבע את ההרכב

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/04/14 13:27 י בניסן התשעד

מועצת רבני צהר: יש לאפשר לרבני הערים לקבוע את הרכב בתי הדין לגיור

מועצת רבני צהר דנה אמש (ד') במצב הגיור וסכנת ההתבוללות בישראל. בדיון, שנקבע בעקבות ההצבעה הצפויה על חוקי הגיור בכנסת בחודשים הקרובים, שמעו רבני המועצה סקירה מקיפה על מצב חסרי המעמד הדתי בישראל מבחינה דמוגרפית, ותיאור המצב המשפטי של הגיור בישראל מפי פרופסור אביעד הכהן.

בדבריו הזהיר פרופסור הכהן את חברי המועצה כי ללא חוק גיור מוסדר בחוק, בית המשפט העליון עלול לקבוע כי כל אדם או כל רב (רפורמי, קונסרבטיבי או אורתודוכסי) יאושר לגייר והסמכות תינטל לחלוטין מהרבנים האורתודוקסיים ומהרבנות הראשית.

הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר מעלה אדומים שהשתתף בדיון תבע מארגון רבני צהר לפעול לשינוי מיידי של מצב הגרים במדינת ישראל: "אין מקום לחוקק חוק שכל הגיורים צריכים להיות מוכרים רק ע"י סמכות הלכתית מרכזית אחת. דבר זה עוקר את יסוד הגרות, ומעולם לא היה דבר כזה בישראל, אלא כל בית דין היה רשאי לגייר, והרי כבר אצל הלל ושמאי ראינו ששמאי דחה גר ואילו הלל גייר את אותו גר. יש לתת לרבני ערים לגייר ואף למנות את חברי הרכב בית הדין שלהם בעצמם. יש לאפשר גיור קטינים בהסכמת ההורים גם אצל כאלו שהאימא אינה יהודיה ואף אם האימא אינה רוצה להתגייר בעצמה".

בדיון עלו הצעות שונות למניעת התבוללות בישראל, ומהו מעמד הרבנות הראשית בתחום הגיור. המועצה הגבילה את עצמה מלהתייחס לסוגיות רבות בחוקים המוצעים והתמקדה בעיקר בהרכב ובסמכות לקביעתו של בתי הדין לגיור. המועצה נמנעה גם מלהביע תמיכה בחוק או במחוקק ספציפי ובחרה לדון בסוגיות ההלכתיות הנובעות מהחוק.

המועצה החליטה ברוב גדול כי "צהר קוראת לרבנות להתמודד עם אתגר הגיור ולראות בו משימה לאומית ממדרגה ראשונה להתמודדות עם סוגיית ההתבוללות במדינת ישראל, צהר קוראת לרבנות להתמודד עם אתגר הגיור ולראות בו משימה לאומית ממדרגה ראשונה להתמודדות עם סוגיית ההתבוללות במדינת ישראל, מועצת רבני צהר תומכת בהענקת סמכות לרבני-ערים לעסוק בגיור ולבחור את הרכבי בתי הדין לגיור על פי קריטריונים של יפחתו מהקריטריונים המקובלים כיום בבתי הדין הממלכתיים לגיור והנהלת רבני צהר תעשה מאמץ לבוא בהסכמה עם הרבנים הראשיים".

בנוסף הוקמה ועדה לטיפול בנושא הכוללת את הרבנים: הרב יעקב ורהפטיג, הרב ראם הכהן, הרב יעקב מידן, הרב דוד סתיו, הרב יעקב מרגלית, הרב יהודה גלעד. מרכז את הועדה הרב אוריאל גנזל.

"אם המצב יישאר כמו שהוא היום עם מאות אלפי לא יהודים ואלפי זוגות פסולי חיתון בית המשפט העליון יחייב פתרון גורף לנישואין אזרחיים חיים. ואז כולנו המקילים והמחמירים נשאל את עצמנו אם עשינו מספיק כדי למנוע זאת ולשמור על העם היהודי במדינת ישראל", אמר הרב דוד סתיו, יו"ר צהר.

"צהר מתכוונת לקחת תפקיד מרכזי בהפיכת הגיור ההלכתי לפתרון מועדף על ידי הקהילה הנפלאה של יוצאי חבר העמים ואחרים, שהתערו בישראל בצורה מעוררת השתאות, אך התרחקו מהגיור בשל העדר מעטפת ליווי, לפני התהליך ואחריו", הוסיף הרב רפי פויירשטיין.