מדינת העם היהודי

כדי להבטיח את צביונה, מבקש ח"כ אורלב בהצעה חדשה לשנות את שם המדינה. "זה לא גימיק, אלא שינוי משמעותי"

חדשות כיפה אורי פולק 04/10/10 00:00 כו בתשרי התשעא

מדינת העם היהודי
יחצ, צילום: יחצ

ייתכן ודווקא בעקבות שיחות הקרבה אשר הדגישו את אי נכונותם של הפלסטינים מלהכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי, יש מי שמבקש להדגיש ולבסס את מעמדה דווקא ככזו. על פי יוזמה חדשה אותה מוביל ח"כ זבולון אורלב, ייקבע כי שמה הרשמי של המדינה בעברית יהיה "מדינת ישראל - מדינת העם היהודי".

הצעת החוק, אשר תקודם במושב החורף של הכנסת אשר ייפתח בשבוע הבא, תבקש "לסייע לממשלה לקבל הכרה בינלאומית במדינת ישראל כמדינת העם היהודי", כך על פי ח"כ אורלב. עוד מבקשת ההצעה כי ישראל תעביר פנייה רשמית לאו"ם כדי להירשם בשמה החדש וכמו כן יידרשו תיקונים לסמל המדינה ודגל המדינה.


"אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל - מדינת העם היהודי"

(צילום: איציק אדרי-cc-by-sa)


אמנם מדובר בשינוי סמלי לחלוטין, אך ללא ספק יהיו לו השלכות מעשיות. אחת מהן תבוא לידי ביטוי בהצהרת האמונים לכנסת, אשר לראשונה תנוסח מחדש. אם תתקבל ההצעה יידרשו חברי הכנסת להצהיר: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל", יצטרך כל חבר כנסת להצהיר: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל - מדינת העם היהודי".

"זה לא גימיק או מהלך שהוא סמלי בלבד, אלא הצעה יישומית שמבקשת לסייע לראש הממשלה גם במהלך הסבב הנוכחי של שיחות הקרבה, כמו גם בפעמים הבאות", מסביר ח"כ אורלב לכיפה. לדבריו, "בזכות ההצעה הזו, בכל הזדמנות בה ייחתם הסכם כלשהוא עם ישראל, הוא יכלול בבסיסו הכרה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

עוד מוסיף ח"כ אורלב כי הוא צופה שהמהלך להעברת החוק לא יהיה פשוט. "בחלקו מדובר בשינוי חוקי יסוד הנזקקים לאישור רוב חברי הקואליציה", מציין ח"כ אורלב, אשר מוסיף כי למרות זאת הוא מקווה כי כבר במושב הקרוב של הכנסת, תובא ההצעה הסופית לאישור.