מאז ההתנתקות: עלייה במספר הקצינים דתיים

מחקר חדש משקף זינוק משמעותי בשיעור הקצינים הדתיים בצה"ל ב-20 השנים האחרונות. המכינות הקדם צבאיות הן שתרמו לתופעה

חדשות כיפה אורי פולק 15/09/10 00:00 ז בתשרי התשעא

מאז ההתנתקות: עלייה במספר הקצינים דתיים
צילום אילוסטרציה: דובר צהל, צילום: צילום אילוסטרציה: דובר צהל

העלייה במספר ה"סרוגים" המפקדים על היחידות הקרביות בצה"ל בשני העשורים האחרונים, היא תופעה חברתית רבת חשיבות. הנתונים והעדויות סביב התופעה מעולם לא זכו לפרסום רשמי, אם בשל סיבות אידאולוגיות ואם מפני שההגדרות בין דתיים לשאינם, במיוחד בשורות הצבא, אינן תמיד ברורות.

מחקר חדש המתפרסם היום בירחון הצבאי "מערכות" מצביע לראשונה על נתוני צה"ל, המשקפים זינוק משמעותי בשיעור הקצינים הדתיים במסגרת בוגרי קורס חיל הרגלים של זרוע היבשה בעשרים השנה האחרונות: 2.5% בשנת 1990 ל-31.4% בשנת 2007.

על פי המחקר הנכתב על ידי ב, מפקד יחידה מובחרת ובוגר המכללה לביטחון לאומי, החל משנת 2001 נע שיעור קציני החי"ר הדתיים בין 22.5% ל-31.4% מכלל מסיימי קורס קצינים. לשם השוואה, שיעור בוגרי החינוך הממלכתי-דתי בצה"ל עומד על כ-13.7% בשנים האחרונות, כמחצית משיעור קציני החי"ר הדתיים. הנתונים מצביעים על כך ששיעור הקצינים לא ירד ואפילו עלה בשנים שלאחר ההתנתקות ב-2005.

המחקר אף מצביע על תרומתן הקריטית של המכינות הקדם צבאיות לדתיים, אשר השפיעו השפעה ניכרת על העמדות שתפסו הדתיים בצה"ל. הלימודים במכינות הקדם צבאיות, כך על פי המחקר, הועילו לחיזוק אמונתם של החיילים הדתיים ולהפחתת הסיכויים ל"חזרה בשאלה" במהלך השירות, בשילוב עם מוכנות פיזית ומנטאלית טובה יותר, לקשיים הכרוכים בשירות קרבי.

נתוני אגף כוח האדם בצה"ל תומכים בטענת המחקר, מהם עולה כי שיעור החיילים הקרביים בקרב בוגרי המכינות עומד על כ-80%, לעומת כ-40% קרביים מבין כלל החיילים. זאת ועוד, שיעור הקצינים מביניהם עומד על 20%-25%, זאת לעומת 7%-9% בצבא כולו.